Strona główna » Encyklopedia pism » Top Secret » Top Secret nr 6, 8-9/1991

Top Secret nr 6, 8-9/1991


Okładka
Brak Cover CD/dyskietek
Redaktor naczelny:

Marcin [Martinez] Przasnyski

Sekretarz Redakcji:

Waldemar [Pegaz Ass] Nowak

Zespół redakcyjny:

Andrzej G. Baciński, Jr
Łukasz [Luke] Czekajewski
Lech [Doc] Kalwas
Rafał Kinowski
Andrzej [Andreas Kissel] Kisiel
Karol [Reset] Klepacz
Piotr [Master] Kos
Konrad [CSL] Olszewski
Marek Werstak

Opracowanie graficzne:

Małgorzata Doraczyńska

Grafika:

Piotr Chodorek
Waldemar [Pegaz Ass] Nowak
Beata Znamirowska

Zdjęcia

Leopold Dzikowski

Fotoskład:

Hanna Geryszewska

Montaż:

Grażyna Ostaszewska

Korekta:

Maria Krajewska
Teresa Rutkowska

Wydawca:

Spółdzielnia „Bajtek”
ul. Wspólna 61,
00-687 Warszawa
tel. 21-12-05

Kontakt z zespołem:

Środa 14.00 – 16.00
tel. 21-12-05

Adres redakcji:

ul. Wspólna 61,
00-687 Warszawa

Skład i druk:

Prasowe Zakłady Graficzne w Ciechanowie,
ul. Sienkiewicza 51

Nakład:

107 000 egz.

Liczba stron:

36

Spis treści:
Za tych, co na morzu02
Menu03
Jak hartuje się stal – czyli sami o sobie04
Wojownicy przyszłości – kolejna katownia joysticków05
Lemmings – dawno nie było takiego hitu06
Cultivation – Boulder Dash dla ubogich06
Advanced Destroyer Simulator – ORP „Burza” atakuje07
Z czym się je okręty podwodne – Zientara nabrał wody w usta08
Silent Service – i cicho ją wypuścił09
688 Attack Sub – Borek dotrzymuje mu kroku09
Larry 1 – właściwie tylko dla dorosłych…11
Larry 2 – tylko dla dorosłych!11
Pirates – dziś prawdziwych piratów już nie ma12
Steeve Keene Private Spy – z nożem w plecach14
Tips&Tricks – takie sobie tryki15
Snoopy – to już tylko dla dzieci18
F-19 – bomba w górę20
Apache AH-64 – the neverending Kissel live21
Tomahawk – tak, indiański23
High Score – cwani zadyndali24
Cadaver – wgrobowstąpienie dobrowolne25
Spis map i opisów – kupa mięci, skleroza nie boli26
Conflict in Vietnam – ostatnio coraz bliżej27
Police Quest II – małe uzupełnienie28
PC Games – starszy brat Top Secret28
Rings of Medusa – zagraj a (nie) zaśniesz29
Supery – śmichy-chichy30
Lista przebojów – nieco wychudła30
Z Teczki Tajniaka – tajne akta Abwehry32
Stunt Car Racer – brrr, można zwrócić35
Aleśmy pograli – aleśmy nie wygrali36

Wiemy, wiemy. Top Secret spóźnia się troszkę, ale nic to. Wspólnymi siłami ciechanowskich drukarzy i naszymi rękoma następny Top Secret w ofierze składamy.

W tym numerze – specjalnie i okazjonalnie – większość opisów typu solution (kawa na ławę). Narzekaliście na legendy, na traktowanie gier z góry – proponujemy więc czyste żywe mięso – wszystko co wiemy, razem z klawiszami, tabelkami, skrótowymi mapkami itp. Jeśli uznacie, że w tym kierunku powinien iść TS- Aye, aye, sir.

I tak się złożyło, że ten numer to specjalny numer symulatorowy. Opis pełnego uzbrojenia F-19 uzupełni sagę z poprzedniego numeru, będąc zarazem preludium do zajęcia się śmigłowcem Apache. Ale najpoważniej przyjrzeliśmy się tym razem okrętom podwodnym. Na początek wypowie się Wielki Zientariusz i to wystarczy, by zrozumieć opisy Silent Service i 688. Od razu zapowiadamy Silent Service II, już w następnym numerze. I może wreszcie uda się też nie zapomnieć o F-15.

Nie stronimy i od konwencjonalnych Topsecretaliów – Larry I i II, uzupełnienie do Police Quest II i wiele, wiele więcej. Dość spojrzeć na spis treści.

Znalazły się też trzy teksty smutackie – test kolejnej porcji joysticków, relacja z wystawy gier oraz – UWAGA! – jak powstaje Top Secret?, czyli najbardziej prywatne zwierzenia redakcji.

Z rzeczy bieżących – zawarliśmy znajomość z Panami Piotrem i Dariuszem Łukaszuk z baaardzo znanej firmy Dynamix Owocem pierwszych kontaktów jest ciężarówka licencjonowanych kopii gier firmy Dynamix oraz Sierra On-Line. Gry rozdamy w konkursach. Wszystko wskazuje na to, że niedługo będzie można WRESZCIE kupić legalnie coś z oprogramowania.

Niestety, Dynamix pisze gry tylko dla tripletu Amiga/ST/PC, więc Spectrumowcy i reszta będą trochę nieukontentowani. Ich staramy się obdzielać opisami jak najlepszych gier.

To wszystko wymaga niemałej gimnastyki, bo TS nie jest z gumy i może pomieścić skończoną ilość tekstu, zdjęć itp. Wy staracie się pomagać nam z całych sił i lektura listów daje nam bardzo dużo informacji, które wykorzystujemy przy składaniu kolejnych numerów. Pomagamy też trochę bajtkowcom w rubryce „Co jest grane?”, więc starajcie się zajrzeć tam czasem.

Miłego ucztowania i do zobaczenia przy kolejnej porcji świeżego mięsa.

Redakcja

P.S. W tym numerze brak SOS – w następnym już w nowej szacie. Przypominamy o kuponach!

688 Attack Sub09
Advanced Destroyer Simulator07
Cadaver25
Conflict in Vietnam27
Cultivation06
F-19 Stealth20
Larry 111
Larry 211
Lemmings06
Pirates12
Police Quest II28
Rings of Medusa29
Silent Service09
Snoopy18
Steeve Keene Private Spy14
Stunt Car Racer35
Tomahawk23

Szósty numer Top Secret trafił do kiosków jesienią 1991 roku.

Bez zmian objętości i ceny. Bez rewolucji, acz na kolejnym etapie nieustającej ewolucji.

W stopce redakcyjnej nie odnotowujemy zmian, jednak w środku możemy zapoznać się z artykułami kilku nowych autorów. Niektórzy z nich mieli niebanalne nicki: Blood Reksiu Tow. Lenin, Nobody. Inni, jak Wojciech Zientara, pojawili się na łamach pisma gościnnie i kojarzymy ich jako twarze innych tytułów. Wreszcie ostatni przypadek, pseudonimy, które w kontekście Top Secret jeszcze wiele nie mówiły, a dziś przeciwnie. Piję tu do nicka Borek 🙂

Redakcja nawiązała kontakt z braćmi Piotrem i Dariuszem Łukaszukiem związanymi z firmą Dynamix. Kontakt zaowocować miał „ciężarówką kopii licencjonowanych gier” Dynamix i Sierra OnLine do rozdania w konkursach oraz perspektywą możliwości zakupu legalnego oprogramowania.

Warta odnotowania ciekawostka to informacja o rozpoczęciu działania Konferencji Top Secret w ramach User’s BBS. Szczęśliwi posiadacze modemów mogli wdzwaniać się między 15.00 a 9.00 rano w dni powszednie, w weekendy zaś non-stop.

Startuje BBS

Na dole informacji widzimy dwa znajomo brzmiące nazwiska – Jacek Marczewski [User Jama] oraz Andrzej G. Baciński, Jr. [Junior]. Obydwaj rozpoczęli redakcyjną przygodę w TS, a po rewolucyjnym numerze 10 (o czym na pewno w swoim czasie napiszemy) przenieśli się pod nowy adres – do debiutującego wiosną 1993 roku Secret Service. O tym na razie sza…

Jako że w numerze 5 opublikowana była reklama kolejnej marki joysticków – QuickShot, zgodnie z tradycją w numerze 6 opublikowano test tych urządzeń. Nie spuszczała z tonu konkurencja – firma TAL – dystrybutor joysticków Quickjoy znów zafundował dwadzieścia joysticków do wygrania w konkursie.

Konkurs, zgodnie z wyzwaniami tamtych czasów i oczekiwaniami czytelników, polegał na przysłaniu jak największej ilości, najwyższej jakości (najwyżej punktowane symulatory) zestawów klawiszy z ich opisem

Konkurs dla klawiszologów (bynajmniej nie Konkurs Szopenowski)

Czyli przepisujemy instrukcje dla tych, którzy je, hm, zgubili lub zalali kawą.

Niejako dla równowagi Redakcja zapowiadała swój udział w istotnej dla polskiego rynku imprezie „Computer Games Show” w klubie Stodoła (październik 1992). Impreza promowała legalne gry i programy. Wśród uczestników m.in. Electronic Arts, Domark, Mirrorsoft, Baltona, TAL i oczywiście Top Secret. Warto uzupełnić tę informację o obecność IPS Computer Group, która pod wodzą Grzegorza Onimichowskiego stawiała pierwsze kroki w roli dystrybutora oryginalnego oprogramowania na „trudnym” polskim rynku.

Targi CGS w Warszawie 😉

Tym razem zabrakło rubryki S.O.S. Miała powrócić w kolejnym numerze, w nowej szacie i w oparciu o pytania przesyłane na kuponach (wprowadzone jako obowiązkowe numer wcześniej).

Doc i North & South

Jak hartuje się stal – ważny historycznie pierwszy artykuł Redakcji z cyklu „sami o sobie” opisujący okoliczności powstania czasopisma. Dość skąpy, z enigmatycznymi zdjęciami, które rozmazały do spółki ząb czasu i skaner. Ale jednak wart przypomnienia, szkoda by było go przeoczyć.



PC Engine

Z czym się je okręty podwodne – artykuł Wojciecha Zientary o słoikach, marmoladzie i okrętach podwodnych. W końcu zawód wyuczony inżynier budowy okrętów mówi sam za siebie. Ciekawie i przystępnie wyłożone podstawy wiedzy o okrętach podwodnych. Stanowił wsparcie dla chcących zagrać w opisywane w numerze symulatory okrętów podwodnych. Dziś być może informacje te można przeczytać poszukawszy 20 minut w sieci. W świecie bez internetu – przykład szerzenia wiedzy na łamach prasy. Top Secret – bawiąc uczy, ucząc bawi…