Marcin Przasnyski, [Martinez]

Rok urodzenia: 1970
Praca w pismach: Bajtek (1986-1992), Top Secret (1990-1992 i 2002-2003), Secret Service (1993-1998)
Stanowisko: redaktor, redaktor naczelny (Top Secret 1 z 9-10/1990 – TS 9 z 2-3/1992, Secret Service 1 z 4/1993 – SS 59 z 7-8/1998), dyrektor wydawniczy (Top Secret)
Inne pseudonimy: Gen, Gen Martinez, John Zabiyaka

Marcin [Martinez] Przasnyski – dziennikarz, dyrektor wydawniczy, redaktor naczelny pism o grach. Jedna z najważniejszych postaci w historii polskiej prasy o grach. Zaczynał jeszcze w latach 80-tych w Bajtku, gdzie pisał do rubryki „Co jest grane” oraz prowadził klan ZX Spectrum. Był również współtwórcą Numeru Specjalnego Bajtka – Top Secret. W roku 1989, po transformacji ustrojowej i upadku RSW Prasa-Książka-Ruch, został wiceprezesem nowopowstałej spółdzielni wydawniczej. Wkrótce oferta wydawnictwa Bajtek poszerzyła się o nowe pomysły Martineza: pisma Moje Atari oraz Top Secret. Pierwszy z magazynów dedykowany był posiadaczom popularnego w tamtych czasach mikrokomputera Atari, drugi natomiast był pierwszym polskim periodykiem, traktującym wyłącznie o grach komputerowych. Marcin Przasnyski objął funkcję redaktora naczelnego Top Secret i pełnił ją przez 9 numerów.
Wiosną 1992, tworząc nowy layout do TS 9, Marcin Przasnyski wspólnie z Waldemarem [Pegaz Assem] Nowakiem opracowali nową metodę składu pisma. Przy wykorzystaniu pakietu Ventura i programu Corel Draw samodzielnie wygenerowali gotowe do druku klisze, co było jak na tamte czasy ogromnym skokiem technologicznym. W Spółdzielni Bajtek nie doceniono jednak tej pracy, co więcej, posądzono Martineza i Pegaz Assa o działanie bez konsultacji, w tajemnicy. To, plus brak porozumienia w kwestiach finansowych doprowadziło do rozłamu i odejścia większości redaktorów z Top Secret. Obaj panowie poczuli się na tyle doświadczeni i obeznani w temacie tworzenia prasy growej, że postanowili samodzielnie spróbować sił w branży.

Rok później, w kwietniu 1993 Marcin Przasnyski wystartował z Secret Service. W skład redakcji nowego magazynu o grach weszli, oprócz Pegaza Assa, również inni jego koledzy z Top Secret, m.in. Andrzej G. [Junior] Baciński Jr., Piotr [Master] Kos, Lech [Doc] Kalwas i Andrzej [Andreas Kissel] Kisiel. Martinez stworzył pismo z ambicjami bycia „synonimem wysokiej jakości, szybkości w podawaniu informacji oraz przede wszystkim wiarygodności”. Plan się powiódł i przez bardzo długi okres Secret Service był liderem polskiej prasy growej. Sam Martinez piastował stanowisko redaktora naczelnego przez pięć lat (SS 1 – SS 59). Niestety, latem 1998, po konflikcie z Waldemarem Nowakiem niespodziewanie opuścił pismo. Prawdziwych powodów rozpadu współpracy czytelnicy nie poznali. W jednym z wywiadów Marcin powiedział: „[…] jeśli jakiegoś produktu nie będzie się ciągle wymyślać na nowo, przeminie tak jak się to stało z SS. Ja nie miałem wtedy pomysłu, przekonania aby wymyślać SS na nowo. Na rynku wyprzedził go CD-Action, a ja chciałem szukać wyzwań gdzie indziej. Pięć lat w jednym miejscu czasem wystarczy. To jest też odpowiedź na pytanie, dlaczego odszedłem. Z mojego punktu widzenia poszło raczej o zasady.”.
Po opuszczeniu Secret Service Martinez został zatrudniony w wydawnictwie Axel Springer Polska, pozostając w branży gier. Kolejne projekty z jego udziałem to wydanie trzech części Kompendium (K4, K5, 2000), współudział w tworzeniu nowego pisma o grach Play (2000) oraz reaktywacja Top Secret (2002). Marcin pełnił funkcję dyrektora wydawniczego obu periodyków. Niestety, pomimo dobrych recenzji Top Secret został zamknięty po wydaniu zaledwie czterech numerów. Był to ostatni growy projekt wydawniczy Marcina Przasnyskiego. Odtąd jedynie poprzez felietony w NEO Plus przypominał się fanom. W Axel Springer pozostawał do końca 2006 roku, wydając m.in. prasę motoryzacyjną. W latach 2007-2008 zajmował menadżerskie funkcje w firmach CD Projekt i Manta Multimedia, w okresie 2010-2013 był przewodniczącym rady nadzorczej 11bit studios.

Od 2002 roku Marcin Przasnyski rozpoczął inwestowanie na giełdzie. W połowie lat 2000-nych wyjechał do USA, gdzie ukończył nowojorską szkołę biznesu. Po powrocie pracował w handlu, zarządzał finansami, zainicjował kilka poważnych projektów. Jednym z sukcesów, jakie odniósł było stworzenie portalu StockWatch.pl, wspierającego indywidualnych inwestorów giełdowych. Jesienią 2012 roku, wspólnie z Tomaszem Raczkiem – znanym krytykiem filmowym oraz Maciejem Pietrasiem-Obuchowiczem, byłym dziennikarzem i dyrektorem wydawniczym Bajtka, uruchomili serwis VOD vodeon.pl. Od 2014 roku zarządza londyńską firmą APP Global, zajmującą się ochroną własności intelektualnej i walką z piractwem.
Marcin Przasnyski jest absolwentem dziennikarstwa na Uniwersytecie Warszawskim. Posiada również dyplomy MBA New York University i London School of Economics.
Ankieta personalna Marcina [Martinez] Przasnyskiego z 1996 roku (Kompendium 1):

Ksywka/ksywki: Martinez, John Zabiyaka
Imię i nazwisko: Marcin Przasnyski
Specjalizacja: master of disaster
Ulubiony typ gier: wszystkie te, które mają duszę
Ukochany tytuł: Gabriel Knight, System Shock
Czas współpracy z gazetą: od urodzenia
Rodzaj czytanej literatury: Suworow, Eco
Ulubione książki: Imię Róży, Niebezpieczny Spadek, Kontrola
Ulubione filmy: akcja! ogień! wybuchy!
The Best film i aktor: Sigourney Weaver – Aliens
Muzyka jakiej słucham: każda byle cicho, kiedyś Marillion
Hobby, zainteresowania: mądrzy ludzie
Mój typ kobiety: ciepła i gotowa, opiekuńcza
Co mnie wkurza: głupie gadanie
Wzrost: 177 cm
Waga: 80 kg
Zwierzę hodowane w domu: żmija
Jak spędzam wolny czas: nie miewam
Marzenie: rok wakacji w podróży dookoła świata
Mój pierwszy komputer: Speccy 16 KB
Obecny sprzęt: P-90 Mac Quadra
Ulubione kreskówki: Beavis & Butt-head
Sporty, uprawiane/ulubione: nurkowanie, baseball





1990
- Airwolf (opis, Numer Specjalny Bajtka: Top Secret – 4/1990)
- Batman (opis + mapka, Top Secret nr 01 – 9-10/1990)
- Batman: The Caped Crusader (opis, Numer Specjalny Bajtka: Top Secret – 4/1990)
- Cybernoid (opis, Numer Specjalny Bajtka: Top Secret – 4/1990)
- Dan Dare II (opis+mapka, Numer Specjalny Bajtka: Top Secret – 4/1990)
- Gry i my (artykuł, Top Secret nr 01 – 9-10/1990)
- Rambo III (solucja, Numer Specjalny Bajtka: Top Secret – 4/1990)
- Trantor: The Last Stormtrooper (opis, Numer Specjalny Bajtka: Top Secret – 4/1990)
- Untouchables, the (opis, Top Secret nr 01 – 9-10/1990)
- War in Middle Earth (opis, Top Secret nr 01 – 9-10/1990)
- Where Time Stood Still (opis, Numer Specjalny Bajtka: Top Secret – 4/1990)
1993
- Another World (opis, Secret Service nr 01 – 4/1993)
- Beauty & Beast (opis, Secret Service nr 05 – 9/1993)
- Castle of Dr. Brain (opis, Secret Service nr 01 – 4/1993)
- Caveman Ninja (opis, Secret Service nr 01 – 4/1993)
- Caveman Ugh-lympics (opis, Secret Service nr 07 – 11/1993)
- Conquest of Camelot (poradnik /wspólnie z Juniorem/, Secret Service nr 01 – 4/1993
- Day of Tentacle (solucja, Secret Service nr 05 – 9/1993
- DinoPark Tycoon (opis, Secret Service nr 08 – 12/1993)
- Dyna Blaster (opis, Secret Service nr 07 – 11/1993)
- EcoQuest: The Search for Cetus (opis, Secret Service nr 02 – 5/1993)
- Fast Food (opis, Secret Service nr 07 – 11/1993)
- Flashback level 1-4 (solucja, Secret Service nr 04 – 7-8/1993)
- Flashback level 5-7 (solucja, Secret Service nr 05 – 9/1993)
- Humans (opis, Secret Service nr 07 – 11/1993)
- Indiana Jones and the Fate of Atlantis (opis, Secret Service nr 01 – 4/1993)
- Joystick w TV (wywiad /wspólnie z Pegazem Assem/, Secret Service nr 02 – 5/1993)
- Jurassic Park (opis, Secret Service nr 08 – 12/1993)
- King’s Quest VI: Heir Today, Gone Tomorrow (solucja, Secret Service nr 04 – 7-8/1993)
- Kwik Snax (opis, Secret Service nr 07 – 11/1993)
- Legend of Kyrandia, the (solucja, Secret Service nr 06 – 10/1993)
- Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards (solucja, Secret Service nr 03 – 6/1993)
- Michael Jordan in Flight (opis, Secret Service nr 07 – 11/1993)
- Police Quest: In Pursuit of the Death Angel (solucja, Secret Service nr 07 – 11/1993)
- Powiedz mi w co grasz (wywiad z G.Onichimowskim, Secret Service nr 01 – 4/1993)
- Prehistorik 2 (opis, Secret Service nr 07 – 11/1993)
- Quest for Glory (solucja /wspólnie z Virusem/, Secret Service nr 07 – 11/1993)
- Return of the Phantom (rzut okiem, Secret Service nr 04 – 7-8/1993)
- Return of the Phantom (solucja, Secret Service nr 06 – 10/1993)
- Rex Nebular and the Cosmic Gender Bender (rzut Okiem, Secret Service nr 02 – 5/1993)
- Rex Nebular and the Cosmic Gender Bender (solucja, Secret Service nr 04 – 7-8/1993)
- Robocop 3 (opis, Secret Service nr 08 – 12/1993)
- Sierra – odgrzewanki (artykuł, Secret Service nr 03 – 6/1993)
- Sierra On-Line (artykuł /wspólnie z Juniorem/, Secret Service nr 01 – 4/1993)
- Space Quest I: The Sarien Encounter (solucja, Secret Service nr 03 – 6/1993)
- Space Quest V (solucja /razem z Juniorem/, Secret Service nr 03 – 6/1993)
- Street Fighter 2 v.2.0 (opis, Secret Service nr 07 – 11/1993)
- Strike Commander (rzut okiem, Secret Service nr 03 – 6/1993)
- Strike Commander (opis /razem z Pejotlem/, Secret Service nr 08 – 12/1993)
- Tańcząc z piratami (wywiad /wspólnie z Pegazem Assem/, Secret Service nr 04 – 7-8/1993)
- War in the Gulf (rzut okiem, Secret Service nr 04 – 7-8/1993)
- Wolfenstein 3-D (opis, Secret Service nr 02 – 5/1993)
- X-Wing (rzut okiem, Secret Service nr 02 – 5/1993)