Strona główna » Książki » Game Story: Silent Hill 2

Game Story: Silent Hill 2


Podtytuł:

brak

Autor:

Mike Drucker

Wydawca:

Open Beta

Data wydania:

27.03.2025

Wydanie:

Pierwsze

Format:

18 x 12,5 cm

Liczba stron:

200

Cena:

32,99 zł

Recenzja

Za mną lektura drugiej książki wydawnictwa Open Beta z serii „Game Story”, o której wspominaliśmy w marcu 2025. W serii znajdują się niewielkie kieszonkowe publikacje, opisujące jeden tytuł. Tym razem na warsztat wziąłem „Silent Hill 2” autorstwa Mike’a Druckera, pierwotnie wydane przez amerykański Boss Fight Books w 2021 roku. Po czterech latach ukazała się polska edycja, w tłumaczeniu Łukasza Hajdrycha.

Autor książki Mike Drucker jest urodzonym w 1984 roku komikiem, scenarzystą i producentem mieszkającym w Nowym Jorku. Napisał scenariusze do blisko 20 popularnych za oceanem programów rozrywkowych (m.in. The Tonight Show Starring Jimmy Fallon czy Mystery Science Theater 3000), z których część także wyprodukował (Full Frontal with Samantha Bee, Adam Ruins Everything). Był osiem razy nominowany do Nagrody Emmy i siedem do nagrody stowarzyszenia WGA (dwa razy wygrał!). Ma na koncie również drobne epizody filmowe. W branży gier, w przeszłości pracował m.in. dla Nintendo i IGN Entertainment. Książek nie pisze, ale o Silent Hill 2 musiał, gdyż ta gra, zacytujmy, „przeryła mu banię”.

Mike Drucker

„Game Story: Silent Hill 2” zawiera 13 rozdziałów (łącznie z podziękowaniami i źródłami) spisanych na 200 stronach. Przerzucając kartki, początkowo przypominamy sobie dość zgrubnie z autorem wszystkie części serii i odkrywamy, skąd twórcy „dwójki” czerpali inspiracje przy tworzeniu scenariusza, lokowaniu miasteczka czy budowaniu atmosfery gry. Następnie poznajemy bohatera i NPC-ów, zgłębiamy ich relacje, interakcje, motywy działania itd. Na dalszych stronach autor opisuje przeciwników, w tym słynnego Piramidogłowego, wreszcie przedstawia wszystkie zakończenia. Książka kończy się spojrzeniem autora na premierę, recenzje branżowe i wyniki sprzedaży wraz z analizą przyczyn, dla których nie osiągnęła oczekiwanego sukcesu.

Jeżeli szukacie w „Silent Hill 2” relacji developerów, smaczków z procesu produkcyjnego, opisów stosowanych technologii i techniki, bugów, crunchu, easter eagów itd. to się zawiedziecie. To nie „Jagged Alliance 2”. Silent Hill 2 to inna gra, horror psychologiczny z zagmatwaną fabułą, tajemnicami, pełnymi dramaturgii (łącznie z głównym bohaterem) postaciami, dziwnymi zdarzeniami i niejednoznacznymi zakończeniami. Drucker skoncentrował się przede wszystkim na „rozgryzieniu” tego wszystkiego. Sam, mając traumatyczne przeżycia z dzieciństwa (molestowanie seksualne, prześladowanie za otyłość), na bazie własnych doświadczeń czuje się w pewnym sensie kompetentny w psychologicznej analizie fabuły, ludzi i wydarzeń, ale nie uważa się za alfę i omegę. W swoich wywodach wspomaga się zdaniem innych autorów, choć nie ze wszystkimi się zgadza.

Silent Hill (PS2) – obrazek z gry

Czy da się przeprowadzić takie badania nie zdradzając, kto jest kim, kto kogo zabił i dlaczego? Ano nie da się. Dlatego uwaga! Książka to jeden olbrzymi spojler! Jeżeli nie graliście w Silent Hill 2 i szukacie czegoś, co by Was do tego zachęciło, nie sięgajcie po tą pozycję! Po lekturze będziecie wiedzieć o Cichym Wzgórzu właściwie wszystko, znać każdy fabularny niuans. To więcej niż byście oglądnęli let’s play na YouTubie. Autor oczywiście ostrzega o tym na samym początku, ale ja, który wcześniej nie miałem do czynienia z grą, nie uwierzyłem. I już nie muszę grać… 🙂 Dla kogo więc przeznaczony jest „Game Story: Silent Hill 2”? Przede wszystkim dla wszystkich fanów którzy przeszli grę, których zaintrygowała, a którzy nie do końca zrozumieli, z czym mieli do czynienia. Albo może i zrozumieli, ale chcieliby skonfrontować swoje doznania z odczuciami innych.

Format kieszonkowy 12,5×18 cm, do tego miękka okładka, przeciętny papier i brak zdjęć – „Game Story: Silent Hill 2” nie jest pozycją, która przyciągałaby wykonaniem. Niemniej dla fanów Silent Hill 2, pragnących w pełni zrozumieć fabułę oraz poznać portrety psychologiczne postaci jest to pozycja obowiązkowa. Nie słyszałem zresztą o innym polskim opracowaniu na ten temat. A i cena 32,99 zł jest akceptowalna.

Jeżeli po lekturze książki będziecie mieli ochotę ponownie wcielić się w postać Jamesa Sunderlanda, nie musicie odpalać starej konsoli. W 2024 roku powstał znakomity remaster Silent Hill 2 autorstwa krakowskiego Bloober Team. Konami było zachwycone.

Zapachu Papieru, news z dnia 3.12.2024

Galeria

Silent Hill – przednia okładka
Silent Hill 2 – tylna okładka
Silent Hill 2 – oryginalne wydanie

źródła zdjęć:
Wydawnictwo Open Beta
https://bossfightbooks.com/products/silent-hill-2-by-mike-drucker
https://www.linkedin.com/in/mike-drucker-184a809b
https://www.mobygames.com/game/5870/silent-hill-2