Jak zapowiedzieli, tak zrobili. Wrześniowy PSX Extreme miał się ukazać wczoraj i ukazał się wczoraj. Z dwóch okładek do wyboru mnie się trafiła ta bardziej czerwona ze Star Wars Outlaws. Zwolennicy niebieskiego mogą wybrać drugie wydanie, choć gra z okładki pozostaje ta sama. W kwestii ceny (24,99 zł) i liczby stron (116) nic się nie zmieniło, więc tylko przyklasnę i zaglądamy już do środka.

Konsolometry platform Sony i Microsoftu pokazują „ósemki”, a Nintendo „szóstkę” (złapał zadyszkę zdaniem komentującego), więc teoretycznie jest w co pograć. Roger z ekipą wrócili właśnie z gamescomu z soczystą relacją i kupą zapowiedzi. Sęk w tym, że duża część z zaprezentowanej w relacji dwudziestki to ocenione na „trójkę” średniaki (trafiło się nawet 2/5). Na pierwszy rzut oka w mój gust trafił survivalowy horror SF Directive 8020, co do reszty – zobaczymy, jak się wczytam. Na marginesie: nie przepadam za strzelankami multiplayerowymi, więc w Starship Troopers: Extermination raczej nie zagram, ale wywiad z Casperem Van Dienem, słynnym Rico z Żołnierzy kosmosu chętnie przeczytam. Wprawdzie jego gwiazda jakoś nie rozbłysła, a ostatnio oglądałem go w filmie klasy C z krwiożerczymi aligatorami, ale to dalej Rico… 😉
W dziale recenzji mamy w tym miesiącu 3 playtesty, 30 recenzji i 1 retrorecenzję (Secret of Mana). Znowu, niby dużo tytułów i jest w co pograć, ale jak się popatrzy choćby po ocenach, to hitów niewiele. Wiele opisów gier poupychanych jest po dwa-trzy na stronę. Tak jak miesiąc temu (a wtedy był sezon ogórkowy) trafiła się tylko jedna „dziewiątka”, i to dla strategii (Age of Mythology: Retold). Grą numeru został Warhammer 40,000: Space Marine 2 (8+/10). Przeleciałem oczami tą reckę i muszę przyznać, że Konsolite mnie zaciekawił. Mniejszą zajawkę mam natomiast na okładkowego Outlaws (8/10), to chyba „starwarsowe” zmęczenie materiału. Co do kwasów, najmarniej oceniony został Mists of Noyah (4/10), a powszechnie krytykowany Concord (5/10) również HIV-a nie zachwycił.

W publicystyce rządzą trzy Tematy Numeru: pierwszy o wspomnianym wyżej gamescomie, drugi opisuje gry budżetowe na stare konsole Sony, trzeci traktuje o telewizorach dla graczy. Mimo iż nie jestem na kupnie, chętnie poczytam o tym, co się w materii nowych odbiorników dzieje, tym bardziej że omówiono sprzęt zarówno za 2, jak i za 50 tysięcy złotych! Z pozostałych artykułów najbardziej zainteresował mnie tekst o gamingowym chrześcijaństwie: produkcje religijne i tytuły zakazane, targi gier chrześcijańskich, grający księża, streamujący zakonnicy, rzucający klątwy biskupi itd. Rzadko to poruszana tematyka, niełatwa, ale warta zgłębienia. A na deser, dla relaksu, poczytam o Muminkach.
Jak w każdym numerze „szmatławca”, tak i w bieżącym do wyboru jest cała masa stałych rubryk i felietonów, zajmujących dobre 20 stron. Jest też coraz więcej reklam, co już ostatnio zauważyłem. Reasumując, numer wyszedł jak zwykle solidny i jest co czytać. Nie tracę zatem czasu, warsztat rozkładam, sok jabłkowy niesfermentowany nalewam, Mechaników nastawiam i lekturę poczynam. Oglądam właśnie screena z gry Catechumen – dziwne, wygląda jak Quake, a nie można nikogo zabić…
BTW Kolejny raz przypominam o trwającym wciąż konkursie czytelników. Pytania nie są najłatwiejsze, ale po pierwsze: jesteście koneserami prasy growej, a po drugie: odpowiedzi znajdziecie na Zapachu Papieru. Nagrody Wydawnictwa Gamebook czekają, więc do dzieła!


źródła zdjęć:
PSX Extreme nr 324, 9/2024
https://store.steampowered.com/app/2255370/Directive_8020
https://www.old-games.com/screenshot/9009-6-catechumen.jpg
AKTUALIZACJA
WYDAWCA / PREMIERA / WYDANIE SPECJALNE = sztuk sprzedanych
a Łapusz / sie ’22 / „PSX Extreme” #0 = ? $ / 7000-9000
b Łapusz / lut ’23 / „Pegasus Extreme” = ? $ / 7000-9000
c Łapusz / cze ’23 / „Saturn Extreme” = ? $ / c 1200-1300
d Łapusz / gru ’23 / „PS2 Extreme” = c 3500 $ / ponad 4000 (po ponad 13m od startu 11.08.23)
e Łapusz / kwi ’24 / „Dreamcast Extreme” = ? $ / c 1500
f Perez / cze ’24 / „Amiga Extreme” = 2120 $ / c 3700 (po 11,5m od startu 27.04.24)
g Perez / wrz ’24 / „Arcade Extreme” = c 1916 $ / c 2800 (po prawie 9m od startu 23.07.24)
h Perez / gru ’24 / „PS3 Extreme” = c 2280 $ / c 3000 (po prawie 6m od startu 24.10.24)
i Perez / mar ’25 / „PC Extreme” = 2152 $ / c 2600 (po prawie 3m od startu 23.01.25)
j Perez / maj ’25 / „Silent Hill: Początki” = 1732 $ / c 1900 (po 3m od startu 27.02.25)
k Perez / cze ’25 / „SNES Extreme” = 2027 $
c – circa
$ – w przedsprzedaży
j – psxextreme.info/topic/128024-silent-hill-pocz%C4%85tki-cz%C4%99%C5%9Bci-1-4/page/17/#comment-5472182
k – psxextreme.info/topic/128114-snes-extreme/page/14/#comment-5477968
OMÓWIENIE
Powyższa tabelka jest swoistym zdjęciem satelitarnym, przedstawiającym autostradę. Widać na niej tak zwane kamienie milowe. 5 postawionych przez Łapusza (w ciągu 20 miesięcy) oraz 6 przez Pereza (w ciągu okrągłego roku). Ten drugi stawia je bliżej siebie, czas szybciej upływa, czy to my prędzej jedziemy po tej ekstremalnej trasie?
Pierwszym specjalem wydanym pod skrzydłami Pereza była „Amiga Extreme”. W temacie jej poświęconym, ów ponad rok temu napisał: „Ruszamy z przedsprzedażą, która potrwa do 9 czerwca”.
Spójrzmy teraz na kalendarz. Równy rok minął. Aż. Dopiero.
AKTUALIZACJA
WYDAWCA / PREMIERA / WYDANIE SPECJALNE = sztuk sprzedanych
a Łapusz / sie ’22 / „PSX Extreme” #0 = ? $ / 7000-9000
b Łapusz / lut ’23 / „Pegasus Extreme” = ? $ / 7000-9000
c Łapusz / cze ’23 / „Saturn Extreme” = ? $ / c 1200-1300
d Łapusz / gru ’23 / „PS2 Extreme” = c 3500 $ / ponad 4000 (po ponad 13m od startu 11.08.23)
e Łapusz / kwi ’24 / „Dreamcast Extreme” = ? $ / c 1500
f Perez / cze ’24 / „Amiga Extreme” = 2120 $ / c 3700 (po 11,5m od startu 27.04.24)
g Perez / wrz ’24 / „Arcade Extreme” = c 1916 $ / c 2800 (po prawie 9m od startu 23.07.24)
h Perez / gru ’24 / „PS3 Extreme” = c 2280 $ / c 3000 (po prawie 6m od startu 24.10.24)
i Perez / mar ’25 / „PC Extreme” = 2152 $ / c 2600 (po prawie 3m od startu 23.01.2025)
j Perez / maj ’25 / „Silent Hill: Początki” = 1732 $
c – circa
$ – w przedsprzedaży
j – https://www.psxextreme.info/topic/128024-silent-hill-pocz%C4%85tki-cz%C4%99%C5%9Bci-1-4/page/10/#comment-5465111
AKTUALIZACJA
WYDAWCA / PREMIERA / WYDANIE SPECJALNE = sztuk sprzedanych
a Łapusz / sie ’22 / „PSX Extreme” #0 = ? $ / 7000-9000
b Łapusz / lut ’23 / „Pegasus Extreme” = ? $ / 7000-9000
c Łapusz / cze ’23 / „Saturn Extreme” = ? $ / c 1200-1300
d Łapusz / gru ’23 / „PS2 Extreme” = c 3500 $ / ponad 4000 (po ponad 13m od startu 11.08.23)
e Łapusz / kwi ’24 / „Dreamcast Extreme” = ? $ / c 1500
f Perez / cze ’24 / „Amiga Extreme” = 2120 $ / c 3700 (po 11,5m od startu 27.04.24)
g Perez / wrz ’24 / „Arcade Extreme” = c 1916 $ / c 2800 (po prawie 9m od startu 23.07.24)
h Perez / gru ’24 / „PS3 Extreme” = c 2280 $ / c 3000 (po prawie 6m od startu 24.10.24)
i Perez / mar ’25 / „PC Extreme” = 2152 $ / c 2600 (po prawie 3m od startu 23.01.2025)
c – circa
$ – w przedsprzedaży
f, g, h, i – https://www.psxextreme.info/topic/125679-wydania-specjalne-temat-ogólny/page/42/ – osiemnasty komentarz od góry