Strona główna » Newsy » Książka: Mike Drucker „Game Story: Silent Hill 2”

Książka: Mike Drucker „Game Story: Silent Hill 2”


Opublikowano: 08/05/2025 | Autor: Avok

Za mną lektura drugiej książki wydawnictwa Open Beta z serii „Game Story”, o której wspominaliśmy w marcu br. W serii znajdują się niewielkie kieszonkowe publikacje, opisujące jeden tytuł. Na razie ukazały się trzy pozycje. Po recenzji „Jagged Alliance 2” tym razem na warsztat wziąłem „Silent Hill 2” autorstwa Mike’a Druckera, pierwotnie wydane przez amerykański Boss Fight Books w 2021 roku. Po czterech latach ukazała się polska edycja, w tłumaczeniu Łukasza Hajdrycha.

Autor książki Mike Drucker jest urodzonym w 1984 roku komikiem, scenarzystą i producentem mieszkającym w Nowym Jorku. Napisał scenariusze do blisko 20 popularnych za oceanem programów rozrywkowych (m.in. The Tonight Show Starring Jimmy Fallon czy Mystery Science Theater 3000), z których część także wyprodukował (Full Frontal with Samantha Bee, Adam Ruins Everything). Był osiem razy nominowany do Nagrody Emmy i siedem do nagrody stowarzyszenia WGA (dwa razy wygrał!). Ma na koncie również drobne epizody filmowe. W branży gier, w przeszłości pracował m.in. dla Nintendo i IGN Entertainment. Książek nie pisze, ale o Silent Hill 2 musiał, gdyż ta gra, zacytujmy, „przeryła mu banię”.

Mike Drucker

„Game Story: Silent Hill 2” zawiera 13 rozdziałów (łącznie z podziękowaniami i źródłami) spisanych na 200 stronach. Przerzucając kartki, początkowo przypominamy sobie dość zgrubnie z autorem wszystkie części serii i odkrywamy, skąd twórcy „dwójki” czerpali inspiracje przy tworzeniu scenariusza, lokowaniu miasteczka czy budowaniu atmosfery gry. Następnie poznajemy bohatera i NPC-ów, zgłębiamy ich relacje, interakcje, motywy działania itd. Na dalszych stronach autor opisuje przeciwników, w tym słynnego Piramidogłowego, wreszcie przedstawia wszystkie zakończenia. Książka kończy się spojrzeniem autora na premierę, recenzje branżowe i wyniki sprzedaży wraz z analizą przyczyn, dla których nie osiągnęła oczekiwanego sukcesu.

Jeżeli szukacie w „Silent Hill 2” relacji developerów, smaczków z procesu produkcyjnego, opisów stosowanych technologii i techniki, bugów, crunchu, easter eagów itd. to się zawiedzie. To nie „Jagged Alliance 2”. Silent Hill 2 to inna gra, horror psychologiczny z zagmatwaną fabułą, tajemnicami, pełnymi dramaturgii (łącznie z głównym bohaterem) postaciami, dziwnymi zdarzeniami i niejednoznacznymi zakończeniami. Drucker skoncentrował się przede wszystkim na „rozgryzieniu” tego wszystkiego. Sam, mając traumatyczne przeżycia z dzieciństwa (molestowanie seksualne, prześladowanie za otyłość), na bazie własnych doświadczeń czuje się w pewnym sensie kompetentny w psychologicznej analizie fabuły, ludzi i wydarzeń, ale nie uważa się za alfę i omegę. W swoich wywodach wspomaga się zdaniem innych autorów, choć nie ze wszystkimi się zgadza.

Silent Hill (PS2) – obrazek z gry

Czy da się przeprowadzić takie badania nie zdradzając, kto jest kim, kto kogo zabił i dlaczego? Ano nie da się. Dlatego uwaga! Książka to jeden olbrzymi spojler! Jeżeli nie graliście w Silent Hill 2 i szukacie czegoś, co by Was do tego zachęciło, nie sięgajcie po tą pozycję! Po lekturze będziecie wiedzieć o Cichym Wzgórzu właściwie wszystko, znać każdy fabularny niuans. To więcej niż byście oglądnęli let’s play na YouTubie. Autor oczywiście ostrzega o tym na samym początku, ale ja, który wcześniej nie miałem do czynienia z grą, nie uwierzyłem. I już nie muszę grać… 🙂 Dla kogo więc przeznaczony jest „Game Story: Silent Hill 2”? Przede wszystkim dla wszystkich fanów którzy przeszli grę, których zaintrygowała, a którzy nie do końca zrozumieli, z czym mieli do czynienia. Albo może i zrozumieli, ale chcieliby skonfrontować swoje doznania z odczuciami innych.

Format kieszonkowy 12,5×18 cm, do tego miękka okładka, przeciętny papier i brak zdjęć – „Game Story: Silent Hill 2” nie jest pozycją, która przyciągałaby wykonaniem. Niemniej dla fanów Silent Hill 2, pragnących w pełni zrozumieć fabułę oraz poznać portrety psychologiczne postaci jest to pozycja obowiązkowa. Nie słyszałem zresztą o innym polskim opracowaniu na ten temat. A i cena 32,99 zł jest akceptowalna.

Jeżeli po lekturze książki będziecie mieli ochotę ponownie wcielić się w postać Jamesa Sunderlanda, nie musicie odpalać starej konsoli. W 2024 roku powstał znakomity remaster Silent Hill 2 autorstwa krakowskiego Bloober Team. Konami było zachwycone.

Dziękujemy wydawnictwu Open Beta za udostępnienie książki.

Silent Hill – przednia okładka
Silent Hill 2 – tylna okładka
Silent Hill 2 – oryginalne wydanie

źródła zdjęć:
Wydawnictwo Open Beta
https://bossfightbooks.com/products/silent-hill-2-by-mike-drucker
https://www.linkedin.com/in/mike-drucker-184a809b
https://www.mobygames.com/game/5870/silent-hill-2

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

2 Komentarze

    1. Książka nie jest napisana w ten sposób, że podzielona jest na podrozdziały stosownie do rozdziałów gry. Gra też nie składa się z podrozdziałów. Więc nie da się.