Jak zapowiedzieli, tak zrobili. Wrześniowy PSX Extreme miał się ukazać wczoraj i ukazał się wczoraj. Z dwóch okładek do wyboru mnie się trafiła ta bardziej czerwona ze Star Wars Outlaws. Zwolennicy niebieskiego mogą wybrać drugie wydanie, choć gra z okładki pozostaje ta sama. W kwestii ceny (24,99 zł) i liczby stron (116) nic się nie zmieniło, więc tylko przyklasnę i zaglądamy już do środka.
Konsolometry platform Sony i Microsoftu pokazują „ósemki”, a Nintendo „szóstkę” (złapał zadyszkę zdaniem komentującego), więc teoretycznie jest w co pograć. Roger z ekipą wrócili właśnie z gamescomu z soczystą relacją i kupą zapowiedzi. Sęk w tym, że duża część z zaprezentowanej w relacji dwudziestki to ocenione na „trójkę” średniaki (trafiło się nawet 2/5). Na pierwszy rzut oka w mój gust trafił survivalowy horror SF Directive 8020, co do reszty – zobaczymy, jak się wczytam. Na marginesie: nie przepadam za strzelankami multiplayerowymi, więc w Starship Troopers: Extermination raczej nie zagram, ale wywiad z Casperem Van Dienem, słynnym Rico z Żołnierzy kosmosu chętnie przeczytam. Wprawdzie jego gwiazda jakoś nie rozbłysła, a ostatnio oglądałem go w filmie klasy C z krwiożerczymi aligatorami, ale to dalej Rico… 😉
W dziale recenzji mamy w tym miesiącu 3 playtesty, 30 recenzji i 1 retrorecenzję (Secret of Mana). Znowu, niby dużo tytułów i jest w co pograć, ale jak się popatrzy choćby po ocenach, to hitów niewiele. Wiele opisów gier poupychanych jest po dwa-trzy na stronę. Tak jak miesiąc temu (a wtedy był sezon ogórkowy) trafiła się tylko jedna „dziewiątka”, i to dla strategii (Age of Mythology: Retold). Grą numeru został Warhammer 40,000: Space Marine 2 (8+/10). Przeleciałem oczami tą reckę i muszę przyznać, że Konsolite mnie zaciekawił. Mniejszą zajawkę mam natomiast na okładkowego Outlaws (8/10), to chyba „starwarsowe” zmęczenie materiału. Co do kwasów, najmarniej oceniony został Mists of Noyah (4/10), a powszechnie krytykowany Concord (5/10) również HIV-a nie zachwycił.
W publicystyce rządzą trzy Tematy Numeru: pierwszy o wspomnianym wyżej gamescomie, drugi opisuje gry budżetowe na stare konsole Sony, trzeci traktuje o telewizorach dla graczy. Mimo iż nie jestem na kupnie, chętnie poczytam o tym, co się w materii nowych odbiorników dzieje, tym bardziej że omówiono sprzęt zarówno za 2, jak i za 50 tysięcy złotych! Z pozostałych artykułów najbardziej zainteresował mnie tekst o gamingowym chrześcijaństwie: produkcje religijne i tytuły zakazane, targi gier chrześcijańskich, grający księża, streamujący zakonnicy, rzucający klątwy biskupi itd. Rzadko to poruszana tematyka, niełatwa, ale warta zgłębienia. A na deser, dla relaksu, poczytam o Muminkach.
Jak w każdym numerze „szmatławca”, tak i w bieżącym do wyboru jest cała masa stałych rubryk i felietonów, zajmujących dobre 20 stron. Jest też coraz więcej reklam, co już ostatnio zauważyłem. Reasumując, numer wyszedł jak zwykle solidny i jest co czytać. Nie tracę zatem czasu, warsztat rozkładam, sok jabłkowy niesfermentowany nalewam, Mechaników nastawiam i lekturę poczynam. Oglądam właśnie screena z gry Catechumen – dziwne, wygląda jak Quake, a nie można nikogo zabić…
BTW Kolejny raz przypominam o trwającym wciąż konkursie czytelników. Pytania nie są najłatwiejsze, ale po pierwsze: jesteście koneserami prasy growej, a po drugie: odpowiedzi znajdziecie na Zapachu Papieru. Nagrody Wydawnictwa Gamebook czekają, więc do dzieła!
źródła zdjęć:
PSX Extreme nr 324, 9/2024
https://store.steampowered.com/app/2255370/Directive_8020
https://www.old-games.com/screenshot/9009-6-catechumen.jpg
AKTUALIZACJA
WYDAWCA / DATA / WYDANIE SPECJALNE = sztuk sprzedanych
a Łapusz / sie ’22 / „PSX Extreme” #0 = 7000-9000
b Łapusz / lut ’23 / „Pegasus Extreme” = 7000-9000
c Łapusz / cze ’23 / „Saturn Extreme” = c 1500
d Łapusz / gru ’23 / „PS2 Extreme” = c 3500 $ / aktualnie: ponad 4000
e Perez / kwi ’24 / „Dreamcast Extreme” = c 1500
f Perez / cze ’24 / „Amiga Extreme” = 2120 $ / c 3250 (po ponad pół roku)
g Perez / wrz ’24 / „Arcade Extreme” = c 1916 $ / c 2400 (po c 3,5 miesiąca)
h Perez / gru ’24 / „PS3 Extreme” = 2349 $
c – circa
$ – w przedsprzedaży
h – „Finalnie w przedsprzedaży do wczoraj włącznie w promo cenie wpadło 2349 egz.”
Oficjalne dane sprzedażowe wydań specjalnych „PSX Extreme”.
= ZESTAWIENIE =
WYDAWCA / DATA / WYDANIE SPECJALNE = sztuk sprzedanych
a Łapusz / sie ’22 / „PSX Extreme” #0 = 7000-9000
b Łapusz / lut ’23 / „Pegasus Extreme” = 7000-9000
c Łapusz / cze ’23 / „Saturn Extreme” = c 1500
d Łapusz / gru ’23 / „PS2 Extreme” = c 3500 $ / aktualnie: ponad 4000
e Perez / kwi ’24 / „Dreamcast Extreme” = c 1500
f Perez / cze ’24 / „Amiga Extreme” = 2120 $ + c 500-600 = c 2600-2700
g Perez / wrz ’24 / „Arcade Extreme” = c 1916 $
c – circa
$ – w przedsprzedaży
= ŹRÓDŁA DANYCH LICZBOWYCH =
a, b – „na takie strzały jak Zerowy czy Pegasus, gdzie tam podobno po 7-9k zeszło”
psxextreme . info/topic/127171-arcade-extreme/page/13/#comment-5366675
c, e – „Skoro Saturn czy Dreamcast podobno gdzieś tam kręciły się w okolicach 1,5k”
psxextreme . info/topic/127171-arcade-extreme/page/13/#comment-5366546
d – „Według miejskich legend PS2 podobno przedsprzedaż ze 3,5k”, „widząc choćby dynamikę Amigi to od czasu wejścia PS2 spokojnie +4k przebite”
psxextreme . info/topic/127171-arcade-extreme/page/13/#comment-5366540
f – „przy 2120 z przedsprzedaży”, „Tak samo było z Amigą – jej już po premierze zeszło tylko z 500-600 dobieranej do Arcade i jeszcze mam zapas.”
psxextreme . info/topic/126885-amiga-extreme/page/9/#comment-5320089
psxextreme . info/topic/127171-arcade-extreme/page/13/#comment-5366675
g – „Przedsprzedaż Arcade Extreme zakończona. Wyszło finalnie 1916 egz. plus/minus kilka sztuk, bo jakieś zwroty na Allegro są, a już sam nie ogarniam, czy w tych ich zestawieniach to uwzględniają.”
psxextreme . info/topic/127171-arcade-extreme/page/7/#comment-5354574
Opłacalność – „Przypominam, że ok. 1,5k to jest taka granica wyjścia na zero obecnie”
psxextreme . info/topic/127171-arcade-extreme/page/13/#comment-5366546
…
Opracowanie własne
AKTUALIZACJA
WYDAWCA / DATA / WYDANIE SPECJALNE = sztuk sprzedanych
a Łapusz / sie ’22 / „PSX Extreme” #0 = 7000-9000
b Łapusz / lut ’23 / „Pegasus Extreme” = 7000-9000
c Łapusz / cze ’23 / „Saturn Extreme” = c 1500
d Łapusz / gru ’23 / „PS2 Extreme” = c 3500 $ / aktualnie: ponad 4000
e Perez / kwi ’24 / „Dreamcast Extreme” = c 1500
f Perez / cze ’24 / „Amiga Extreme” = 2120 $ / c 3500 (po pół roku)
g Perez / wrz ’24 / „Arcade Extreme” = c 1916 $ / ponad 2300 (po c 3,5 miesiąca)
c – circa
$ – w przedsprzedaży
f, g – „Amiga na dzisiaj po pół roku ok. 3500, Arcade po ok. 3,5 miesiąca ponad 2300.”
Komentarz Pereza na FB „PSX Extreme” pod wpisem z 09.11.2024.
AKTUALIZACJA
WYDAWCA / DATA / WYDANIE SPECJALNE = sztuk sprzedanych
a Łapusz / sie ’22 / „PSX Extreme” #0 = 7000-9000
b Łapusz / lut ’23 / „Pegasus Extreme” = 7000-9000
c Łapusz / cze ’23 / „Saturn Extreme” = c 1500
d Łapusz / gru ’23 / „PS2 Extreme” = c 3500 $ / aktualnie: ponad 4000
e Perez / kwi ’24 / „Dreamcast Extreme” = c 1500
f Perez / cze ’24 / „Amiga Extreme” = 2120 $ / c 3250 (po ponad pół roku)
g Perez / wrz ’24 / „Arcade Extreme” = c 1916 $ / c 2400 (po c 3,5 miesiąca)
h Perez / gru ’24 / „PS3 Extreme” = c 1450 $ (trwającej do 01.12.2024)
c – circa
$ – w przedsprzedaży
f – „Amiga Extreme – ok. 3 250 egz. po ponad pół roku”, „PS Przepraszamy Czytelnika, który pytał o wyniki, bo wspominaliśmy, że Amiga miała ok. 3 500 egz. – jest nieco mniej, ale do 3 500 dobijemy niebawem”
g – „Arcade Extreme – ok. 2 400 egz. po ok. 3,5 miesiącach”
h – „PS3 Extreme – ok. 1 450 egz. po 3 tygodniach przedsprzedaży”
https://www.facebook.com/photo?fbid=1199549191673816
https://www.facebook.com/photo/?fbid=3598526653505600
Wrzesień 2077 – #324 + 636 = #960
– – – = = = ALEŻ TO LECI = = = – – –
Na początek pytanie…
CZYM RÓŻNI SIĘ PEREZ OD AURORY?
Pun intended, ale w nader pozytywnym tego słowa znaczeniu (PDK). Mam nadzieję, że na jego IFF świecę jako zielone (wypełnione) kółeczko. No dobrze, już wystarczy (chociaż korci), przejdźmy więc do konkretów.
AERIAL REFUELING
Ooops, I did it again. A konkrety są takie… Perez na swoim FB, 1 sierpnia…
„Ależ to leci! To już piąty numer od momentu, gdy zostałem wydawcą PSX Extreme. Od marca zbieram się, aby napisać dłuższy post o tym. W końcu ten dzień nadejdzie! A póki co zapraszam do lektury”
Oraz na FB „PSX Extreme”, 15 sierpnia…
„A już w sobotę równe 5 miesięcy od zmiany wydawcy – może uda się przygotować krótkie podsumowanie.”
Dzisiaj jest 17 września. Możliwe, że wiele osób zapomniało o powyższych zapowiedziach, więc już nie czeka. Ja natomiast pamiętam, zatem oczekuję nadal. Tymczasem…
MACH 1
Minęło pół roku od zmiany wydawcy. Możemy sprawdzić już teraz, którego – dajmy na to – września, roku – powiedzmy – 2026, wyjdzie #348. Zawsze w pierwszy czwartek miesiąca. W grudniu będzie to… piątego. Remember, remember the fifth of december. Minie wtedy druga rocznica pojawienia się informacji o zakończeniu wydawania „Pixela”. PRINT NOT DEAD – krzyczał. I co? Jedni powiedzą, że taka karma, inni wzruszą ramionami w obojętności, my tymczasem lecimy dalej. I prędzej.
MACH 2
Co kwartał ukazuje się wydanie specjalne. Ba! Już teraz ustalane są przez Redakcję i przewidywane przez Czytelników – następne tematyki oraz kolejność ich publikowania. Standardem jest kilka wersji okładkowych oraz edycja limitowana.
MACH 3
Na koncie Patronite, widzimy… 218 Patronów oraz 9017zł miesięcznie. Regularne wpłaty powoli (ale sukcesywnie) zbliżają się do zdobycia drugiego z celów (10 000zł miesięcznie). Może nawet jeszcze nie wszyscy zwycięzcy (co miesiąc 5 szczęśliwców) niedawnego konkursu patronajtowego (od progu 13zł), zdecydowali o tym, które gadżety położą na półkę, a z których będą korzystać, gdy Perez już teraz pokazał niemal cały zestaw przygotowany do kolejnej (!) edycji.
MACH 4
Jeśli któryś z Czytelników zasygnalizuje lekkie zgięcie na brzegu koperty z magazynem – nim minie godzina, a czasem nawet mniej, niż kwadrans – nowy wydawca tłumaczy powód złego nastroju listonosza, który niósł przesyłkę. A przecież nie musi. Jednak chce!
SKY IS THE LIMIT
Czy jest cokolwiek, co by można jeszcze zoptymalizować? Pewnie tak i zapewne „Prezes” planuje już wdrożenie tego. Tylko żeby dał już to podsumowanie, bo ile można czekać! Niemniej jednak – odpowiadając na pytanie z początku tego tekstu…
PEREZ ISTNIEJE
A dzięki niemu – „PSX Extreme”! Ależ to leci! []
MACH 5
// Warning! Engine 1 overheating! //
// Warning! Engine 2 overheating! //
-Perez, tu gniazdo. Co ty wyprawiasz? Perez!
Co on wyprawia?
Zaledwie 9 dni temu stwierdziłem…
„Czy jest cokolwiek, co by można jeszcze zoptymalizować? Pewnie tak i zapewne „Prezes” planuje już wdrożenie tego.”
Wtedy jeszcze nie przypuszczałem nawet, że w kolejnym numerze (#325) zwiększy liczbę stron ze 116 do 124 (!), nie podnosząc przy tym ceny magazynu (!). Jednorazowo czy już na stałe?
-Rozumiem. Tylko nie przeszarżuj.
Czy jest cokolwiek, co by można jeszcze zoptymalizować?
– – – = = = R O G E R = = = – – –
Roger, w najnowszej odsłonie cyklu „Okiem maniaka” – wymieniając, czego oczekuje od kandydatów na redaktorów magazynu – stwierdził… „Jeśli dana osoba dobrze pisze, ma wiedzę, potrafi zainteresować czytelnika unikalnym stylem i zabawą słowem (…)”.
Słowem opisać można wszystko. DoSŁOWNIE. Wliczając „PSX Extreme” i jego najnowsze wydanie.
Wydanie #324…
* Tymże numerem, wyżej wymieniony print gamingowy świętuje 27-lecie istnienia. Aktualnie jako… „Jedyny w Polsce miesięcznik o grach i popkulturze. Na rynku od 1997 roku!”.
* Roku pół minie za 8 dni, odkąd tytuł znajduje się pod skrzydłami Pereza. Ów, w bieżącym „Hyde Parku” napisał… „(…) za nami 6 numerów, 2 wydania specjalne – kiedy to zleciało… A ile jeszcze planów.”.
* Planów może Roger w chwili obecnej nie ma konkretnych na 15 dni w przód, ale wtedy właśnie będzie obchodził urodziny. W swojej części powyższej rubryki, oznajmił… „(…) to nie te czasy, gdy spałeś trzy godziny, wypiłeś rano trzy red bulle i byłeś gotowy na kolejny dzień orki.”.
* Orki potrzeba jeszcze przede wszystkim przez 2 lata (oby trwała jak najdłużej). Gdyż wtedy – czyli 03.09.2026, czwartek – wyjdzie „PSX Extreme” #348. O ile 2 dni wcześniej – czyli 01.09.2026, wtorek – nie ukaże się „CD-Action” #349, będziemy świadkami numeracyjnego zrównania się obu magazynów growych. Będzie to tak zwana KONIUNKCJA. A dziś?
* „(…) a dziś o grach wciąż piszą zajarańcy wydawani przez zajarańców. Oby choć ten układ trwał jak najdłużej.” – podsumował Koso w najnowszym „Headshot”, jakby chciał podtrzymywać skrzydłowych naczelnego na duchu, po czym upewnił się, że usłyszeli…
-Copy that?
Wszyscy odpowiedzieli niemal równocześnie, głośno i wyraźnie…
-Roger! []