Strona główna » Ciekawe artykuły » Bezkarność Gwarantowana – wyniki ankiety

Bezkarność Gwarantowana


Wyniki ankiety

Nareszcie udało nam się wygrzebać spod zwałów żółtych papierków zwanych ankietami. Przyszło ich całe 1680 szt. Gdyby nie zdecydowana (męska) postawa Naczelnego, który napisał specjalne oprogramowanie sortujące, nie byłoby nas już wśród żywych.

Zgodnie z nazwą pisma które jest Ściśle Tajne postanowiliśmy wykonać ściśle tajny manewr losowania super-hiper-bajer nagrody w postaci Amigi 500. Jest to nagroda dla tych, którym chciało się ruszyć … (Ustawa o auto-cenzurze) i wysłać do nas kupon. Alemigę wygrał Andrzej Piątek z Torunia. Gratulujemy.

Chcąc podzielić się z wami kilkoma wnioskami o stanie komputeryzacji w Polsce, przygotowaliśmy pakiet rysuneczków obrazujących to, co macie, co lubicie, czego oczekujecie. Oś igreków podaje udział procentowy wielkości odłożonej na osi iksów do całkowitej liczby występujących wielkości (chyba jest to jasne dla wszystkich).

Płeć — to ważna rzecz, szczególnie gdy kobieta zasiada za klawiaturą, by pokatować Commando lub Double Dragon.

1 – Płeć – nazewnictwo oryginalne Redakcji TS

Nie ma co ukrywać, że pogłowie fanów gier to jednak głównie faceci. Takie życie.

Wiek — nie lada zaskoczeniem był fakt nadejścia sporego pakietu ankiet od wapniaków. Pamiętam jak dziś, gdy pewien łysawy aktywista ZSMP na jednym ze Zjazdów Partii tłumaczył, że młodzieżą jest każdy do 35 roku życia, albo i dłużej, a wszystko zależy od indywidualnego samopoczucia delikwenta. W związku z tym niniejszym ogłaszamy, że z dniem ukazania się tego numeru w kioskach, każdy gracz do lat 60 jest młodzieżowcem. A młodsi — no cóż, tu nic nowego pod słońcem. Największe siły jak zwykle zgrupowane w przedziale 10 — 18 lat.

2 – Wiek Czytelników TS w 1990 roku

Skąd pochodzimy — huraaa! nareszcie komputery zbłądziły pod strzechy z eternitu. Wynik 7,3% uważamy za genialnie wysoki jak na nasze warunki. 3/4 wielkomiastowych — czy znaczy to, że giełdy stanowią tak silny bodziec do gromadzenia się graczy głównie tam, czy jest to problem finansowy, czy wreszcie TS po prostu nie dotarł do małych osad? Na to pytanie na razie nikt nie zna ostatecznej odpowiedzi. Można mieć jedynie nadzieję, że prenumeraty złagodzą nieco ten problem. Naszym marzeniem byłoby, aby 7,3% rozrosło się co najmniej do 15%.

3 – Pochodzenie Czytelników TS w 1990 roku

Komputery — Amiga atakuje! W najśmielszych oczekiwaniach nie spodziewaliśmy się, że tak się jej namnożyło.

Atari ST natomiast w silnym odwrocie, jeżeli ta tendencja utrzyma się jeszcze rok lub dwa, to ST-owcy staną się marginesem zwanym: komputer nietypowy. Powoli zaczyna umierać poczciwa Trumienka, mimo działań reanimacyjnych w stereo. Pragniemy zwrócić uwagę paru namolnym naszym czytelnikom na fakt, iż Atari nie jest jedynym i najwspanialszym komputerem. Cytat z listu: po co piszecie o Amidze, IBM czy ST, są to komputery profesjonalne (???) i nikt tego nie ma.

4 – Komputery 1990

Wyposażenie i zastosowanie — to przygnębiające, jak wiele jest magnetofonów, a jak mało stacji dysków wśród was. Przecież komputer dnia dzisiejszego bez stacji to pół-komputer, a może nawet ćwierć-komputer. Zresztą wystarczy zapytać jakiegokolwiek użytkownika stacji, co o tym myśli, a potem wysupłać trochę pieniążków. Tak użyteczne zwierzątko jak mysz pozostaje nadal nieznaną, niezbadaną istotą. Scannery można policzyć dosłownie na palcach jednej ręki. Joysticków za to jest do oporu.

12 – Wyposażenie użytkowników zbiorczo

Ciekawie prezentują się zastosowania waszych pupilków. Jak na prawdziwych graczy przystało, komputer używa się do gier, do gier i jeszcze raz do gier. Inne zastosowania zależne są od typu maszyny, czyli im większy i starszy złom tym bardziej nadaje się do programowania.

5a – Atari (małe) wyposażenie
5b – Atari (małe) zastosowanie

Wynikać to może z kilku powodów: brak świeżego oprogramowania, dogłębne poznanie komputera, znudzenie profesjonalnym oprogramowaniem, które jest nazbyt wyrafinowane, genialność osobista. Przypuszczamy jednak, że w wielu przypadkach wklepanie listingu z Bajtka jest już wystarczającym wydarzeniem w rodzinie, by nazwać się programistą (patrz -> SUPERY — problem zera).

6a – Commodore wyposażenie
6b – Commodore zastosowanie
7a – Spectrum wyposażenie
7b – Spectrum zastosowanie

Potem ex-aequo grafika i muzyka. Nie przypuszczamy, że mieliście na myśli tworzenia własnych oryginalnych dzieł plastyczno-muzycznych, a raczej oglądanie obcych produkcji.

8a – Amiga wyposażenie
8b – Amiga zastosowanie
9a – IBM wyposażenie
9b – IBM zastosowanie

Gdyby tak nie było, to na giełdach dyski z polskimi demosami wylewały by się drzwiami i oknami. Jak na razie jednak polska dobra muzyka i grafika tworzona jest przez nieliczne wyjątki. Chcieliśmy również publikować wasze grafiki w TS, niestety nadeszły tylko dwie przesyłki na naprawdę niskim poziomie.

10a – Atari ST wyposażenie
10b – Atari ST zastosowanie
11a – Amstrad wyposażenie
11b – Amstrad zastosowanie

Hacking w polskim wydaniu polega głównie na dopisywaniu się do cudzych demosów lub na ciężkiej pracy freezerem. Specyficzną formą jest również wnikliwa znajomość wpisywania POKE-ów. Dużo goryczy bije z powyższych zdań, ale taka jest smutna rzeczywistość.

16a – INNE wyposażenie
16b – INNE zastosowanie

Źródło — prawdziwego przyjaciela poznaje się w biedzie, prawdziwych sklepów prawie nie ma, prawdziwa giełda jest. Pod hasłem inne najczęściej podawane były firmy wysyłkowe, ale może to i nie to samo, co sklep. Zupełną tragedią jest szkoła — pozostawiamy to bez komentarza. O dziwo zachód (ale czy sklepy?) są też źródłem oprogramowania.

13 – Źródło oprogramowania

Ulubione gry — właściwie wszystko jasne, gdyby nie małe ale. Gry strategiczne. Chyba nie dla wszystkich jest jasne, czego dotyczą gry strategiczne, dlatego zapraszamy do lektury „Słowniczka”.

14 – Ulubione gry

Co chcecie znaleźć w TS — szybciej będzie napisać, czego wy, a czego my nie chcemy. Nie chcecie publicystyki, jest to o tyle jasne, że publicystyka to nie zawsze do końca gry i szkoda miejsca. My natomiast nie chcemy listingów. Od tego jest Bajtek. Pod hasłem inne w 90% znajdowaliśmy formułkę: więcej opisów i map na Atari. Teraz można oczekiwać riposty innych w postaci: więcej opisów na IBM, Amigę itd. Do czego to doprowadzi, nie wiadomo.

Do innych propozycji można zaliczyć: wiadomości o giełdach, ceny sprzętu i oprogramowania, opisy programów użytkowych (problem braku jednolitości wśród komputerów), przepisy dla piratów (prawne, czy co???), opisy języków (chyba obcych), instrukcje, wszystko w dużych ilościach (gdzie?), nauka programowania (w assemblerze?), animacja komputerowa (18 rysunków na narożnikach stron do szybkiego przekartkowania?), listy, przybliżyć Basic ST (uwaga przybliżamy — iiiijjjjjjuuuup. — przybliżyliśmy), programy edukacyjne (w TS?), hasła i kody (podajemy — najlepsze kasztany są na placu Pigalle), gdzie można tanio kupić tanie dyski czyste i nagrane (w Singapurze), adresy klubów (kluby prawie nie istnieją), najnowszy sprzęt (joystick firmy StarFire), źródła programów, niech TS ma 100 stron, dobry papier | kosztuje 50-60 tys. zł (za 60 tys. to możemy mieć i 350 stron, ale kto to kupi w tej cenie), opinie (wasze o nas, czy nasze o was?), sposoby łamania (ty chuliganie jeden!), jak pisać własne gry w języku maszynowym (po polsku), komputer jako sterownik oraz schematy udoskonaleń wraz z płytkami np. sterowanie oświetleniem choinki lub robotkiem (kolega chyba nieco przesadził!), adresy firm wysyłkowych (jak się zareklamują), instrukcje obsługi komputera w języku polskim (którego?), więcej o małym (ty świntuszku), plakaty, programy w Basic-u np. Ninja (bez komentarzy), krzyżówki, humor, krótkie programy graficzne (kółko i krzyżyk), wykreślić POKE, co jeszcze można podłączyć do komputera (kilo drutu), gołe babki (będą w rubryce Super Ściśle Tajne), opisy dem, więcej ankiet, jakie są nowe gry na zachodzie (różne), inteligentne strzelanie (kto zna takie?), reklamy, melodie z ulubionych gier (w zapisie nutowym czy przypadkowym?), jak zdobywać programy (siłą), AY kontra reszta świata, klany jak w Bajtku (i będziemy 6 razy opisywać Batmana, po razie na komputer), wybitnie denerwujące programy (jeżeli nie horrory to jest ich od metra), dużo krwi, schematy elektroniczne (do gier?).

15 – Oczekiwania

Przedstawiliśmy małą część waszych oczekiwań względem nas. Jak widać duża część z nich wykracza daleko poza ramy pisma o grach komputerowych i powinna zostać skierowana do właściwych organów. My ze swej strony przekażemy wasze prośby do redakcji Bajtka.

Co złego to nie my. Mamy nadzieję, że nasze złośliwości obudzą w was twórczy niepokój, i zmobilizują do działania. Możecie pisać wszystko i w każdej formie, staramy się nie obrażać, a gdy już komuś coś naprawdę się uda to do SUPERÓW go.

* magnetofon do IBM?!? Takle były odpowiedzi, ale chodzi chyba o Docka albo o streamery.

Waldi & Martinez

Artykuł z pisma: Top Secret nr 4, 4-5/1991

źródła zdjęć:
TS nr 4, 4-5/1991
Wykresy ubogacił i odtworzył z dokładnością do zirka 3-5% Kambr Ordowik