Strona główna » Newsy » Książka: Darius Kazemi „Game Story: Jagged Alliance 2”

Książka: Darius Kazemi „Game Story: Jagged Alliance 2”


Opublikowano: 07/04/2025 | Autor: Avok

O nowościach Wydawnictwa Open Beta pisaliśmy w marcu br. Należą do nich książki z serii „Game Story”, niewielkie kieszonkowe publikacje skupiające się na jednym tytule. Na razie ukazały się trzy pozycje. Dziś przyglądnę się pierwszej z nich, dotyczącej mojej ulubionej turówki sprzed lat. Oryginalnie książka „Jagged Alliance 2” została wydana w USA w 2014 roku, w naszym języku mamy możność zaznajomić się z nią dopiero teraz, przetłumaczoną przez Tomasza Kupczyka.

Parę słów o autorze. Darius Kazemi to barwna postać: programista, artysta, twórca gier komputerowych i technologii internetowych. Wśród rzeczy, które stworzył, są dziwactwa typu Random Shopper, program losowo kupujący książki, DVD i CD na Amazonie, ale też użyteczne aplikacje, jak Ethical Ad-Blocker, który blokuje nie tylko reklamy, ale także strony je generujące. Obecnie pracuje w centrum badawczym Berkman Klein Center for Internet & Society na Uniwersytecie Harvarda. „Jagged Alliance 2” jest jak dotąd jego jedyną książką, a napisał ją niejako przez przypadek, po tym jak skrytykował inną książkę „Killing is Harmless” Brendana Keogha. Skontaktował się z nim wtedy przedstawiciel wydawnictwa Boss Fight Books i zaproponował, żeby sam coś stworzył. Darius się zgodził, wybrał sobie jako temat Jagged Alliance 2, które uwielbiał, i zabrał do roboty. Był rok 2013.

Darius Kazemi

Mimo iż minęło 14 lat od premiery gry, Darius Kazemi skontaktował się z projektantką Brendą Romero, która dała mu namiary na twórców Jagged Alliance 2 i właścicieli nieistniejącego już wydawnictwa Sir-tech. Udało mu się tym sposobem dotrzeć do grupy osób bezpośrednio zaangażowanych w proces produkcyjny gry, z głównym projektantem Ianem Currie na czele. A że Ian jest prywatnie szwagrem braci Siroteków, właścicieli Sir-techu, dalej poszło już łatwo. Darius zgromadził materiały, przeprowadził wywiady, i co z tego finalnie wyszło?

Książka składa się z 12 rozdziałów i liczy 164 strony. Otwiera ją historia Fredericka Siroteka jr., emigranta z Czech, ojca założycieli Sirt-techu Roberta i Normana. Potem śledzimy losy świeżo założonego wydawnictwa, wydającego gry „sypialnianych” programistów i natrafiamy na Iana Currie. Przyglądamy się jak powstaje Jagged Alliance, odnotowujemy utworzenie studia Sir-tech Canada i rozpoczęcie prac nad Jagged Alliance 2. W kolejnych rozdziałach autor opisuje proces produkcji gry: charakterystykę poszczególnych warstw (taktycznej, strategicznej, przygodowej), wymyślanie historii i relacji między najemnikami, implementację broni, zaszywanie opcjonalnych i ukrytych treści itd. Osobny rozdział poświęca analizie kodu źródłowego. Następnie obserwujemy premierę gry, jej odbiór, i finalnie dalsze losy serii i wydawnictwa.

Przez kolejne rozdziały przelatuje się bardzo szybko, co uważam za zaletę. Nie ma dłużyzn, poszczególne wydarzenie są sprawnie nakreślone, uzupełnione tylko przez wypowiedzi developerów. Nie oznacza to, że książka jest pisana „po łebkach”. Można wyłowić wiele smaczków, o których wcześniej się nie słyszało. Wiecie, w jaki sposób radzono sobie z następstwami crunchu w firmie? Słyszeliście o wskaźniku „seksizmu” w grze? Wiecie jak rozwiązano problem znikania ciał? Bawiliście się w MacGyvera? Natrafiliście na potwory rodem z SF? Wyłowiliście wszystkie easter eggi? Ciekawych informacji jest cała rzesza. Wielka szkoda, że nie pokuszono się o żadne zdjęcia, nawet czarno-białe. To by ubarwiło lekturę.

Jagged Alliance 2 – obrazek z gry

Jak już wspomniałem na wstępie, „Game Story: Jagged Alliance 2” został wydany w formacie kieszonkowym – 12,5×18 cm. Miękka okładka, słaby papier i brak zdjęć – to nie jest pozycja do wyeksponowania w domowej biblioteczce. Raczej do przeczytania i schowania do szuflady. Z drugiej strony można ją zabrać w plener albo poczytać w komunikacji miejskiej, nawet jak się pomnie, to nie będzie żal. Książka jest do nabycia za za 29,99 zł na stronie wydawnictwa Open Beta.

Uwielbiam Jagged Alliance 2. To nie jest grzeczna gra, śmierć (na ile to możliwe przy takiej grafice) jest pokazywana realistycznie, najemnicy są rasistami, seksistami i ksenofobami, i klną jak szewcy. Ale przede wszystkim jest to znakomita turówka. Jeśli więc jesteś jej fanem i w ogóle serii Jagged Alliance, chcesz poznać historię niedużej, ale ciekawej rodzinnej firmy Sir-tech, to nie ma się co zastanawiać. Lepszej publikacji na ten temat nie ma.

Dziękujemy wydawnictwu Open Beta za udostępnienie książki.

Jagged Alliance 2 – przednia okładka
Jagged Alliance 2 – tylna okładka
Jagged Alliance 2 – oryginalne wydanie

źródła zdjęć:
Wydawnictwo Open Beta
https://co-matter.com/project/034-darius-kazemi
https://bossfightbooks.com

https://store.steampowered.com/app/545210/Jagged_Alliance_2_Classic/?l=polish

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Jeden komentarz

  1. Wchodząc na stronę wydawnictwa OpenBeta, ze zdumieniem stwierdzam, że nie ma chyba u nas na rynku drugiego wydawcy z takim szerokim wachlarzem tytułów o tematyce elektronicznej rozrywki.
    I może akurat Jagged Alliance to nie moje klimaty, ale czekam, aż w ramach tej serii (Game Story) pojawi się coś w ramach moich zainteresowań.