Strona główna » Encyklopedia pism » Top Secret » Top Secret nr 4, 4-5/1991

Top Secret nr 4, 4-5/1991


Okładka
Brak Cover CD/dyskietek
Redaktor naczelny:

Marcin [Martinez] Przasnyski

Sekretarz Redakcji:

Waldemar [Pegaz Ass] Nowak

Zespół Redakcyjny:

Łukasz [Luke] Czekajewski
Lech [Doc] Kalwas
Andrzej [Andreas Kissel] Kisiel
Karol [Reset] Klepacz
Piotr [Master] Kos
Marek Werstak

Opracowanie graficzne:

Małgorzata Doraczyńska

Grafika:

Piotr Chodorek
Waldemar [Pegaz Ass] Nowak
Beata Znamirowska

Zdjęcia

Leopold Dzikowski

Fotoskład:

Hanna Geryszewska

Montaż:

Grażyna Ostaszewska

Korekta:

Maria Krajewska
Teresa Rutkowska

Wydawca:

Spółdzielnia „Bajtek”
ul. Wspólna 61,
00-687 Warszawa
tel. 21-12-05

Kontakt z zespołem:

Środa 14.00 – 16.00
tel. 21-12-05

Skład i druk:

Prasowe Zakłady Graficzne w Ciechanowie,
ul. Sienkiewicza 51

Nakład:

107 000 egz.

Liczba stron:

36

Spis treści:
Bezkarność Gwarantowana – ankiety na warsztacie04
Defender of the Crown – cz. 2 – Kalwasowy pamiętnik06
Shadow of the Beast – ota gra, w którą się gra07
Thunderbirds – oddziałom ratownictwa głębinowego08
Tips & Tricks – bajerologia stosowana10
Team Yankee – Abramsami przez Irak12
Firmy, firmy, firmy – ktoś musi pisać te gry!12
Blinky’s Scary School – szkoła strachów im. St. Bliny’ego13
Purple Saturn Day – sam se zobacz14
Fight Night – duże mordobicie15
JOY – Comix cz. 2 – fictionative science15
The Nieśmiertelnies – życie po śmierci16
Sztuka grania – drętwactwo na pokaz17
The Last Ninja II – cz. 2 – japońska technologia podbija USA18
Słovar – mikrosłowniczek pseudoinformatyczny20
SUPERY – listonosz doniósł21
VIDEO – hity kinowe – Goonies i Indiana22
Do poduszki – bardzo, bardzo, bardzo leniwy kocurek22
HIGH SCORE – krew aż się leje23
Misja – wysłannik Saddama24
Adventures – droga przez mękę – Rambo III i Mózgprocesor26
Recenzje – spectrumowa mekka w Anglii26
Space Ace – nie do wiary, to się rusza27
Tornado IDS, MIG-27 Flogger D – z Herr Kisselem w obłokach28
Navy Moves – taki sobie sabotażysta29
North & South – jak powstawały Stany Zjednoczone30
Teczka Tajniaka – tajemnica służbowa32
Lista Przebojów – dla oldbojów33
Kings of the Beach – piaskiem po oczach34
Niekończące się szaleństwo – cz. 2 – SEGA – alternatywa dla komputera?36
NES – KLUB – sami chcieliście36

You Can’t Beat the Feeling of Killing

Ahoy na pokładach!

Witamy się już po raz czwarty, znów niosąc całe mnóstwo informacji. Coraz większy jest Wasz udział w powstawaniu Top Secret i bardzo nas to cieszy, gdyż możemy spełniać Wasze oczekiwania i potrzeby.

Otrzymujemy mnóstwo listów. Po przewróceniu strony znajdziecie opracowanie ankiety ogłoszonej w TS 1. Wnioski wyciągnijcie sami, dla nas są one źródłem informacji o Was. Ankiety wciąż nadchodzą, lecz nie są już brane pod uwagę. Na przyszłość bądźcie bardziej spostrzegawczy i nie przysyłajcie przeterminowanych odpowiedzi.

Odpowiedzi na problemy, które najczęściej poruszacie, udzielamy w „Teczce Tajniaka”. Niestety z dużym opóźnieniem, gdyż listów jest CAŁA MASA.

Pozwoliliśmy sobie również wypunktować parę największych bzdur z korespondencji — szukajcie rubryki „Supery”. Za to ze słowniczka dowiecie się, jak należy pisać i wymawiać komputogrowe terminy.

Oprócz rzeczowych opinii bardzo ważną dla nas treścią listów są mapy. Często wynikowa mapa jest kompilatem dwóch, trzech źródłowych. Dlatego prośba o podpisy na mapach, byśmy o nikim nie zapomnieli. Jeśli jednak się to zdarzy — przepraszamy.

Bardzo podobają Wam się wątki lotnicze, które często poruszamy. Jeśli chcecie, byśmy zajęli się też sprzętem pływającym, jeżdżącym i turlającym się — napiszcie!

Redakcja

Blinky’s Scary School13
Defender of the Crown06
Fight Night15
Garfield22
Goonies, the22
Indiana Jones III22
Kings of the Beach34
Last Ninja II, the18
Misja24
Mózgprocesor26
Navy Moves29
North & South30
Purple Saturn Day14
Rambo III26
Shadow of the Beast07
Space Ace27
Team Yankee12
Thunderbirds08

Czwarty numer Top Secret powitał wiosnę w kwietniu 1991 roku. Cena i liczba stron pozostały bez zmian, deklarowany w stopce nakład wzrósł o 2 tysiące do 107.000 egzemplarzy.

Gwiazdą wydania zostały wyniki ankiety ogłoszonej jeszcze w pierwszym numerze. Nadesłano 1680 odpowiedzi, których wyniki zaprezentowano na ręcznie tworzonych wykresach, zaś ankietę udało się okiełznać dzięki specjalnemu oprogramowaniu sortującemu. Napisał je Naczelny.

Wśród uczestników rozlosowano super-hiper-bajer nagrodę – Amigę 500. Szczęśliwcem okazał się Andrzej Piątek z Torunia.

Oprócz wyników ankiety pojawiły się też inne artykuły, które zaliczyć można do szeroko rozumianej publicystyki: poradnik „Sztuka grania” oraz słowniczek zwrotów związanych z grami i komputerami.

Kontynuowano publikację listów czytelników i udzielanie odpowiedzi na nie (nieraz kąśliwych), przy czym „Teczka Tajniaka” zmieniła minimalnie tytuł na „Z Teczki Tajniaka”. Nie był to jednak koniec działów, w których mógł zaistnieć, celowo lub zupełnie nieświadomie, każdy czytelnik przesyłający korespondencję.


Debiut na łamach zaliczyła rubryka SUPERY – podobne rubryki pojawiały się później w innych czasopismach o grach komputerowych i były ich obowiązkowym elementem. Dawały „pole do popisu” czytelnikom, budowały więź między redakcją, a tymi najwierniejszymi.

Redakcja pisała:

W numerze zadebiutowało też kilku nowych autorów, między innymi Lech Kalwas, Karol Klepacz i Marek Werstak.

Ogłoszono aż dwa konkursy. Na opisy do gier – „treściwe i kształtne, nie same legendy” oraz na najlepsze mapy do produkcji z roku 1990 i 1991. Dziesięć najlepszych prac z każdej kategorii nagradzano dżojstikami, które ufundowała firma TAL. Oraz drugi – nieustający konkurs na SUPERA MIESIĄCA – najfajniejsze przekręcenie tytułu gry. Nagrodą – kartridż z grą na Atari.

Z wewnętrznej strony okładki atakuje Tornado IDS
Bezkarność gwarantowana!

Bezkarność gwarantowana – wyniki ankiety ogłoszonej w TS nr 1, 9-10/1990. Morze danych zebranych na podstawie 1680 odpowiedzi. Wyniki na odręcznie narysowanych wykresach, przygotowanych dzięki Naczelnemu, który napisał specjalne oprogramowanie sortujące.

Ilu było atarowców, a ilu commodorowców? Pierwsze starcie 8bit z 16bit. Najbardziej pożądana zawartość pisma to opisy, najmniej – publicystyka (dziś chyba jest inaczej). Wyposażenie i zastosowanie każdego z obecnych w domach graczy komputerów i wiele innych sensacyjnych informacji. Obraz słowem opatrzyli Waldi & Martinez. Polecamy.

Łamidżoj

Sztuka grania – praktyczny poradnik dla początkujących i zaawansowanych. Garść porad i obserwacji z krajowego podwórka na temat grania i graczy. Z pewną dozą humoru. Jakiego koloru ubrania noszą gracze? Czy warto zmieniać maszynę na lepszą? Bohaterską próbę stworzenia poradnika i sprawdzenia się w formie felietonu podjął Master.


„Przykładowe” hasło słownika

Słovar – niestandardowy, nie do kupienia w księgarni „Mikrosłowniczek pseudoinformatyczny”. Obszerne i jedno z pierwszych takich opracowań, uwzględniające specyfikę komputeryzacji lat 90-tych w Polsce, z pomocną, choć jeżącą zapewne włosy na głowie lingwistów, transkrypcją fonetyczną (podpowiedzią, jak wymawiać obcojęzyczny wyraz). Transkrypcja wg autorskiej metodologii Top Secret. Dla dobra graczy i szerzenia wiedzy obszerny słownik stworzył Waldemar Nowak. Czyta się lekko, łatwo i przyjemnie, bo okrasił go dawką humoru.