Top Secret nr 4, 4-5/1991


Redaktor naczelny:
Sekretarz Redakcji:
Zespół Redakcyjny:
Łukasz [Luke] Czekajewski
Lech [Doc] Kalwas
Andrzej [Andreas Kissel] Kisiel
Karol [Reset] Klepacz
Piotr [Master] Kos
Marek Werstak
Opracowanie graficzne:
Małgorzata Doraczyńska
Grafika:
Piotr Chodorek
Waldemar [Pegaz Ass] Nowak
Beata Znamirowska
Zdjęcia
Leopold Dzikowski
Fotoskład:
Hanna Geryszewska
Montaż:
Grażyna Ostaszewska
Korekta:
Maria Krajewska
Teresa Rutkowska
Wydawca:
Spółdzielnia „Bajtek”
ul. Wspólna 61,
00-687 Warszawa
tel. 21-12-05
Kontakt z zespołem:
Środa 14.00 – 16.00
tel. 21-12-05
Skład i druk:
Prasowe Zakłady Graficzne w Ciechanowie,
ul. Sienkiewicza 51
Nakład:
107 000 egz.
Liczba stron:
36





Spis treści:
Bezkarność Gwarantowana – ankiety na warsztacie | 04 |
Defender of the Crown – cz. 2 – Kalwasowy pamiętnik | 06 |
Shadow of the Beast – ota gra, w którą się gra | 07 |
Thunderbirds – oddziałom ratownictwa głębinowego | 08 |
Tips & Tricks – bajerologia stosowana | 10 |
Team Yankee – Abramsami przez Irak | 12 |
Firmy, firmy, firmy – ktoś musi pisać te gry! | 12 |
Blinky’s Scary School – szkoła strachów im. St. Bliny’ego | 13 |
Purple Saturn Day – sam se zobacz | 14 |
Fight Night – duże mordobicie | 15 |
JOY – Comix cz. 2 – fictionative science | 15 |
The Nieśmiertelnies – życie po śmierci | 16 |
Sztuka grania – drętwactwo na pokaz | 17 |
The Last Ninja II – cz. 2 – japońska technologia podbija USA | 18 |
Słovar – mikrosłowniczek pseudoinformatyczny | 20 |
SUPERY – listonosz doniósł | 21 |
VIDEO – hity kinowe – Goonies i Indiana | 22 |
Do poduszki – bardzo, bardzo, bardzo leniwy kocurek | 22 |
HIGH SCORE – krew aż się leje | 23 |
Misja – wysłannik Saddama | 24 |
Adventures – droga przez mękę – Rambo III i Mózgprocesor | 26 |
Recenzje – spectrumowa mekka w Anglii | 26 |
Space Ace – nie do wiary, to się rusza | 27 |
Tornado IDS, MIG-27 Flogger D – z Herr Kisselem w obłokach | 28 |
Navy Moves – taki sobie sabotażysta | 29 |
North & South – jak powstawały Stany Zjednoczone | 30 |
Teczka Tajniaka – tajemnica służbowa | 32 |
Lista Przebojów – dla oldbojów | 33 |
Kings of the Beach – piaskiem po oczach | 34 |
Niekończące się szaleństwo – cz. 2 – SEGA – alternatywa dla komputera? | 36 |
NES – KLUB – sami chcieliście | 36 |

You Can’t Beat the Feeling of Killing

Ahoy na pokładach!
Witamy się już po raz czwarty, znów niosąc całe mnóstwo informacji. Coraz większy jest Wasz udział w powstawaniu Top Secret i bardzo nas to cieszy, gdyż możemy spełniać Wasze oczekiwania i potrzeby.
Otrzymujemy mnóstwo listów. Po przewróceniu strony znajdziecie opracowanie ankiety ogłoszonej w TS 1. Wnioski wyciągnijcie sami, dla nas są one źródłem informacji o Was. Ankiety wciąż nadchodzą, lecz nie są już brane pod uwagę. Na przyszłość bądźcie bardziej spostrzegawczy i nie przysyłajcie przeterminowanych odpowiedzi.
Odpowiedzi na problemy, które najczęściej poruszacie, udzielamy w „Teczce Tajniaka”. Niestety z dużym opóźnieniem, gdyż listów jest CAŁA MASA.

Pozwoliliśmy sobie również wypunktować parę największych bzdur z korespondencji — szukajcie rubryki „Supery”. Za to ze słowniczka dowiecie się, jak należy pisać i wymawiać komputogrowe terminy.
Oprócz rzeczowych opinii bardzo ważną dla nas treścią listów są mapy. Często wynikowa mapa jest kompilatem dwóch, trzech źródłowych. Dlatego prośba o podpisy na mapach, byśmy o nikim nie zapomnieli. Jeśli jednak się to zdarzy — przepraszamy.
Bardzo podobają Wam się wątki lotnicze, które często poruszamy. Jeśli chcecie, byśmy zajęli się też sprzętem pływającym, jeżdżącym i turlającym się — napiszcie!
Redakcja






Blinky’s Scary School | 13 |
Defender of the Crown | 06 |
Fight Night | 15 |
Garfield | 22 |
Goonies, the | 22 |
Indiana Jones III | 22 |
Kings of the Beach | 34 |
Last Ninja II, the | 18 |
Misja | 24 |
Mózgprocesor | 26 |
Navy Moves | 29 |
North & South | 30 |
Purple Saturn Day | 14 |
Rambo III | 26 |
Shadow of the Beast | 07 |
Space Ace | 27 |
Team Yankee | 12 |
Thunderbirds | 08 |
Czwarty numer Top Secret powitał wiosnę w kwietniu 1991 roku. Cena i liczba stron pozostały bez zmian, deklarowany w stopce nakład wzrósł o 2 tysiące do 107.000 egzemplarzy.
Gwiazdą wydania zostały wyniki ankiety ogłoszonej jeszcze w pierwszym numerze. Nadesłano 1680 odpowiedzi, których wyniki zaprezentowano na ręcznie tworzonych wykresach, zaś ankietę udało się okiełznać dzięki specjalnemu oprogramowaniu sortującemu. Napisał je Naczelny.

Wśród uczestników rozlosowano super-hiper-bajer nagrodę – Amigę 500. Szczęśliwcem okazał się Andrzej Piątek z Torunia.
Oprócz wyników ankiety pojawiły się też inne artykuły, które zaliczyć można do szeroko rozumianej publicystyki: poradnik „Sztuka grania” oraz słowniczek zwrotów związanych z grami i komputerami.


Kontynuowano publikację listów czytelników i udzielanie odpowiedzi na nie (nieraz kąśliwych), przy czym „Teczka Tajniaka” zmieniła minimalnie tytuł na „Z Teczki Tajniaka”. Nie był to jednak koniec działów, w których mógł zaistnieć, celowo lub zupełnie nieświadomie, każdy czytelnik przesyłający korespondencję.

Debiut na łamach zaliczyła rubryka SUPERY – podobne rubryki pojawiały się później w innych czasopismach o grach komputerowych i były ich obowiązkowym elementem. Dawały „pole do popisu” czytelnikom, budowały więź między redakcją, a tymi najwierniejszymi.
Redakcja pisała:

W numerze zadebiutowało też kilku nowych autorów, między innymi Lech Kalwas, Karol Klepacz i Marek Werstak.
Ogłoszono aż dwa konkursy. Na opisy do gier – „treściwe i kształtne, nie same legendy” oraz na najlepsze mapy do produkcji z roku 1990 i 1991. Dziesięć najlepszych prac z każdej kategorii nagradzano dżojstikami, które ufundowała firma TAL. Oraz drugi – nieustający konkurs na SUPERA MIESIĄCA – najfajniejsze przekręcenie tytułu gry. Nagrodą – kartridż z grą na Atari.


Bezkarność gwarantowana – wyniki ankiety ogłoszonej w TS nr 1, 9-10/1990. Morze danych zebranych na podstawie 1680 odpowiedzi. Wyniki na odręcznie narysowanych wykresach, przygotowanych dzięki Naczelnemu, który napisał specjalne oprogramowanie sortujące.
Ilu było atarowców, a ilu commodorowców? Pierwsze starcie 8bit z 16bit. Najbardziej pożądana zawartość pisma to opisy, najmniej – publicystyka (dziś chyba jest inaczej). Wyposażenie i zastosowanie każdego z obecnych w domach graczy komputerów i wiele innych sensacyjnych informacji. Obraz słowem opatrzyli Waldi & Martinez. Polecamy.

Sztuka grania – praktyczny poradnik dla początkujących i zaawansowanych. Garść porad i obserwacji z krajowego podwórka na temat grania i graczy. Z pewną dozą humoru. Jakiego koloru ubrania noszą gracze? Czy warto zmieniać maszynę na lepszą? Bohaterską próbę stworzenia poradnika i sprawdzenia się w formie felietonu podjął Master.

Słovar – niestandardowy, nie do kupienia w księgarni „Mikrosłowniczek pseudoinformatyczny”. Obszerne i jedno z pierwszych takich opracowań, uwzględniające specyfikę komputeryzacji lat 90-tych w Polsce, z pomocną, choć jeżącą zapewne włosy na głowie lingwistów, transkrypcją fonetyczną (podpowiedzią, jak wymawiać obcojęzyczny wyraz). Transkrypcja wg autorskiej metodologii Top Secret. Dla dobra graczy i szerzenia wiedzy obszerny słownik stworzył Waldemar Nowak. Czyta się lekko, łatwo i przyjemnie, bo okrasił go dawką humoru.