Świat Gier Komputerowych
Data pierwszego/ostatniego numeru:
grudzień 1992 / kwiecień 2005
Ilość numerów: 156
131 – numery zwykłe:
nr 0-128 (1992-2002) – pod nazwą Świat Gier Komputerowych
nr 1-2 (2003-2004) – pod nazwą Nowy Świat Gier Komputerowych
13 – wydania specjalne
11 – wydania extra
1 – wydanie jubileuszowe
Nakład:
b/d (1993-1994)
60 000 egz. (1995)
b/d (1996-2002)
50 000 egz. (2003)
b/d (2004-2005)
Liczba stron:
Świat Gier Komputerowych:
Numery zwykłe:
8 (1992)
68 (1993)
68 (1994)
76 – 84 (1995)
84 – 100 (1996)
96 (1997)
100 – 112 (1998)
100 – 116 (1999)
116 – 148 (2000)
132 – 148 (2001)
124 – 132 (2002)
100 – 124 (2003)
Wydania specjalne:
32 (2002-2005)
Nowy Świat Gier Komputerowych:
132 (2003)
132 (2004)
Wydawca:
Świat Gier Komputerowych:
PWH ALFIN Sp. z o.o. – Bydgoszcz (1992-1996)
IMAGO Sp. z o.o. – Bydgoszcz (1996-1998)
Egmont Polska Sp. z o.o. – Warszawa (1999-2005)
Nowy Świat Gier Komputerowych:
Dom Mediowy – Sukces Sp. z o.o. – Bydgoszcz (2003-2004)
Adres redakcji:
Świat Gier Komputerowych:
ul. Świętojańska 2/7, 85-017 Bydgoszcz (1992-1996)
ul. Jagiellońska 12A, 85-067 Bydgoszcz (1996-2002)
ul. Przyjazna 13, 85-858 Bydgoszcz (2004-2005)
Nowy Świat Gier Komputerowych:
b/d (2003-2004)
Indeks:
320358 – od nr 01/93 (ŚGK i ŚGK Wyd. Specj.)
38240X – nr 12/03-01/04 (Nowy ŚGK)
376248 – od nr 01/03 (ŚGK Wyd. Specj.)
ISSN:
1230-8773 – od nr 01/94 (ŚGK i ŚGK Wyd. Specj.)
1731-9013 – nr 12/03-01/04 (Nowy ŚGK)
Format:
207×295 mm – ŚGK
205×290 mm – Nowy ŚGK
Charakterystyczne rubryki:
Między nami, graczami…, Kantyna, Tawerna, Fido i Mel na tropie… (komiks), Retro, Film, Konsola, Gry bez prądu, Świat według ManJAka, Frakcja 3D, Hyde Park, Ale heca, Z prywatnych zbiorów, Arena Online, Wznowienia, Raport specjalny.
Inne wyróżniki:
globus wpleciony w tytuł pisma, będący częścią litery „a” w wyrazie „Świat” (od nr 0 – 12/1992 do nr 106 – 2/2002).
Świat Gier Komputerowych – miesięcznik o grach, jeden z najdłużej funkcjonujących na polskim rynku, wydawany w latach 1992-2005. Pomysł na jego stworzenie powstał w 1992 roku w bydgoskim wydawnictwie PWH ALFIN, wydawcy czasopisma Amigowiec. Początkowo magazyn miał nosić nazwę „Świat Gier”, lecz tytuł ten wcześniej został zarejestrowany przez inny podmiot. Ostatecznie pomysł rozwinięto i stanęło na Świecie Gier Komputerowych. Skompletowano zespół, na czele którego stanął Mirosław Domosud. 12 grudnia 1992 roku pojawił się numer zerowy, mający formę ośmiostronicowej wrzutki do Amigowca. Pierwszy, 68-stronicowy (w tym 20 stron w kolorze), samodzielnie wydany numer ukazał się miesiąc później, w styczniu 1993 roku. Pod względem ilości stron Świat Gier Komputerowych bił ówczesną konkurencję (Top Secret, Computer Studio) na głowę. Trzeba jednak przyznać, że Top Secret był w całości kolorowy.
Magazyn został bardzo dobrze przyjęty przez czytelników. Wprawdzie początkowo nie wszędzie docierał, niemniej sprzedawał się niemal bez zwrotów i redakcja wkrótce zmuszona była ogłosić, że nie może dosłać chętnym brakujących egzemplarzy, bo ich nie posiada. Niestety, już na początku pojawiły się problemy z opóźnieniami z przygotowaniem materiałów do druku. W marcu 1993 roku stanowisko redaktora naczelnego stracił Mirosław Domosud, który nie mógł sobie poradzić z uciekającymi terminami. Miejsce jego zajął Piotr [Naczelnik] Pieńkowski, wcześniej zajmujący się DTP. Wybór był uzasadniony, gdyż Piotr poza tym, że był najstarszy w zespole, miał również największe doświadczenie dziennikarskie. Zaległości były jednak tak duże, że pięć kolejnych numerów Świata Gier Komputerowych wydano podwójnych. Właściwy rytm wydawniczy osiągnięto dopiero na początku 1994 roku.
Wraz z numerem 13 (1/1994) rozpoczął się proces ciągłego rozwoju pisma. Zmieniono szatę graficzną, wprowadzono 100% koloru, zainicjowano stałe rubryki (m.in. Świat według ManJAka, Między nami graczami…, Kantyna, Bez prądu, Tawerna). Świat Gier Komputerowych zyskał własny, rozpoznawalny styl. Motto magazynu brzmiało „traktujemy gry serio”, a to oznaczało używanie poprawnej polszczyzny i unikanie potocznego, luźnego slangu. Przyjęto, że czasopismo adresowane jest raczej do starszych graczy. Ta formuła sprawdzała się zresztą wyśmienicie i widać to było zarówno po ciągłym zwiększaniu objętości pisma (76 stron w 1995 roku, 100 stron – rok później), jak i jego dobrej sprzedaży (ponad 55 000 egz. i 7% zwrotów w najlepszym miesiącu 1996 roku). Dobre samopoczucie redakcji zakłóciło jedynie wydawnictwo PWH ALFIN, które najpierw wiosną 1995 roku zamknęło Amigowca, a pod koniec tego samego roku ogłosiło wycofanie się z wydawania Świata Gier Komputerowych. Kryzys zakończył się zmianą wydawcy – od marca 1996 roku została nim firma IMAGO.
Świat Gier Komputerowych w wielu dziedzinach był pionierem. Jako pierwszy wśród branżowych magazynów, od połowy 1993 roku uruchomił wysyłkowy sklep gier (600 pozycji po dwóch latach działalności). Zapoczątkował dodawanie plakatów do numeru, wymyślił też techtoorki – tekturowe dwustronne ściągi do gier. Jako jedyny w branży organizował Mistrzostwa Polski w kultową grę piłkarską Sensible Soccer, rozgrywane w latach 1994-1995. W kwestii technikaliów, jako pierwszy w rodzimej prasie growej zastosował tzw. podkłady, czyli półprzeźroczyste obrazki jako tło pod tekst. W drugiej połowie lat 90-tych sponsorował również program telewizyjny „Nić Ariadny”, który zmienił później nazwę na „Cyberjazda” i „Cybermania”. Angażował się także bardzo mocno w działalność antypiracką, wielokrotnie prezentując nieprzejednaną postawę w tej kwestii. Jednym z wielu przejawów walki ze złodziejami oprogramowania były całostronicowe „antyreklamy” w Świecie Gier Komputerowych pt. „nie daj zarabiać bandytom”.
W połowie lat 90-tych redakcję Świata Gier Komputerowych zasiliła grupa utalentowanych autorów, z których wielu w późniejszych latach stało się znanymi postaciami branży gier i nie tylko. Od 1994 roku przez rok członkiem zespołu był Jacek [Randall] Piekara, późniejszy redaktor znanych magazynów growych, jak Gambler, Click! czy GameRanking, a obecnie popularny twórca literatury fantastycznej. W 1996 roku do redakcji dołączyli Michał [ManJAk] Adamczak i Michał [Elektryczny] Nowakowski. Obaj byli autorami znanych i lubianych rubryk. ManJAk, poza sprawowaniem funkcji sekretarza redakcji, pisał felietony z cyklu „Świat według ManJAka”, w których w przenikliwy, inteligentny sposób poruszał kwestie gier, graczy, komputerów i internetu. Elektryczny natomiast prowadził rubrykę „Bez prądu”, traktującą o systemach fabularnych, planszówkach, karciankach itd. Elektryczny i ManJAk przez lata piastowali/piastują wysokie stanowiska w branżach wydawniczej i gier. Warto wspomnieć również o Przemysławie [Ścierze] Ścierskim, założycielu i wieloletnim redaktorze naczelnym miesięcznika konsolowego PSX Extreme, który stawiał pierwsze kroki w Świecie Gier Komputerowych.
Kolejne lata funkcjonowania Świata Gier Komputerowych upływały pod znakiem dalszych przemian, m.in. uruchomienia strony WWW, zmiany szaty graficznej, zwiększenia liczby stron, uatrakcyjnienia treści (nowe działy: dodatek Konsola, plebiscyty – Złote Dyski, Hitki itd.) i przede wszystkim wprowadzenia płyt CD. Debiut CD-Action wiosną 1996 roku kompletnie przewartościował rynek i ustanowił jako standard dołączanie kompaktów do czasopism. Kto się do tego trendu nie dostosowywał – tracił czytelników. Redakcja Piotra Pieńkowskiego zareagowała płytą z demami i shareware na Amigę i PC, wydawaną od września 1996, lecz były to krążki sprzedawane oddzielnie. Tymczasem CD-Action jeszcze w 1996 roku dorzucił drugi kompakt, a od początku 1997 roku zaczął załączać regularnie pełne wersje gier. Świat Gier Komputerowych nie był w stanie skutecznie konkurować, a w kwietniu 1997 roku, ze względu na niejasne przepisy podatkowe całkiem zawiesił sprzedaż płyt. Braki próbował rekompensować dodawaniem do pisma rozmaitych gadżetów: wywieszek na drzwi, kalendarzy, techtoorek, plakatów, książeczek, plakietek, kart, nalepek itp. Organizował również rozmaite akcje np. fundował czytelnikom bilety do kina na recenzowane w piśmie filmy (Mortal Kombat, Wyspa piratów, Wing Commander).
Na początku 1999 roku po raz drugi nastąpiła zmiana wydawcy. Nowym został Egmont Polska, część międzynarodowej korporacji prasowej, skłonny zainwestować w magazyn spore pieniądze. Na efekty współpracy nie trzeba było długo czekać. Już lutowy, 74 numer Świata Gier Komputerowych pachniał pozytywnymi zmianami: odświeżonym logo i layoutem, zmianami organizacyjnymi wewnątrz pisma i debiutem cover dysku. Od tego numeru, przez kolejne dwa lata wydawano dwie wersje miesięcznika: z CD i bez. Niebawem zadebiutowały nowe rubryki, jak Frakcja 3D, Hitoteka czy Arena Online. Wreszcie jesienią 1999 roku nadszedł długo oczekiwany moment: w numerze 81 z 9/1999 pojawiła się pierwsza gra w pełnej wersji – strategia turowa Panzer General. Miesiąc później na krążek trafił Allied General. Od stycznia 2001 roku czytelnicy już systematycznie otrzymywali pełnowartościowe gry i były to solidne tytuły, jak Mortyr 2093-1944, Civilization II, Master of Orion II czy Rainbow Six. Od 2001 roku zaczął ukazywać się Świat Gier Komputerowych Extra z reedycjami załączanych wcześniej pełnych wersji, a od 2002 roku Świat Gier Komputerowych Wydanie Specjalne – numery tematyczne, również z CD.
W pierwszych latach nowego millenium wydawało się, że pozycja Świata Gier Komputerowych jest ugruntowana i stabilna. W kwietniu 2001 zespół świętował wydanie 100 numeru, w lutym 2003 roku – 10-lecie narodzin. W owym czasie był to magazyn o grach o najdłuższym stażu na polskim rynku. Pierwsze widoczne oznaki kryzysu nadeszły wraz z numerem 124 z 4/2003 i decyzją o zaprzestaniu dodawaniu płyt do czasopisma. Oficjalnie był to wynik ankiety przeprowadzonej wśród czytelników. W praktyce wydawca zdecydował ograniczyć finansowanie magazynu. W lipcu 2003 roku Egmont całkiem zawiesił wydawanie Świata Gier Komputerowych. Zespół Piotra Pieńkowskiego nie pogodził się z tą decyzją i na przełomie 2003/2004 roku własnym sumptem (jako Dom Mediowy – Sukces) wydał dwa kolejne numery pisma, zmieniając z przyczyn prawnych tytuł na Nowy Świat Gier Komputerowych. Egmont podał jednak sprawę do sądu. W lutym 2004 roku na stronie WWW redakcji pojawił się komunikat: „Z przykrością zawiadamiam, iż wydanie następnego numeru Nowego Świata Gier Komputerowych zostaje niniejszym wstrzymane. Postanowieniem Sądu Apelacyjnego w Gdańsku zakazano naszemu wydawnictwu rozpowszechniania i wprowadzania do obrotu NŚGK do czasu rozstrzygnięcia sporu pomiędzy Egmont Polska i Domem Mediowym – Sukces. Inaczej mówiąc, jeszcze przed orzeczeniem wyroku i stwierdzeniem, czy roszczenia Egmont Polska są zasadne, nakazano nam już teraz, tytułem zabezpieczenia praw Egmontu, wstrzymanie wydawania NŚGK. Ocenę powyższego pozostawiam Wam. Piotr Pieńkowski.” Tym samym wysiłki Piotra Pieńkowskiego zakończyły się niepowodzeniem, a zespołowi Nowego Świata Gier Komputerowych pozostało kontynuowanie tradycji pisma na internetowym portalu gamelog.pl.
Zaledwie parę miesięcy później, w maju 2004 roku w prasie branżowej ukazała się informacja: „Natura nie lubi próżni. Gdy nic nie istnieje, wkrótce coś powstaje; gdy istnieje, wkrótce ginie – po to tylko, aby gdzieś indziej mogło znowu powstać coś. W burzliwych dziejach Świata Gier Komputerowych nie było jeszcze tak długiej przerwy między wydaniami. Brak oznacza jednak tylko tyle, że Natura rozpoczyna prace nad jego wypełnieniem. ŚGK to magazyn, który zajmował poczesne miejsce na rynku prasy komputerowej i zaprzepaszczenie wcześniejszych dokonań wydawców, redaktorów i autorów byłoby stratą niepowetowaną. Tego olbrzymiego wysiłku nie można nie doceniać, podobnie jak nie można nie dostrzegać faktu, że przez lata ŚGK doczekał się wiernej rzeszy fanów, ceniących sobie przede wszystkim nasze poważne podejście do, zdawałoby się, tak rozrywkowego tematu, jak gry komputerowe. Tym krótkim wstępem redakcja ŚGK zamierza obwieścić powrót magazynu na rynek prasy komputerowej. Na razie, będą to kwartalne wydania tematyczne. Grono redakcyjne obiecuje jednak: Zrobimy wszystko, by ŚGK z czasem ukazywał się częściej. Będziemy dążyć do tego, by Czytelnicy mogli sięgnąć po ten magazyn co miesiąc. Zdajemy sobie sprawę, iż jest to trudne wyzwanie. Jesteśmy jednak silnie zmotywowani i będziemy dążyć do tego celu ze szczególnym uporem. Grzegorz Szalbierz.” Ogłoszenie reaktywacji z nowym składem pod skrzydłami Egmontu część fanów odebrała jako zwykłe żerowanie na marce. Obiecany powrót do regularnie wydawanych numerów nie nastąpił, natomiast Wydania Specjalne rzeczywiście ukazywały się kwartalnie jeszcze przez rok. Po ostatnim numerze, 13 numerze (2/2005) Świat Gier Komputerowych definitywnie zamilkł.
W czerwcu 2018 roku, przy okazji retro imprezy dla graczy Pixel Heaven, ukazał się jednorazowo numer jubileuszowy Świata Gier Komputerowych. Jest to numer wspominkowy, wydany z okazji 25-lecia powstania pisma, stworzony przez byłych redaktorów z Piotrem Pieńkowskim na czele.
Redaktorzy naczelni:
Redaktorzy / współpracownicy:
Michał Jerzy [ManJAk] Adamczak
Sebastian Babczyński
Andrzej [Edward_Robot] Bazylczuk
Monika Beyger
Wojciech Białkowski
Piotr [Alien] Bilski
Robert Bodzyński
Waldemar Bryl
Marcin Bucholc
Rafał Bumażnik
Romuald Burczyk
Łukasz Chmielewski
Sebastian Cholewa
Jarosław [Yavor] Chrostowski
Wojciech Chudziński
Łukasz Dominiak
Tomasz Dominiak
Jan Doroszkiewicz
Tomasz Dzięcielewski
Tomasz Flanc
Rafał Frąckiewicz
Roman Gatz
Piotr [Pierot] Głowiak
Piotr [PiGoN] Gontarek
Szymon [Frodo Baggins] Grabowski
Adam Gregrowicz
Tomasz Hałuszkiewicz
Michał Hawryluk
Marcin Hinz
Katarzyna Hojan
Jacek Ilczuk
Andrzej Janicki
Tomasz Jarzębowski
Maciej Jasiński
Klaudiusz Jaworski
Piotr Jurkowski
Jacek Karolczak
Michał Karski
Łukasz Kasztelowicz
Andrzej Kentzer
Hubert Klamrowski
Paweł Klamrowski
Maciej Klimkiewicz
Sebastian [Kłomczuch] Kłomski
Tomasz Kokoszczyński
Mariusz [Czaki] Kończak
Radosław Kozarski
Tomasz Kulbacki
Sebastian Kwiatkowski
Bartosz Lewandowski
Dariusz Lewkowski
Daniel Lisiński
Krzysztof Lutowski
Tomasz Łoboda
Przemysław Maciuszko
Leszek Major
Izabela Makowska
Krzysztof [Kokosz] Marcinkiewicz
Arkadiusz Matczyński
Michał Michałowicz
Łukasz [Miagi] Młotkowski
Dominik Młyński
Jan [Dengar] Morwiński
Marcin Noryśkiewicz
Michał [Elektryczny] Nowakowski
Krzysztof Nowicki
Tomasz [Antygracz] Nowicki
Piotr [Bazyl] Orcholski
Tadeusz Oszubski
Krzysztof Pałuczak
Jacek [Randall] Piekara
Robert Pieńkowski
Adam [Nubarus] Piesiak
Marcin Podlipski
Agnieszka Przybylska
Marcin Przybyłek
Mariusz Puzynowicz
Konrad Różewicz
Robert Rutkowski
Jacek Ryć
Krystyna Sałasińska
Sławomir Sarecki
Marianna Schoett
Paweł Skrzypczak
Adrian Smoliński
Wojciech [Vaino] Stanek
Tomasz Staroń
Bartosz [Mały Misio] Stawski
Wojciech [Niedźwiedź] Stawski
Adam Struk
Tomasz Strzelczyk
Kamil Szafara
Karol [Diaz] Szmyt
Przemysław [Ściera] Ścierski
Michał Śledziński
Marek Telecki
Kamila Tkaczyk
Bartłomiej Urbański
Robert Węgrzyniak
Robert Wincencik
Krzysztof Wirszyłło
Robert Wiśniewski
Grażyna Zubik
Ważne wydarzenia w historii pisma:
- 12.1992 – 8-stronicowy numer zerowy Świata Gier Komputerowych pojawia się jako wrzutka do Amigowca, pod redakcją Mirosława Domosuda.
- 03.1993 – zmiana na stanowisku redaktora naczelnego. Mirosława Domosuda zastępuje Piotr [Naczelnik] Pieńkowski.
- 01.1994 – wprowadzenie w pełni kolorowej szaty graficznej.
- 03.1994 – debiut Jacka Piekary cyklem „Małe jest piękne”.
- 03.1995 – odejście Jacka Piekary z redakcji.
- 03.1996 – Zmiana wydawcy z PWH ALFIN Sp. z o.o. na IMAGO Sp. z o.o.
- 06.1996 – przyjście Michała [ManJAka] Adamczaka.
- 09.1996 – rozpoczęcie przez Świat Gier Komputerowych wydawania Amigowo-Pecetowego CD z demami i shareware, sprzedawanego niezależnie od pisma.
- 11.1996 – przyjście Michała [Elektrycznego] Nowakowskiego.
- 08.1997 – start witryny internetowej Świata Gier Komputerowych.
- 01.1999 – zmiana wydawcy na Egmont Polska.
- 02.1999 – pierwszy Cover Dysk dołączony do czasopisma.
- 09.1999 – pierwszy CD z pełną wersją gry (ŚGK nr 81) – strategią Panzer General.
- 04.2001 – ukazuje się 100 numer Świata Gier Komputerowych.
- 02.2003 – świętowanie 10 urodzin pisma.
- 04.2003 – rezygnacja z dodawania Cover Dysków do magazynu.
- 07.2003 – decyzja Egmont Polska o zawieszeniu wydawania Świata Gier Komputerowych, ukazuje się ostatni, łączony numer 127-128.
- 12.2003 – ukazuje się pierwszy numer Nowego Świata Gier Komputerowych, pod redakcją Piotra Pieńkowskiego.
- 02.2004 – Sąd Apelacyjny w Gdańsku zakazuje rozpowszechniania Nowego Świata Gier Komputerowych.
- 05.2004 – reaktywacja wydań specjalnych Świata Gier Komputerowych pod egidą Egmontu. Redaktorem naczelnym zostaje Grzegorz Szalbierz.
- II kw.2005 – pojawia się ostatni Świat Gier Komputerowych Wydanie Specjalne – nr 2/2005.
- 06.2018 – jednorazowe wydanie Świata Gier Komputerowych – Numer Jubileuszowy z okazji 25-lecia powstania pisma.
Golizna, która dzisiaj nikogo nie dziwi, w latach 90-tych bywała przyczyną kłopotów. Redakcja Świata Gier Komputerowych co najmniej dwukrotnie była posądzana o szerzenie pornografii. W numerze 38 z 2/1996 na drugiej stronie zamieściła reklamę Techlandu, gdzie oprócz gier promowano również filmy erotyczne na CD. Mimo iż małe, niewyraźne obrazki pokazywały panie w bieliźnie i panów od połowy ciała w górę, a wszystko sygnował napis „uwaga! tylko dla dorosłych”, zrobiła się afera. Odtąd redakcja wprowadziła cenzurę reklam, które miały być zamieszczane w piśmie. Kolejny raz na Świat Gier Komputerowych posypały się gromy za sprawą bohaterki gry Wet: The Sexy Empire, umieszczonej na okładce numeru 58 z 10/1997. Lubieżna pozycja Luli nie spodobała się rodzicom czytelników i nawet fakt, że miała wszystko co trzeba zasłonięte, była postacią narysowaną i reklamowała grę strategiczno-ekonomiczną nie miał dla nich żadnego znaczenia.
Tam, gdzie jest konkurencja, tam od czasu do czasu do spięć. Między Światem Gier Komputerowych a innymi magazynami growymi iskrzyło nie raz. Były krytyka, przytyki, złośliwości i wzajemne wytykanie sobie błędów. W 1994 roku Gambler posądził bydgoską redakcję o plagiat solucji Beneath a Steel Sky. W 1996 roku na łamach obu magazynów nastąpiła wymiana „uprzejmości” między Piotrem Pieńkowskim a Aleksem Uchańskim (redaktorem naczelnym Gamblera) o artykuł w Rzeczypospolitej, w którym promowano jednych, umniejszając popularności i znaczenia drugim. Wpadki Świata Gier Komputerowych, jak recenzowanie niepełnych wersji pokroju Dungeon Keepera lub wersji nieistniejących (T.F.X. na Amigę) zostało również obśmiane przez konkurencję. W przypadku T.F.X. Computer Studio tak mocno „pojechało” po kolegach z branży, że doszło do osobistej interwencji Piotra Pieńkowskiego. Marek Suchocki, redaktor naczelny Computer Studio przeprosił, a Amigowcy doczekali się w końcu gry T.F.X.-a na ich komputerach. Pojawił się jednak nie w 1995 roku, jak zakładano, lecz dwa lata później, jako exclusive na CD w czasopiśmie CU Amiga Magazine z 10/1997.
W Świecie Gier Komputerowych nr 7-8/1993 ogłoszono konkurs literacki na napisanie recenzji lub opisu na temat „Moja ulubiona gra”. Na konkurs przyszło wiele prac, a wyniki ogłoszono w numerze grudniowym (11-12/1993). Nie wyłoniono zwycięzcy, przyznano 10 równorzędnych wyróżnień. Wśród nagrodzonych autorów część, jak Piotr [Alien] Bilski, nawiązała współpracę z redakcją. Co ciekawe, praca konkursowa Aliena (Wing Commander) nie została wydrukowana na łamach pisma. Wydrukowano za to inną (w ŚGK nr 13 z 1/1994) – Lost Patrol – której autor jak się okazało popełnił plagiat. Skopiował opis z amigowego zina Fat Agnus. Jak się okazało, jego autorem był Jerzy [Mac Abra] Poprawa, późniejszy redaktor naczelny CD-Action. Po jego interwencji zamieszczono sprostowanie i w ramach rekompensaty opublikowano kilka miesięcy później jeden z jego tekstów.
Pełne wersje gier dołączane do pisma:
- Allied General (ŚGK nr 82 z 10/1999)
- America’s Army (ŚGK Wyd.Specj. z 3/2003)
- B-Hunter (ŚGK nr 116 z 8/2002, ŚGK Extra 4/2002)
- Bandits: Phoenix Rising (ŚGK Wyd.Specj. z 1/2005)
- Battle Realms (ŚGK Wyd.Specj. z 1/2003)
- Civilization II (ŚGK nr 101 z 5/2001)
- Conquest of the New World (ŚGK nr 103 z 7/2001)
- Corsairs (ŚGK nr 117 z 9/2002, ŚGK Extra 1/2003)
- Dark Earth (ŚGK nr 110 z 2/2002, ŚGK Extra 2/2002)
- Descent II (ŚGK nr 102 z 6/2001, ŚGK Extra 2/2001)
- Divine Divinity (ŚGK Wyd.Specj. z 3/2004)
- Echelon (ŚGK nr 123 z 3/2003, ŚGK Extra 2/2003)
- Ford Racing 2 (ŚGK Wyd.Specj. z 4/2004)
- From Dusk Till Dawn (ŚGK Wyd.Specj. z 2/2003)
- Fung Wan Online (ŚGK Wyd.Specj. z 2/2004)
- Gore – Ultimate Soldier (ŚGK Wyd.Specj. z 1/2004, ŚGK Extra 2/2004)
- Guardian of Darkness, the (ŚGK nr 98 z 2/2001)
- Gun Warrior (ŚGK Wyd.Specj. z 1/2005)
- Homeworld: Raider Retreat (ŚGK nr 94 z 10/2000)
- Kozacy: Europejskie Boje (ŚGK Wyd.Specj. z 2/2005)
- Lords of Magic (ŚGK nr 97 z 1/2001)
- Magic: The Gathering – Duels of the Planeswalkers (ŚGK nr 105 z 9/2001)
- Master of Orion II: Battle at Antares (ŚGK nr 113 z 5/2002)
- Mimesis Online (ŚGK nr 117 z 9/2002)
- Might and Magic VI: The Mandate of Heaven (ŚGK nr 106 z 10/2001, ŚGK Extra 1/2002)
- Mortyr 2093-1944 (ŚGK nr 100 z 4/2001, ŚGK Extra 1/2001)
- Original War (ŚGK nr 119 z 11/2002, ŚGK Extra 1/2003)
- Outforce, the (ŚGK nr 108 z 12/2001)
- Panzer General (ŚGK nr 81 z 9/1999)
- Panzer General II (ŚGK nr 120 z 12/2002)
- Project Entropia (ŚGK Wyd.Specj. z 1/2003)
- Rainbow Six (ŚGK nr 121 z 1/2003, ŚGK Extra 2/2003)
- Rednack Rampage (ŚGK Wyd.Specj. z 1/2002)
- Requiem: Avenging Angel (ŚGK nr 112 z 4/2002, ŚGK Extra 2/2002)
- River World (ŚGK nr 99 z 3/2001, ŚGK Extra 1/2001)
- RTCW: Enemy Teritory (ŚGK Wyd.Specj. z 1/2004, ŚGK Extra 2/2004)
- Sacrifice (ŚGK nr 122 z 2/2003, ŚGK Extra 2/2003)
- Silkolene Honda Motocross GP (ŚGK nr 115 z 7/2002, ŚGK Extra 3/2002)
- Snajper (ŚGK Wyd.Specj. z 3/2003)
- Starsky & Hutch (ŚGK Wyd.Specj. z 4/2004)
- Steel Panthers: World at War (ŚGK nr 107 z 11/2001)
- Submarine Titans (ŚGK nr 104 z 8/2001, ŚGK Extra 2/2001)
- Thorgal: Klątwa Odyna (ŚGK Wyd.Specj. z 2/2004, ŚGK Extra 2/2004)
- Total Soccer 2000 (ŚGK nr 114 z 6/2002)
- Ubik (ŚGK nr 109 z 1/2002, ŚGK Extra 1/2002)
- Warlords IV: Bohaterowie Etherii (ŚGK Wyd.Specj. z 2/2005)
- Warm Up! (ŚGK nr 111 z 3/2002, ŚGK Extra 3/2002)
- World of Qin (ŚGK Wyd.Specj. z 3/2004)
- Zax: The Alien Hunter (ŚGK nr 118 z 10/2002, ŚGK Extra 4/2002)
Spis numerów pisma:
Wydania specjalne:
Wydania extra:
ŚGK Extra 1
1/2001
ŚGK Extra 2
2/2001
ŚGK Extra 3
1/2002
ŚGK Extra 4
2/2002
ŚGK Extra 5
3/2002
ŚGK Extra 6
4/2002
ŚGK Extra 7
1/2003
ŚGK Extra 8
2/2003
ŚGK Extra 9
1/2004
ŚGK Extra 10
2/2004
ŚGK Extra 11
1/2005