Majowy PSX Extreme nr 320 z zatrważającą punktualnością pojawił się w sprzedaży. Nie jesteśmy do tego przyzwyczajeni, ja i moja zaopatrzeniowiczyni. Nudzi mi się odpowiadanie na ciągłe pytania „czy aby na pewno jest, czy nie idę do saloniku na darmo?”. Jest i tak już będzie, przynajmniej taką mamy nadzieję. A póki co, zerkam na parametry: liczbę stron (116), cenę (24,99 zł) i jakość papieru (lepsza od konkurencji) i potwierdzam na razie ich niezmienność. Dobra nasza, zaglądam więc do środka.
Konsolometry pokazują całkiem niezłą formę sprzętu grającego: Xboxa – 7/10, PS4/5 – 8/10, Switcha – 6/10. Niestety, po tytułach tego nie widać. Nie dość że jest mniej recenzji, to na dodatek żadna z 26 opisanych gier nie zasłużyła według redakcji nawet na „dziewiątkę” (o „dziesiątce” nawet nie wspomnę). Bryndza okrutna. Najwyższe oceny (8,5/10) zdobyły okładkowa Stellar Blade (gra numeru), Indika i Manor Lords. Cóż, pierwsza jest na PS5 (nie posiadam), trzecia na PC (nie grywam), a w drugiej musiałbym wcielić się w… zakonnicę. Podziękuję 😉 Z cienizn najbardziej oberwało się The Kindeman Remedy, z oceną zaledwie 2/10 i tytułem kupy numeru. Chyba trochę za ostro, bo na Metacriticu i Steamie jej nota oscyluje w granicach 60%. Niewiele więcej (4/10) dostało też Teenage Mutant Ninja Turtles Arcade: Wrath of the Mutants – gra o najdłuższym tytule, z jakim się ostatnio spotkałem. Przeglądałem (i wciąż przeglądam) pozostałe recenzje i nic nie wpada w oko. Po prostu średniactwo. Wracam więc do calakowania The Invincible.
Chciałbym napisać dwa zdania o opisywaniu gier na PC. Dotychczas były to pojedyncze teksty Ottona, teraz do kompanii dołączył SoQ. Z trzech opisywanych gier na „pieca” dwie nie zostały nawet wydane i są w Early Accessie. Robi nam się powoli CD-Action z „szmatławca”. Autorzy nawet nie udają, że ogrywają tytuły na Steam Decku, a to miał być powód wciśnięcia gier pecetowych do „ikstrima”. Acha, retrorecenzja też jest o grze na PC (Fallout Tactics). No bez przesady! Nie sądziłem, że to powiem, ale wolę już chyba czytać retro teksty Adama Piechoty. PSX Extreme coraz bardziej przestaje być pismem konsolowym, a staje multiplatformowym. Proponuję zmienić podtytuł „Gry Konsole Popkultura” na „Gry Konsole PC Popkultura”. Dłużej, ale prawdziwiej.
W publicystyce w tym miesiącu mamy dwa Tematy Numeru: historię King Konga i artykuł o aktorkach i modelkach w grach. Pierwszy, krótszy bardziej mniej zainteresował, choć w drugim są fajniejsze zdjęcia 😉 Tak jak w innym arcie poświęconym pornografii w mandze (hentai). Z pozostałych tekstów chętnie poczytam o producentach Donie Simpsonie i Jerrym Bruckheimerze (tych od „Gliniarza z Beverly Hills” i „Top Guna”), starej konsoli PC Engine (którą jarałem się za młodego po jednym z artykułow w Top Secret) i niby-starej Atari The 400 Mini, a także serii o karłach pt. „Leprechaun” (w pierwszej części grała Jennifer Aniston!). Na deser pozostawię sobie publikację o developerskim piekiełku czyli grach robionych długo, w bólach i z pogwałceniem wszelkich praw pracowniczych (to o czym pisał Jason Schreier w „Krwi, pocie i pikselach”). A to dopiero część contentu.
Przeciwnicy zmian powinni być zadowoleni, bowiem w kwestii stałych rubryk i felietonów nic się nie zmieniło – jest tego od zarypania i trochę, szkoda nawet po raz nie wiadomo który wymieniać te wszystkie Listy, Ohayo Nippony, Headshoty, Comix Zony czy Głosy Ludu. Warto wymienić jedynie komiks Śledzia, bo ten, po osiągnięciu w tym numerze imponującej liczby 100 odcinków, zniknie z łam „szmatławca”. Przeczytałem i nie zrozumiałem – czyli Śledź w normie 🙂 Pewnie jedni zapłaczą, inni otworzą szampana. Zobaczymy co dadzą w zamian, może felietony Zapachu Papieru? 😉
Ok, nie przedłużam, leżankę szykuję, kawę sypankę parzę, Zakopower puszczam i lekturę poczynam. Strona 29, art o King Kongu, tylko jedno zdanie o filmie z 1976 roku ani słowa o genialnej Jessice Lange. Ech, ta współczesna młodzież…
źródła zdjęć:
PSX Extreme nr 320, 5/2024
https://store.steampowered.com/app/1373960/INDIKA
https://www.britannica.com/topic/King-Kong-film-1933
Ciekawostka!
Począwszy od #320 (opisanego w powyższym artykule) zrezygnowano w zapowiedziach na forumku, z formułki…
„PROSIMY NIE PODAWAĆ OCEN GIER ZRECENZOWANYCH W TYM NUMERZE!”
Na forumku pojawiła się właśnie zapowiedź #321!
https://www.psxextreme.info/topic/127018-psx-extreme-321/
O ile grafika okładkowa nie nastraja zbyt optymistycznie, tak drobne zmiany w jej layoucie wydają się na plus.
Widzimy wielkie #321 pod logiem, mające kolor Xów w owym. Nad kodem kreskowym widnieje jedynie 06/2024, czyli zniknęło, że czerwiec i numer w nawiasie.
Zobaczmy na przykładowe strony.
-Napis T E M A T N U M E R U jest jakiś taki rozlazły na całą stronę.
-Leady artykułów mają jakąś dziwną czcionkę, zbyt wielką i są też zbyt wielkie odstępy między ich wierszami, a w kilku przypadkach zbędne przekreślenie, wyglądające jakby tekst był przyklejony do ściany na taśmę klejącą.
-W ogóle te przekreślenia wydają się być stałym elementem nowego layoutu.
-Podlewy są monotonne.
-Znowu całostronicowe grafiki otwierające artykuły.
-Napis RETRO wygląda jak REIRO.