Top Secret nr 1, 9-10/1990


Redaktor naczelny:
Zespół redakcyjny:
Marek Czarkowski
Łukasz [Luke] Czekajewski
Waldemar [Pegaz Ass] Nowak
Grafika:
Waldemar [Pegaz Ass] Nowak
Beata Znamirowska
Opracowanie graficzne:
Wanda Roszkowska
Zdjęcia:
Leopold Dzikowski
Fotoskład:
Grażyna Kurzątkowska
Montaż:
Grażyna Ostaszewska
Korekta:
Maria Krajewska
Teresa Rutkowska
Wydawca:
Spółdzielnia „Bajtek”
ul. Wspólna 61,
00-687 Warszawa
tel. 21-12-05
Adres redakcji:
ul. Wspólna 61,
00-687 Warszawa
Skład i druk:
Prasowe Zakłady Graficzne w Ciechanowie,
ul. Sienkiewicza 51
Nakład:
105 000 egz.
Liczba stron:
32





Spis treści:
Ten pierwszy raz | 2 |
Do wszystkich | 2 |
Menu | 3 |
MicroProse po Polsku – Polak potrafi! | 4 |
Technocop – zamknij oczy i strzelaj | 5 |
Hot-Rod – końca nie widać | 5 |
Batman – rewelacja roku | 6 |
Video – jeden pomysł, dwa dzieła | 8 |
Do poduszki – nie samymi grami… | 9 |
High Score – perwersja w domu i zagrodzie | 9 |
F-18 Hornet – lata wysoko, póki nie spadnie | 10 |
Card Sharks – tu nie przegrasz ani centa | 10 |
Power at Sea – całą naprzód | 12 |
The Eidolon – stary, ale jary | 13 |
Tips & Tricks – pożyć dłużej | 14 |
Bruce Lee – bleee… | 15 |
Karnov – zabili go i uciekł | 16 |
The Nieśmiertelnies – życie po życiu | 18 |
Droga przez mękę – Gremlinem w Robina | 18 |
The Three Musketeers – a Ty czwarty | 19 |
Battle Chess – Karpow + Lancelot | 20 |
The Last Ninja – Hit’87 | 21 |
Lista przebojów – najlepsze i najgorsze | 27 |
Run for It – zdobądź, zanim zostaniesz zdobyty | 28 |
Gry i my – o grach naukowo | 32 |
Ten pierwszy raz
W pierwszym, inauguracyjnym, prawdziwym numerze Top Secret przedstawiamy się i nasze osiągnięcia w zmaganiach ze starymi, średnimi i nowymi grami.
Nie uświadczysz tu smutów. Teksty tylko ciekawe, ale nie sztywne. Nie chcemy nudzić, nie chcemy też przekonywać ani pouczać. Chcemy być przydatni.
Jeśli lubisz grać, całymi nocami nie zdejmujesz bolącego palca ze spustu joysticka lub klepiesz w trzeszczącą klawiaturę, czytaj nas. Nie zawiedziesz się, jeśli będziesz o to dbał. Dostosujemy się do twoich potrzeb i oczekiwań. Zaspokoimy ciekawość, pokażemy drogę we mgle. Dowiesz się, co lubią inni, w co się gra. Nareszcie ukończysz gry z zakurzonej dyskietki. Nieśmiertelny, będziesz przemierzał galaktyki.
W pierwszym, torującym drogę następnym, numerze Top Secret rozpoczynamy większość naszych zamysłów – kąciki gier różnych typów, zderzenie gry z pierwowzorem, ułatwienia i podpowiedzi, mapy, opisy, felietony o aktualnościach. Pełny spis treści znajduje się obok, lecz wierzę, że i tak przeczytacie wszystko.
Marcin Przasnyski





Indeks gier:
Batman | 6 |
Battle Chess | 20 |
Bruce Lee | 15 |
Card Sharks | 11 |
Eidolon, the | 13 |
F-18 Hornet | 10 |
Hot-Rod | 5 |
Karnov | 16 |
Last Ninja, the | 21 |
Licence to Kill | 8 |
Power at Sea | 12 |
Run for It | 27 |
Technocop | 5 |
Three Musketeers, the | 19 |
Untouchables, the | 8 |
War in Middle Earth | 9 |

MicroProse po Polsku – opis dokonań firmy Karen – polskiego producenta gier, tworzącego w latach 80-tych i 90-tych dla zachodnich wydawców, takich jak Activision, SSI, California Dreams czy Electronic Arts. To oni stali m.in. za BlockOut – kultowymn klonem Tetrisa czy Street Rod – miejskimi wyścigami furami z lat 60-tych, tytułem doskonale znanym Amigowcom. Niestety, gry te były oficjalnie wydawane jedynie za granicą. Do polskich graczy trafiały „nieoficjalnymi” kanałami.

Gry i my – analiza zagranicznego i polskiego rynku gier. Wnioski jak na początek lat 90-tych standardowe: Polaków nie stać na tytuły sprzedawane po cenach „zachodnich”. Jednocześnie czuć tęsknotę za oryginalnymi, dobrze wydanymi, pudełkowymi wersjami hitów. Jako przykład opisany jest Railroad Tycoon – gra ekonomiczna, która w oryginalnym wydaniu zawiera wiele przydatnych dodatków, zachęcających do zabawy przez wiele miesięcy. Autor wyraża nadzieję, że rynek gier pójdzie w tą stronę. I poszedł.