Strona główna » Redaktorzy/autorzy » Rafał Szychowski, [Szycha]

Rafał Szychowski, [Szycha]


Rok urodzenia: 1980
Praca w pismach: Gry Komputerowe (1997-1999)
Stanowisko: redaktor
Inne pseudonimy: b/d

Rafał [Szycha] Szychowski – autor tekstów, redaktor czasopisma o grach Gry Komputerowe. W prasie growej pojawił się za sprawą CGS Computer Studio, wydawcy takich tytułów jak Computer Studio, Gry Komputerowe czy PC Gamer Po Polsku. Debiutował w rubryce „Gry sieciowe” w Grach Komputerowych nr 4/1997 (33), którą początkowo prowadził wspólnie z Maciejem [Wośkiem] Wośko, potem samodzielnie. Po kilku miesiącach zaczął pisać także do innych działów (zapowiedzi, recenzje, listy), od nr 12/1997 (41) pojawił się w stopce. Jego ulubionymi gatunkami były gry akcji, mordobicia i gry sportowe. We wstępniaku do GK nr 10/1997 (39), redaktor naczelny Marek Suchocki tak o nim pisał: „[…] na Targi (ECTS’97 – przyp.aut.) pojechało aż sześciu chłopa, czyli więcej niż przedstawicieli innych redakcji miesięczników komputerowych razem wziętych. „Maskotką” w naszym zespole był Szycha, któremu w udziale przypadła relacja z Targów. On też zadebiutował w tym numerze recenzjami do Shadows of the Empire i Terraside. Zwróćcie uwagę na jego teksty, mam nadzieję, że polubicie go i szybko zaakceptujecie jako nowego recenzenta. Dla formalności podam, że Szycha nie ukończył jeszcze osiemnastki, a więc jest w wieku większości naszych Czytelników. Ma podobne jak Wy problemy i upodobania, posługuje się tym samym językiem. Jest po prostu zwyczajnym kolesiem, jednym z Was. Jeśli spodobają się Wam jego wypociny, to dajcie chociaż jakiś znak – myślę, że poczuje się dowartościowany.” W Grach Komputerowych Szycha pozostawał do drugiej połowy 1999 roku, choć po połączenia pisma z PC Gamerem Po Polsku wiosną 1999 roku pisał już niewiele. Ostatni jego tekst opublikowano w GK nr 9/1999 (62), w stopce magazynu widniał do stycznia 2000 roku.

Po odejściu z wydawnictwa CGS Rafał Szychowski nie związał się już z żadnym czasopismem o grach i opuścił branżę. Od 2005 roku związany jest z marketingiem internetowym. W latach 2005-2011 pracował w ARBOinteractive Poland, a od 2012 roku jest członkiem zarządu i dyrektorem wykonawczym OAN (Online Advertising Network). Prowadzi podcast Stary Gracz.

Rafał Szychowski jest absolwentem Uniwersytetu Warszawskiego.

Wywiad z Rafałem Szychowskim, przeprowadzony przez Zapach Papieru w sierpniu 2024 roku:

Szycha

Dlaczego „Szycha”?

Od nazwiska. Jakoś naturalnie mnie tak wszyscy od czasów licealnych nazywają, i tak zostało.

Jak pojawiłeś się w Grach Komputerowych?

To był przypadek. Mój dobry kolega Maciek [Wosiek] Wośko spytał mnie pewnego razu czy wiem jak dojechać do redakcji Gier Komputerowych, bo umówił się na spotkanie w sprawie ewentualnej współpracy. Akurat kilka lat wcześniej mieszkałem w Aninie, który był rzut beretem od ul. Marsa na której to mieściła się redakcja CGS Computer Studio. Postanowiłem mu towarzyszyć w podróży autobusem z Sadyby przez Trasę Łazienkowską (wtedy jeszcze nie było Trasy Siekierkowskiej) i tak trafiliśmy do redakcji. Podczas rozmowy Wośka z Markiem Suchockim, ten ostatni zwrócił się do mnie na końcu pytając czy ja też chcę napisać jakieś próbne teksty do oceny, które mogą skutkować podjęciem ewentualnej współpracy. I tak to się zaczęło.

– Czym się zajmowałeś?

Zaczęliśmy z Wośkiem wspólnie prowadzić kącik multiplayerowy, który cieszył się sporą popularnością. Kiedy po pół roku Maciek zrezygnował z pisania, Marek zaproponował mi rozszerzenie działalności na niusy, recenzje i inne rzeczy. Oficjalnie zadebiutowałem w składzie redakcji Gier Komputerowych w październiku 1997 relacją z targów ECTS’97, na które pojechałem z Markiem Suchockim, Darkiem Kazikiem i Jackiem Mackiewiczem.

Gry Komputerowe nr 10/97

– Grywaliście w redakcji czy w domach?

I tu i tu. W redakcji grywaliśmy szczególnie na devkicie PSX-a, bo dostawaliśmy gry do recenzji od Sony Poland często w formie wypalonego krążka. Gry komputerowe ogrywaliśmy raczej w domach, bo mieliśmy wtedy lepsze pecety niż redakcyjne sprzęty służące głównie do pisania, surfowania po necie i składu.

– Sami zdobywaliście gry do recenzji, czy dostawaliście je z redakcji? Grałeś na oryginałach czy piratach?

Pamiętaj, że wydawnictwo CGS Computer Studio miało licencję od brytyjskiego Future Publishing na wydawanie polskich edycji magazynów takich jak PC Gamer Po Polsku, Oficjalny Polski PlayStation Magazyn i kilka innych. To były wtedy doskonale znane marki wśród PR-owców i marketingowców na całym świecie, więc otwierało nam wiele drzwi. I dzięki temu często do redakcji przychodziły paczki z wypalonymi płytami zawierającym wersje recenzenckie gier lub bety. Pamiętam do dzisiaj jak pewnego grudniowego dnia 1997 roku kurier Fedex podrzucił kopertę z UK, a w niej była płytka z recenzencką kopią Quake’a 2. Na pewno przychodziło sporo gier zarówno od wydawców zagranicznych jak i polskich, a czy przewijały się piraty? Trudno czasami odróżnić, czy dana gra jest skopiowana lub nabyta na giełdzie, czy przesłana przez wydawcę lub agencję PR producenta.

– Czy dostawaliście wierszówki za teksty, czy wystarczał Wam prestiż bycia „panem redaktorem”?

Oczywiście że wierszówki były płatne. Wtedy dla mnie, nastoletniego chłopaka – no dobrze – młodego 17-18 letniego mężczyzny – możliwość grania w gry za darmo (często przed premierą) i jeszcze dostawanie pieniędzy za recenzje owych gier w piśmie było spełnieniem marzeń.

Spytam niedyskretnie: dużo płacili?

Wierszówki były mniejsze niż w Secret Service, co zweryfikowałem po latach. Ale, co ważne, zawsze wypłacane przez Marka po ukazaniu się w kioskach danego numeru – w moim przypadku Gier Komputerowych i PC Gamera Po Polsku.

Logo podcastu Stary Gracz

Dlaczego odszedłeś z wydawnictwa?

W zasadzie nie tyle odszedłem, co przestałem pisać. Dużo tworzyłem w okresie 1997-1999 jako jeden z głównych członków ekipy redaktorów, ale przypadało to na ostatnie lata liceum. Rok 1999 to był czas przygotowywań do matury i egzaminów na studia, przez co miałem mniej czasu na granie, pisanie i inne aktywności. Jakoś tak się stało, że po zdaniu matury i dostaniu się na UW, w zasadzie odstawiłem na 2-3 lata prawie zupełnie granie. Może to było jakieś zmęczenie… Jakby nie było, moje hobby trwa od wczesnych lat dziecięcych, kiedy to w okolicach 1988 roku dostałem od dziadka Atari 65 XE i od tamtej pory stale grałem.

– Jak długo trwał detox?

Do grania wróciłem w 2001 roku kupując Xboxa OG i Halo. Od tamtej pory gram nadal, choć tylko na konsolach.

– Co dziś porabiasz?

Obecnie prowadzę serwis https://www.starygracz.pl, podcast Stary Gracz i sociale, gdzie się dzielę swoją pasją, więc serdecznie zapraszam wszystkich chętnych do posłuchania, pooglądania i czytania moich wypocin 🙂

Zapach Papieru, 27 sierpień 2024

PYTANIE BONUSOWE

– Co sądzisz o Zapachu Papieru? Odpowiedź może być krytyczna, byleby szczera 😉

Cieszę się że istnieje miejsce które kultywuje pamięć o starych, kultowych czasopismach o grach komputerowych. Dla mnie to zawsze miejsce pełne nostalgii i wspomnień, ale przede wszystkim też skarbnica wiedzy o redaktorach i dziennikarzach, wydawnictwach i tytułach. Jeżeli szukam danej osoby, albo robię research na temat rzeczy związanych ze starymi magazynami to jest to pierwsze miejsce, do którego zaglądam w poszukiwaniu informacji. Generalnie good job i oby tak dalej!

źródła zdjęć:
archiwalne numery pism CGS
https://www.facebook.com/rafal.szychowski
https://www.youtube.com/@starygraczpodcast

Rafał [Szycha] Szychowski na Gambleriadzie. Warszawa, maj 1997
Szycha na ECTS’97, wrzesień 1997
Szycha na ECTS’97, wrzesień 1997
Krooger, Avok (ZP) i Szycha podczas Pixel Heaven, czerwiec 2024
1997
  • Blade Runner (zapowiedź, Gry Komputerowe nr 39 – 10/1997)
  • Daytona USA Deluxe (recenzja, Gry Komputerowe nr 41 – 12/1997)
  • Gry sieciowe. Diablo Mulitiplayer (artykuł, Gry Komputerowe nr 36 – 7-8/1997)
  • Gry sieciowe. Heroes of Might & Magic 2 (artykuł /wspólnie z Wośkiem/, GK nr 35 – 6/1997)
  • Gry sieciowe. Multiplayer C&C: Red Alert (artykuł /wspólnie z Wośkiem/, GK nr 33 – 4/1997)
  • Gry sieciowe. Multiplayer Dark Colony (artykuł, Gry Komputerowe nr 40 – 11/1997)
  • Gry sieciowe. Multiplayer Dungeon Keeper (artykuł, Gry Komputerowe nr 39 – 10/1997)
  • Gry sieciowe. Quake (artykuł /wspólnie z Wośkiem/, Gry Komputerowe nr 34 – 5/1997)
  • Gry sieciowe. X-Wing vs TIE-Fighter Multiplayer (artykuł, Gry Komputerowe nr 37 – 9/1997)
  • Hexen II (recenzja, Gry Komputerowe nr 40 – 11/1997)
  • Incubation (recenzja, Gry Komputerowe nr 40 – 11/1997)
  • Overboard! (recenzja, Gry Komputerowe nr 41 – 12/1997)
  • Relacja z ECTS’97 (artykuł, Gry Komputerowe nr 39 – 10/1997)
  • Resident Evil (recenzja, Gry Komputerowe nr 41 – 12/1997)
  • Risk (recenzja, Gry Komputerowe nr 39 – 10/1997)
  • Shadows of the Empire (recenzja, Gry Komputerowe nr 39 – 10/1997)
  • Terracide (recenzja, Gry Komputerowe nr 39 – 10/1997)
  • Tomb Raider (recenzja, Gry Komputerowe nr 41 – 12/1997)
  • Wiedźmin (zapowiedź, Gry Komputerowe nr 40 – 11/1997)
1998
  • Chasm: The Rift (recenzja, Gry Komputerowe nr 44 – 3/1998)
  • Commandos: Behind Enemy Lines (zapowiedź, Gry Komputerowe nr 46 – 5/1998)
  • Council Wars (recenzja, Gry Komputerowe nr 47 – 6/1998)
  • Descent FreeSpace: The Great War (recenzja, Gry Komputerowe nr 49 – 8/1998)
  • Duke Nukem 3D (recenzja, Gry Komputerowe nr 42 – 1/1998)
  • Feeble Files, the (recenzja, Gry Komputerowe nr 47 – 6/1998)
  • Grand Theft Auto (recenzja, Gry Komputerowe nr 43 – 2/1998)
  • Gry sieciowe. Multiplayer Jedi Knight (artykuł, Gry Komputerowe nr 42 – 1/1998)
  • Gry sieciowe. Netstorm (recenzja, Gry Komputerowe nr 47 – 6/1998)
  • Heretic II (zapowiedź, Gry Komputerowe nr 52 – 11/1998)
  • Hexen II Mission Pack: Portal of Prevus (recenzja, Gry Komputerowe nr 47 – 6/1998)
  • Mysteries of the Sith (zapowiedź, GK nr 43 – 2/1998; recenzja, GK nr 45 – 4/98)
  • NBA Live 98 (recenzja, Gry Komputerowe nr 42 – 1/1998)
  • NBA Live 99 (recenzja, Gry Komputerowe nr 53 – 12/1998)
  • Ninja: Shadow of the Darkness (recenzja, Gry Komputerowe nr 53 – 12/1998)
  • Książę i Tchórz (recenzja, Gry Komputerowe nr 45 – 4/1998)
  • Lula: The Wet Empire (recenzja, Gry Komputerowe nr 45 – 4/1998)
  • Maximum Force (recenzja, Gry Komputerowe nr 47 – 6/1998)
  • Need for Speed 3: Hot Pursuit (zapowiedź, GK nr 44 – 3/98; recenzja, GK nr 51 – 10/98)
  • Nuclear Strike (recenzja, Gry Komputerowe nr 46 – 5/1998)
  • O.D.T. (recenzja, Gry Komputerowe nr 52 – 11/1998)
  • PaRappa the Rapper (recenzja, Gry Komputerowe nr 44 – 3/1998)
  • Plane Crazy (recenzja, Gry Komputerowe nr 50 – 9/1998)
  • Puzzle Bobble (recenzja /wspólnie z Baronem Jackiem/, Gry Komputerowe nr 51 – 10/1998)
  • Quake 2 (recenzja, Gry Komputerowe nr 43 – 2/1998)
  • Redline Racer (recenzja, Gry Komputerowe nr 49 – 8/1998)
  • ShadowMan (recenzja, Gry Komputerowe nr 53 – 12/1998)
  • Spec Ops: Rangers Lead the Way (recenzja, Gry Komputerowe nr 48 – 7/1998)
  • Streets of SimCity (recenzja, Gry Komputerowe nr 46 – 5/1998)
  • Unreal (recenzja, Gry Komputerowe nr 48 – 7/1998)
  • Urban Chaos (zapowiedź, Gry Komputerowe nr 50 – 9/1998)
  • Virtua Cop 2 (recenzja, Gry Komputerowe nr 42 – 1/1998)
  • Virtual Springfield (recenzja, Gry Komputerowe nr 49 – 8/1998)
  • War of the Worlds, the (zapowiedź, Gry Komputerowe nr 46 – 5/1998)
  • Wing Commander: Prophecy (recenzja, Gry Komputerowe nr 44 – 3/1998)
  • X-Files The Game (zapowiedź, GK nr 48 – 7/1998; recenzja, GK nr 50 – 9/1998)
  • XLR8 (zapowiedź, Gry Komputerowe nr 42 – 1/1998)
1999
  • Behind the Magic (opis, Gry Komputerowe nr 54 – 1/1999)
  • Bust-A-Groove (recenzja, Gry Komputerowe nr 56 – 3/1999)
  • Devil Dice (recenzja, Gry Komputerowe nr 59 – 6/1999)
  • FIFA’99 (recenzja /wspólnie z Baronem Jackiem/, Gry Komputerowe nr 54 – 1/1999)
  • G-Police 2 (zapowiedź, Gry Komputerowe nr 54 – 1/1999)
  • Half Life (poradnik cz.1, Gry Komputerowe nr 59 – 6/1999)
  • Half Life (poradnik cz.2, Gry Komputerowe nr 60 – 7/1999)
  • Heavy Gear II (recenzja, Gry Komputerowe nr 62 – 9/1999)
  • Heretic II (recenzja, Gry Komputerowe nr 55 – 2/1999)
  • Libero Grande (recenzja, Gry Komputerowe nr 54 – 1/1999)
  • Lode Runner 2 (recenzja, Gry Komputerowe nr 56 – 3/1999)
  • Pięciopak ’98 (opis, Gry Komputerowe nr 56 – 3/1999)