Strona główna » Newsy » CD-Action nr 3/2024 (340)

CD-Action nr 3/2024 (340)


Opublikowano: 05/06/2024 | Autor: Avok

Od wczoraj można nabyć najnowszy numer CD-Action (340). My swój egzemplarz zdobyliśmy parę dni wcześniej, na CD-Action Expo. Jest on identyczny jak wydanie normalne, poza okolicznościową okładką przygotowaną przez Śledzia, ekstra plakatem i autografem Smugglera (który se trzeba załatwić 🙂 ). Innych różnic nie ma. Nie ma też różnicy w cenie i liczbie stron w stosunku do poprzedniego 349 numeru, czyli płacicie 35 zł za 164 strony. Zmienił się jedynie redaktor naczelny (a w zasadzie prowadzący), którym został doświadczony w branży gier Paweł [Plushowy Misio] Kozierkiewicz. Witoldowi starczyło pary na pięć numerów, niewiele, ale znam naczelnych, którzy piastowali to stanowisko krócej.

Autograf Smugglera

W bieżącym „ekszynie” opisano 27 gier, w tym trzy we wczesnym dostępie i sześć w dziale „Świeże, dobre, niezależne”. Maksymalnych not nie przyznano, na 8,5/10 i znaczek jakości zdaniem redakcji zasłużyły cztery tytuły: Final Fantasy VII: Rebirth, Indika, Stellar Blade i Dragon’s Dogma II. Cóż za zadziwiająca zgodność z ostatnim PSX Extreme 😉 Totalnych badziewi nie opisano, najniżej ocenione zostało Open Roads (5,5/10), co mniej więcej odpowiada temu, co świat o nim sądzi. Wiecie, co jest najlepsze? To właśnie ta przygodówka wpadła mi w oko w czasie przeglądania numeru. Trzeba będzie przeczytać recenzję. Junior natomiast ostrzy się na okładkowego Hadesa II. Dziwny człowiek – niby rodzina, ale całkiem inna mentalność. Aż dziw bierze że są gry, w które obaj gramy 🙂

Jak zwykle połowę zawartości CD-Action zajmuje publicystyka. Fajnie, że teksty nie przekraczają sześciu stron, dzięki temu jest ich więcej i nie nużą. Tematyka jest różna, z tych 20 artykułów zawsze coś dla siebie wybierzecie. Lubię dalekowschodnie klimaty, stąd z chęcią poczytam o elektronicznej rozrywce w Korei (obstawiam że Południowej) i chińskich inwestycjach w branży gier. Zaliczę też jubileuszowe arty, których zawsze jest kilka: 15 lat Resident Evil 5, 25 lat Syphon Filtera i 35 lat serii Populous. Postaram się również zrozumieć ideę speedrunningu (choć to będzie trudne), łyknę wspomnienia o Akirze Toriyamie i zaznajomię się z relacją z koncertu The Last of Us. A na deser pochłonę smakowicie wyglądające artykuły o planszówkowych adaptacjach gier wideo, zbieraniu sprzętu retro (moja działka!) i historii Game Boy’a. A to tylko połowa atrakcji.

Open Roads

Kolejnym wypełniaczem pisma są dział techniczny (Technologie, Testy), felietony i kąciki. Tego pierwszego nigdy nie lubiłem i te plus minus 10 stron uważam za stracone. Felietonów naliczyłem raptem trzy, jakoś ta forma wyrażania poglądów nie jest popularna w „ekszynie”. Co innego w „ikstrimie” – tam każdy redaktor, nieważne z sensem czy bez, ma coś do powiedzenia 😉 Co do stałych kącików w CDA, zawsze stawiam przy nich okejkę, bo są ciekawe i fajnie przygotowane. W tym numerze niezmiennie zapraszają Magazyn Kulturalny, Kadrem i Dymkiem, Kontrapunkt, Action Redaction i Szpile.

Czas rozpocząć lekturę, bo się papier męczy. A ja, jak 9kier, lubię zapach papieru. Nie ociągam się, rozkładam na leżaku, mieszankę kawy z kakao zaciągam i Erasure nastawiam. Dajemy zatem… Strona 82. Co to, Elden Ringa da się skończyć w cztery minuty?! Junior się męczył chyba z pół roku…

CD-Action nr 340 – przednia okładka
CD-Action nr 340 – tylna okładka
Plakaty dołączane do numeru targowego CD-Action

źródło zdjęć:
CD-Action nr 340, 3/2024
https://www.empik.com/cd-action,p1000258624,prasa-p
https://store.steampowered.com/app/1497360/Open_Roads/?l=polish

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

21 Komentarzy

  1. Na Expo nie pytali o nakład pisma. Zapytali za to, jak będzie wyglądał CDA za 100 lat. Głupie te niektóre pytania były.

    1. Może nie do końca takie głupie. Spójrzmy oczyma wyobraźni (na wzór zakładki „Ważne wydarzenia” danego magazynu), jak mogłyby wyglądać dalsze losy „CD-Action”…

      04.2025 – zmiana na stanowisku redaktora naczelnego: Pawła Kozierkiewicza zastąpił Daniel Bartosik.

      06.2025 – czwarta edycja CD-Action Expo zorganizowana w Zakopanem.

      03.2026 – jubileuszowe wydanie (2/2026) z okazji 30-lecia istnienia CD-Action.

      04.2026 – zmiana na stanowisku redaktora naczelnego: Daniela Bartosika zastąpił Dawid Bojarski.

      06.2026 – piąta edycja CD-Action Expo zorganizowana w Pacanowie.

      09.2026 – zrównanie się numerów CD-Action i PSX Extreme.

      12.2026 – wydanie 350. numeru CD-Action.

      04.2027 – zmiana na stanowisku redaktora naczelnego: Dawida Bojarskiego zastąpił Jacek Grabowski.

      06.2027 – szósta edycja CD-Action Expo zorganizowana w Szczebrzeszynie.

      09.2027 – zmiana cyklu wydawniczego z kwartalnego na półroczny.

      CDN

    2. 03.2028 – nakład pisma spada do 10 000 egz. (sprzedaż poniżej 5000 egz.)

      04.2028 – zmiana na stanowisku redaktora naczelnego: Jacka Grabowskiego zastąpił Jacek Piekara.

      06.2028 – siódma edycja CD-Action Expo zorganizowana we Wrocławiu.

      07.2028 – zmiana wydawcy – nowym zostaje N3 Media sp. z o. o..

      07.2028 – zmiana na stanowisku redaktora naczelnego: Jacka Piekarę zastąpił Dariusz Pasturczak.

      07.2028 – zapowiedź nowej wersji serwisu z możliwością kupna prenumeraty łączonej.

      08.2028 – zmiana cyklu wydawniczego z półrocznego na miesięczny.

      01.2029 – złączenie magazynów CD-Action oraz PSX Extreme w nowy – PSX Action (100 stron, 10 euro, miesięcznik, redaktorem naczelnym Roger Żochowski).

      06.2029 – Action Party zorganizowane (przez Łapusza) w Centrum Kosmicznym Johna F. Kennedy’ego (bilet SUPPORTER: 450zł).

      01.2030 – rozpoczęcie zbiórki na re-reaktywację Secret Service.

      CDN

    3. 02.2030 – zakończenie zbiórki z powodu całkowitego braku zainteresowania.

      04.2030 – nakład pisma sięga 69 000 egz. (sprzedaż w okolicach 60 000 egz.).

      06.2030 – druga edycja Action Party zorganizowana (przez Łapusza) w Warszawie oraz (dla 2 osób) na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej – w module serwisowym ZWIEZDA (bilet GAGARIN: 4500 zł, 4 godziny pobytu).

      01.2031 – nakład pisma sięga 100 000 egz. (sprzedaż w okolicach 93 000 egz.).

      04.2031 – przejście CD-Action Retro na rocznik.

      06.2031 – trzecia edycja Action Party zorganizowana (przez Łapusza) w Warszawie oraz (dla 4 osób) w bazie badawczej wybudowanej na równinie Arkadia na Marsie (bilet SOJOURNER: 45 000 zł, 7 dni pobytu).

      07.2031 – start nowej wersji serwisu (po problemach technicznych związanych ze scalaniem bazy danych prenumeratorów obu magazynów).

      12.2031 – wydanie ostatniego numeru CD-Action Retro. Brak wyjaśnienia powodu.

      CDN

    4. 01.2032 – rozpoczęcie zbiórki na ufundowanie Jerzemu Poprawie jego złotego mini-popiersia – w dowód wdzięczności za całokształt działalności redaktorskiej w CD-Action oraz PSX Action.

      01.2032 – zebranie 251% docelowej sumy w 3 dni. Zamknięcie zbiórki na prośbę tajemniczego Smugglera.

      02.2032 – Jerzy Poprawa otrzymuje 2 złote mini-popiersia oraz złote pióro wraz z notatnikiem w złotych okładkach.

      03.2032 – Jerzy Poprawa sprzedaje jedno ze swoich 2 mini-popiersi podczas 40. finału WOŚP za 6 100 euro.

      05.2032 – nabycie praw do Retro Gamer, nowym redaktorem naczelnym Jerzy Poprawa.

      06.2032 – czwarta edycja Action Party zorganizowana (przez Łapusza) w Warszawie oraz (dla 8 osób) na pokładzie promu kosmicznego wykorzystującego napęd Alcubierre’a, wysłanego na Proximę Centauri c, z misją kolonizacyjną (bilet ENDER: 450 000 zł, podróż w jedną stronę).

      12.2032 – Łapusz zapowiada, że kolejne AP wessie (?).

      CDN

    5. 03.2033 – nabycie praw do EDGE, nowym redaktorem naczelnym Mateusz Witczak.

      06.2033 – piąta edycja Action Party zorganizowana (przez Łapusza) w Warszawie oraz (dla 16 osób) w wymiarze alternatywnym R02900964, dzięki praktycznemu wykorzystaniu M-teorii w marcu 2032 roku i w grudniu 2032 uzyskaniu możliwości tunelowania do R02900964, czyli czasowo skalowalnego „przechodzenia” do rzeczywistości najbardziej zbliżonej do naszej (bilet GHOST: 4 500 000 zł, 8 godzin doznania).

      11.2033 – złączenie magazynów EDGE oraz PSX Action w nowy – GlobeAll365 (120 stron, 15 euro, redaktorem naczelnym Roger Żochowski).

      06.2034 – GlobeAll365 Y4$$D4 zorganizowana (przez Łapusza) w Brukseli oraz (dla 32 osób) w czerwcu 3034 roku, dzięki praktycznemu wykorzystaniu dylatacji grawitacyjnej – podróż GOŃCEM KOSMICZNYM (bilet SOLITARY: 45 000 000 zł, podróż w jedną stronę w ujęciu czasowym).

      11.2034 – zapowiedź radykalnych zmian w GlobeAll365.

      CDN

    6. 12.2034 – wchłonięcie magazynu Retro Gamer przez GlobeAll365, zachowując jego 30 stron. Od teraz 150 stron, 20 euro, wersja adv_VR – 35 euro, redaktorem naczelnym Roger Żochowski.

      01.2035 – GlobeALL365 jedynym magazynem growym w naszej rzeczywistości. Zaczynającym jako CD-Action w kwietniu 1996 roku.

      06.2035 – druga edycja GlobeAll365 Y4$$D4 zorganizowana (przez Łapusza) w Brukseli oraz (dla 64 osób) jako zapisanie cyfrowej jaźni i cykliczne wysyłanie jej w otchłań kosmosu (bilet 4EVER: 450 000 000 zł).

      09.2035 – nakład pisma sięga 200 000 egz. (sprzedaż w okolicach 184 000 egz.).

      04.2036 – jubileuszowe wydanie (4/2036) z okazji 40-lecia istnienia GlobeAll365.

      06.2036 – trzecia edycja GlobeAll365 Y4$$D4 zorganizowana (przez Łapusza) w Brukseli oraz (dla 128 osób) jako wysłanie DeepCloneXT transportem na pokładzie GOŃCA KOSMICZNEGO do czerwca 3036 (bilet SURVIVOR: 4 500 000 000 zł, podróż w jedną stronę w ujęciu czasowym).

      CDN

    7. 10.2036 – zawieszenie wydawania GlobeAll365 z powodu rozgorzenia MIĘDZYWYMIAROWEGO KONFLIKTU STRUNOWEGO.

      02.2041 – wznowienie wydawania GlobeAll365 w wymiarze alternatywnym R02900964. Nasza rzeczywistość przestała istnieć w grudniu 2036. Łapusz pozostał w owej do końca – jak to określił – chcąc stać na mostku, aż jego okręt fale przeznaczenia pochłoną bez reszty, jeśli tak jest mu pisane.

      06.2041 – brak kolejnej edycji GlobeAll365 Y4$$D4. Nikt nie podjął się zorganizowania eventu.

      12.2041 – nakład pisma spada do 25 000 egz. (sprzedaż poniżej 12 000 egz.).

      06.2042 – nakład pisma spada do 10 000 egz. (sprzedaż poniżej 5000 egz.).

      07.2042 – redukcja liczby stron do 80 i ceny do 12 euro. Rezygnacja z wersji adv_VR.

      08.2042 – rozpoczęcie międzywymiarowej zbiórki na wsparcie jedynego we wieloświecie magazynu growego.

      CDN

    8. 09.2042 – zakończenie zbiórki z powodu całkowitego braku zainteresowania.

      10.2042 – premiera pożegnalnego numeru GlobeAll365 – 100 stron, 3 osobne dwustronne plakaty, gra Wiedźmin 5 (zdrapka z kodem), 34,50 euro.

      06.2043 – pożegnalna edycja GlobeAll365 Y4$$D4 zorganizowana (przez Pereza) w Warszawie [w wymiarze alternatywnym R02900964] oraz (dla 256 osób) jako zdobywca limitowanej targowej edycji skinczipa z 50 UnifiedCoins (bilet THX4ALL: 450 UC).

      04.2046 – premiera ULTYMATYWNEGO WYDANIA SPECJALNEGO GlobeAll365 (jako wsadka Gen3) dokładnie 50 lat po ukazaniu się pierwszego numeru CD-Action. Edycja zawiera też dwustronny plakat oraz naklejkę z kultowym logo magazynu sprzed 50 lat, 9,50 UC.

      END

      Tak by to mogło się zakończyć za 22 lata. Napisałeś…

      „Na Expo nie pytali o nakład pisma. Zapytali za to, jak będzie wyglądał CDA za 100 lat. Głupie te niektóre pytania były.”

      Może i jednak masz rację.

  2. Niczym achał-tekiński – dodatkowo z ognistym oddechem – cwałuje przed siebie, nie zważając na przeciwności losu. Taka metafora przychodzi na myśl, widząc specjalną (z okazji CD-ACTION EXPO) okładkę najnowszego numeru „CD-Action”.

    „(#*!@&@ ale stabilnie” – rezonują w uszach niedawne słowa Spikaina wypowiedziane w jednym z podcastów, dotyczące aktualnej sytuacji kwartalnika.

    Żaden (z obu obecnych na rynku) magazyn growy nie istnieje w próżni. Na półkach saloników prasowych sąsiaduje z innymi tytułami, mającymi szeroką paletę cyklów wydawniczych. Niestety, nie znamy konkretnych danych liczbowych w przypadku interesującego nas kwartalnika. Niedawno, korzystając z dostępnych cyferek, wyszło nam (recenzja „PSX Extreme” #320), że miesięcznik sprzedaje średnio 13.017 edycji drukowanych. Oczywiście nie są to oficjalne dane, jedynie obliczenia na kolanie.

    1. Zobaczmy zatem, jak to wygląda w przypadku miesięczników luksusowych, żeby mieć ogólne pojęcie o poziomie sprzedaży (nie licząc wydań cyfrowych) prasy drukowanej, wychodzącej w dłuższych odstępach czasowych. Spisując poszczególne wartości ze stosownych artykułów w serwisie wirtualnemedia.pl, otrzymujemy to…

      MIESIĘCZNIK LUKSUSOWY…..2022Q1…2023Q1…2024Q1
      „Twój Styl”………………………………….92.568…..75.176……69.233
      „Zwierciadło”…………………………….81.535……67.416……69.853
      „Wysokie Obcasy Ekstra”………..47.680……41.269…..37.174
      „Pani”………………………………………….33.425……29.392…..28.479
      „Elle”……………………………………………23.182……22.694…..23.550
      „Glamour”………………………………….14.535……11.820…..13.148

    2. W związku z powyższym, mam pytanie do osób, które podczas CD-ACTION EXPO uczestniczyły w sesji Q&A…

      Czy padło pytanie o aktualny średni poziom sprzedaży drukowanej wersji kwartalnika?

    1. Nie mógł się normalnie podpisać, na jakimś bardziej dogodnym miejscu, jak – przykładowo – Borek?

    2. Moim zdaniem to są autografy 3 różnych osób, wykonane 2 różnymi mazakami.

  3. 1. Przeczytałem wstępniak o tanich/drogich grach. Skupmy się na trzech poniższych cytatach…

    „(…) tylko czy poza efektem FOMO coś zmusza nas do kupowania ich w dniu debiutu?”

    „Na dodatek niejedna produkcja w wersji 1.0 średnio nadaje się do bezproblemowej rozgrywki chwilę po wydaniu, a wiele pozycji wychodzi we wczesnym dostępie, czyli można spodziewać się niepełnego produktu (…).”

    „Produkcja kosztująca początkowo 200 zł potrafi po sześciu miesiącach stanieć nawet o połowę. Wystarczy poczekać i nie dać się nakręcić na zakup w okolicach premiery.”

    1. Im więcej osób będzie czekało pół roku, by nową grę kupić taniej, tym zarówno dystrybutor, jak i developer będą mieli mniejsze zyski. Im mniejsze zyski będą mieli, tym koszty będą bardziej cięli – zwalniając pracowników albo nawet zamykając poszczególne oddziały (co ma miejsce już od jakiegoś czasu). Im więcej poszczególnych oddziałów będzie zamykanych, tym mniej kolejnych gier będzie się pojawiało na horyzoncie. Im kolejnych gier będzie mniej, tym mniej atrakcyjny będzie magazyn growy recenzujący owe. Im będzie mniej atrakcyjny, tym mniej osób będzie go kupować. Antyfani będą zacierali ręce. A nie o to przecież chodzi, więc dlaczego czytamy takie właśnie podwaliny wstępniaka? NAJLEPIEJ NAPISAĆ WSZYSTKO OD NOWA!

    2. 2. Przeczytałem felieton Ottona. Ale… LANIE WODY. Z tym ekhm… „polem do poprawy” to jakiś pun intended? Albo to zdanie: „Może po prostu pisze się już rzeczy, które nie mogą wisieć w panelu cdaction.pl po dwa miesiące, bo zwyczajnie się zdezaktualizują?”. DOPISZ o jakie teksty chodzi. WYJAŚNIJ po prostu. Albo WYWAL TEN ZBĘDNY FRAGMENT. W czwartym akapicie między „czterotygodnika”, a „CD-Action” powinien być przecinek. „Was” powinno być napisane z wielkiej litery. Po co detep dał te screeny? Aby zapychacze miejsca. Niepotrzebne nadużywanie (5x) spójnika „zaś”. W zasadzie to… NAJLEPIEJ NAPISAĆ WSZYSTKO OD NOWA!

    3. Oczywiście żartuję. Teksty, które dałem wersalikami, to kopiuj-wklej z omawianego felietonu. „No i ta drobna dawka masochistycznej przyjemności z ulepszania swoich wypocin.” Czyli to, o czym wspomniał niedawno Bartłomiej Kluska. Ulepszanie swoich tekstów musi być. Aby wybudować solidny dom, wszystkie cegły muszą być należycie ułożone. Sam kilka razy poprawiałem tekst, który właśnie czytasz. W początkowej wersji, kwestie do których się odnoszę nie były przedstawione chronologicznie i CtrlC + CtrlV nie były pisane CAPS LOCKiem. Ale do rzeczy. Felietony, takie jak powyższy z #340, a także ten od autora bloga kluska.substack.com – w zakładce „Notes” (z 28 maja) – są niejako solą branży redaktorskiej. Czasem pieprzem syczuańskim – w jak najbardziej pozytywnym tego słowa znaczeniu. „PSX Extreme” też ostatnio idzie w kierunku dzielenia się ciekawostkami od strony kuchni. Czyta się to jednym tchem. Aaa, właśnie…

    4. 3. Przeczytałem „Action Redaction” skupiając się na odpowiedziach Smugglera ale nie tylko i muszę przyznać że cały czas trzymają fason a miejmy świadomość że ów pochyla się nad listami od czytelników już od dosłownie dekad co jasno pokazuje jak ten czas nieubłaganie upływa gdyż przecież jeszcze nie tak dawno pochłaniało się to czasopismo będąc nastolatkiem a tu nagle niczym oglądając na ekranie telewizora kineskopowego obraz z kasety VHS przewijanej do przodu na podglądzie człowiek zdaje sobie sprawę ile to już wiosen minęło i równie tyle jest na liczniku „CD-Action” czyli ponad dwadzieścia osiem lat więc jeszcze trochę i obecny kwartalnik a niedawny jeszcze czterotygodnik będzie obchodził swe okrągłe trzydzieste urodziny zarówno w swoim serwisie jak i na łamach oraz podczas kolejnej edycji EXPO co okaże się niebagatela osiągnięciem zwłaszcza w tych niezbyt sprzyjających prasie drukowanej realiach.