Gambler


Data pierwszego/ostatniego numeru:

grudzień 1993 / grudzień 1999

Ilość numerów: 74

73 – numery zwykłe
1 – numer specjalny

Nakład:

50 000 egz. (1993)
60 000 – 70 000 egz. (1994)
54 500 – 60 600 egz. (1995)
54 000 – 80 000 egz. (1996)
54 000 – 90 000 egz. (1997)
64 500 – 75 000 egz. (1998)
45 000 – 62 000 egz. (1999)

Liczba stron:

68 (1993)
68 – 84 (1994)
76 – 84 (1995)
84 – 100 (1996)
84 – 108 (1997)
92 – 100 (1998)
84 – 100 (1999)

Wydawca:

Grzegorz Eider / Wydawnictwo LUPUS – Warszawa

Adres redakcji:

ul. Stępińska 22/30, 00-739 Warszawa

Indeks:

00324410 – nr 12/93
00324418 – nr 1/94
324418 – od nr 2/94 wszystkie edycje bez CD
321753 – od nr 3/97 wszystkie edycje z CD

ISSN:

1230-8676 – od nr 2/94 wszystkie edycje bez CD
1427-0307 – od nr 3/97 wszystkie edycje z CD

Format:

204×298 mm – nr 12/93-1/94
207×291 mm – nr 3/93-6/94
205×275 mm – nr 7/94-1/97
208×285 mm – nr 2/97-12/99

Charakterystyczne rubryki:

TeTe, VARIA’tkowo, Konferencja Dr De Stroyera, Słowo na sobotę, GamblerClub, Reakcje Redakcji, Internet, Widziane z Zacisza.

Inne wyróżniki:

napis na okładce: miesięcznik elektronicznych szulerów, clip artowe elementy graficzne na stronach (kostki domina, gadające głowy, piorunki itd.).

Gambler nr 0/93

Gambler – miesięcznik o grach, wydawany w latach 1993-1999 przez wydawnictwo LUPUS. Głównym pomysłodawcą pisma był Grzegorz Eider, doświadczony redaktor (z-ca redaktora naczelnego popularnego w latach 80-tych Komputera oraz redaktor naczelny Entera) i wydawca (współwłaściciel LUPUS-a). Prace nad magazynem rozpoczęły się jesienią 1993 roku od ogłoszenia w Enterze konkursu na tytuł. Pomysłodawcami nazwy „Gambler”, którą ostatecznie wybrano, byli Jerzy Klawiński (redaktor Młodego Technika) oraz Ireneusz Barszczewski (czytelnik). Pierwszy numer Gamblera ukazał się w grudniu 1993 roku. Nakład 68-stronicowego, kolorowego periodyku wynosił 50 tys. egzemplarzy. Co ciekawe, na okładce widnieje 0/93 (numer zerowy), jednak kolejny, styczniowy numer oznakowany był już prawidłowo jako drugi.

Grzegorz Eider – wydawca Gamblera i pierwszy redaktor naczelny

W Gamblerze wprowadzono szereg rozwiązań, dzięki którym zyskał własny, niepowtarzalny styl. Od samego początku zrezygnowano z opisów na platformy 8-bitowe, wciąż jeszcze obecne na rynku w pierwszej połowie lat 90-tych. Po raz pierwszy w branży oprócz opisów wprowadzono też recenzje, będące subiektywnymi opiniami autorów o danej grze. Każdy numer pisma zawierał przekrojowy artykuł (Temat numeru), który zajmował co najmniej kilka stron i poruszał ważne sprawy (analiza rynku gier, kwestia piractwa itp.). Środek pisma zarezerwowano dla tzw. żółtych stron, czyli wkładki TeTe. Była to rubryka zawierające porady i podpowiedzi do gier, kąciki danych gatunków, a nawet konkretnych tytułów (Frontier, Civilization). Redagowany wspólnie przez redaktorów i czytelników, szybko zyskał sobie miano kultowego. Dużą popularnością cieszyło się również VARIA’tkowo, dział opanowany przez Jacka Piekarę i Jacka Grabowskiego, których artykuły wywoływały wielkie emocje poruszając w sposób bezkompromisowy różne tematy. Warto wspomnieć także o tzw. GamblerClubie, czyli ofercie dla prenumeratorów. Dzięki niej członkowie klubu otrzymywali kartę z unikalnym numerem członkowskim, zniżki przy zakupie gier, bezpłatne wejściówki na targi czy możliwość wzięcia udziału w losowaniu nagród.

Gambler nr 8/94

Oprócz zawartości, w pierwszych latach działalności cechą diametralnie wyróżniającą Gamblera na tle konkurencji była szata graficzna. Efektem pracy grafików był specyficzny, kolorowy, pół-amatorski layout pisma. Strony ozdobione były rysunkami, szlaczkami i clip artami (kostki domina, myślące główki, sztućce, wieże szachowe itd.), teksty układano poziomo, pionowo, na ukos, a nawet w rozetkę. Okładki, co nie zdarzało się w branży, zawierały ręcznie malowane ilustracje, a nie screeny z gier. Za tak oryginalny, wyśmiewany przez oponentów wygląd Gamblera odpowiedzialni byli Piotr Kakiet (znany jeszcze z Komputera) i Piotr Roszczyk. Z szaloną oprawą rozprawił się dopiero na początku 1997 roku ostatni redaktor naczelny – Aleksy Uchański. Część czytelników zadowolona była ze zmian, wielu jednak nie mogło się z nimi pogodzić i zarzucało Alexowi zabicie niepowtarzalnego stylu pisma.

Kostki domina – elementy graficzne Gamblera

Mimo „udziwnionej” szaty graficznej Gambler pretendował do bycia pismem w pełni profesjonalnym, traktującym gry i czytelników poważnie. Wszystkie teksty musiały być napisane w sposób sformalizowany, zgodny z odgórnymi wytycznymi wydawnictwa i przed zatwierdzeniem do druku przechodziły gruntowną korektę. Stąd używanie poprawnej polszczyzny, unikanie stosowania slangu młodzieżowego i języka potocznego. Stąd również teksty przeznaczone dla starszego odbiorcy (artykuły przekrojowe, poruszające nieraz „trudne” tematy, analizy, wywiady z ludźmi spoza branży itp.). Nawet VARIA’tkowe felietony Randalla i Dr De Stroyera, mimo „luźniejszego” stylu poruszały częstokroć ważne kwestie społeczno – polityczno – obyczajowe. W efekcie Gamblera czytali gracze starsi niż konkurencję. Przykładowo, według badań z końca lat 90-tych, aż 39% nabywców Gamblera miało ponad 20 lat, podczas gdy ta sama grupa wiekowa stanowiła tylko 15% fanów Secret Service.

Jubileuszowy 50-ty nr Gamblera (1/98)

Ambitne pismo potrzebowało ambitnych ludzi. Gambler posiadał bardzo mocny skład, choć nie od samego początku. W pierwszym okresie redakcja wręcz cierpiała na brak wykwalifikowanej kadry. To dlatego redaktorem naczelnym pisma został jego wydawca – Grzegorz Eider, który, jak stwierdził w jubileuszowym, 50-tym numerze: „nigdy nie zagrał w żadną grę”. Zespół pracujący przy pierwszych numerach poza kilkoma wyjątkami (Jacek Grabowski, Mirosław Domosud, Wojciech Setlak) nie miał zbyt wielu silnych punktów. Dopiero po pewnym czasie zaczęli napływać utalentowani, obyci z grami autorzy, jak Tadeusz Zieliński, Jacek Piekara czy Aleksy Uchański. Duży zastrzyk kadrowy nastąpił jesienią 1996 roku, po upadku czasopisma Top Secret. Byli redaktorzy TS-a w osobach Dariusza Michalskiego, Kamila Ruszkowskiego, a nawet eks-naczelnego Marcina Borkowskiego znacznie zwiększyli siłę rażenia magazynu. W opinii wielu czytelników i osób z branży Gambler u szczytu popularności miał najlepszy skład pośród wszystkich czasopism o tematyce growej.

Gambleriada – maj 1997

Kolejne lata egzystencji ugruntowały pozycję Gamblera na rodzimym rynku prasy growej. Pismo liczyło się w branży, jego redaktorzy jeździli na światowe targi (E3, ECTS), zapraszani byli na prezentacje gier, robili wywiady ze znanymi osobistościami, otrzymywali ekskluzywne materiały do druku itd. W kraju na uwagę zasługiwały dobre relacje z dystrybutorami i poprawne z konkurencją. W kontaktach z tą ostatnią zdarzały się wprawdzie zgrzyty (zwłaszcza z Secret Service czy Światem Gier Komputerowych), lecz nie miały one charakteru permanentnej wojny. Największą „aferą” było zamieszanie wokół Gambleriady – największych krajowych targów gier, organizowanych dwa razy do roku w latach w latach 1995-1998. Zbieżność obu nazw – pisma i targów nie była przypadkowa, bowiem agencję reklamową organizującą imprezę łączyły koligacje rodzinne z Grzegorzem Eiderem. Wydawca Gamblera sprytnie to wykorzystał podnosząc tym samym prestiż swego pisma, czym szczerze oburzył konkurencję. Inne pisma uznały to za grę nie fair i groziły nawet bojkotem Gambleriady, ostatecznie jednak musiały pogodzić się z zaistniałą sytuacją. Trudno było bowiem lekceważyć imprezę, na której bawiła cała branża, a frekwencja sięgała 20 tysięcy odwiedzających.

Gambler nr 2/99 z 2CD

Druga połowa lat 90-tych to okres rozwoju techniki (m.in. upowszechnienie się nośników CD i DVD) i technologii informatycznych (Internet), a co za tym idzie zmiany mentalności czytelników. Gambler starał się dopasować do nowych wymagań rynku. Kilkakrotnie zmieniał layout, tworzył nowe działy (Rynek, Internet, Hardware, kącik multimediów itd.), powiększał liczbę stron (dociągając do „setki”). W nr 9/1996 dodano po raz pierwszy Cover Dysk (dedykowany PC i Amidze), a od nr 3/1997 wprowadzono go już na stałe (przy czym sprzedawano pismo z krążkiem lub bez). Pierwsza pełna wersja gry – Battlecruiser 3000 A.D. – pojawiła się w nr 4/1998. Kilka miesięcy później pełne wersje stały się już standardem, tym bardziej, że pismo zmieniło profil z multiplatformowego na PC-towy. Niestety, w tej kwestii poprzeczka ustawiona przez konkurencję, a szczególnie CD-Action, była zbyt wysoka. Kilkuletnie polskie przygodówki, strategie i wiekowe tytuły z Silmarils nie miały szans z pełnokompaktową kolekcją CDA. Mimo szybkiego przeskoku na 2 CD Gambler tracił czytelników.

Ostatni numer Gamblera – 12/99

Rok 1999 okazał się przełomowy dla losów Gamblera. Początek zapowiadał się jeszcze obiecująco: dokonano wręcz rewolucyjnej zmiany szaty graficznej pisma, zmieniono układ i obszar zajmowany przez poszczególne działy. Kilka miesięcy później fundamenty, na których opierał się Gambler, zaczęły się sypać. W drugiej połowie roku swoje odejście z LUPUS-a zapowiedział Grzegorz Eider. Również Aleksy Uchański był po już wstępnych rozmowach z wydawnictwem Axel Springer, na temat przejścia i objęcia patronatu nad nowym projektem. Jesienią 1999 roku niemiecka grupa wydawnicza WEKA, będąca współudziałowcem LUPUS-a, dokonała oceny rentowności tytułu. Jako, że Gambler mimo prestiżu i marki nie przynosił spodziewanych profitów, podjęto decyzję o jego zamknięciu. Informację tą przekazano redakcji w listopadzie 1999 roku, już po złożeniu numeru grudniowego. Tym samym Gambler nr 12/1999 okazał się ostatnim w historii pisma.

W 2011 roku wydawnictwo Burda Media, posiadające prawa do Gamblera, postanowiło dokonać reaktywacji tytułu pod postacią serwisu Internetowego. Redaktorem naczelnym www.gambler.pl został Michał Grabacki, dziennikarz m.in. CD-Action, Chip-a, PC World Komputer i kilku serwisów internetowych. Spodziewanego sukcesu nie osiągnięto i strona zakończyła działalność po dwóch latach.

Ważne wydarzenia w historii pisma:
  • 12.1993 – w kioskach pojawia się numer „zerowy” Gamblera, pod redakcją Grzegorza Eidera.
  • 8.1994 – pierwsza zmiana layoutu okładki pisma.
  • 9.1994 – debiut Jacka [Randalla] Piekary.
  • 6.1995 – przyjście Aleksa [Alexa] Uchańskiego. Zmiana na stanowisku redaktora naczelnego – Grzegorza Eidera zastępuje Wojciech Setlak.
  • 9.1996 – pierwszy Cover Dysk dołączony do czasopisma.
  • 10.1996 – zmiana na stanowisku redaktora naczelnego. Wojciecha Setlaka zastępuje Aleksy [Alex] Uchański.
  • 2.1997 – nowa szata graficzna wewnątrz pisma, rezygnacja z clip artów.
  • 5.1997 – dołączenie Gamblera jako pierwszego pisma o grach do Związku Kontroli Dystrybucji Prasy (ZKDP).
  • 1.1998 – świętowanie jubileuszu wydania 50-tego numeru.
  • 4.1998 – pierwsza pełna wersja gry (Battlecruiser 3000 A.D.)
  • 5.1998 – zmiana profilu pisma z wieloplatformowego na PC-towy.
  • 2.1999 – ostatnia zmiana layoutu pisma.
  • 11.1999 – decyzja Wydawnictwa LUPUS o zaprzestaniu wydawania pisma.
  • 12.1999 – pojawienie się ostatniego 73-ego numeru Gamblera.
  • 4.2011 – reaktywacja tytułu w postaci serwisu internetowego www.gambler.pl, pod redakcją Michała Grabackiego. Serwis zaprzestał działalności po kilku latach.
Gambler nr 6/96 z błędem i poprawką

Gambler nr 6/1996 (31) wydano w dwóch wersjach – z błędem i bez błędu. W części nakładu na okładce jest pomyłka w roku wydania – 6/95 zamiast 6/96. Część edycji uratowano, dokonując zmian dość prymitywną metodą (zamalowanie złego roku i naddrukowanie powyżej poprawnego). W sprzedaży pojawiły się jednak obie wersje okładki i dziś są ciekawostką kolekcjonerską.

Logo Telezgaduli

Telezgadula – wymyślony przez Andrzeja Majkowskiego, trwający rok konkurs Gamblera z atrakcyjnymi nagrodami (komputer PC dla zwycięzcy). Co miesiąc prezentowano komplet złapanych z telewizji satelitarnej „ekranów” wraz z pytaniami z różnych dziedzin życia: sportu, polityki, muzyki, filmu itd. Każda odpowiedź była punktowana, a punkty z różnych numerów sumowały się. W każdym numerze drukowano listy zwycięzców pojedynczych edycji i aktualne rankingi najlepszych uczestników. Konkurs wzbudzał wielkie emocje, bowiem znalezienie odpowiedzi na wszystkie pytania w czasach bez Internetu wymagało ogromnej wiedzy, szczęścia, obycia z telewizją (stamtąd czerpano inspiracje do pytań) i dobrych kontaktów z rodziną i znajomi. A i to nie zawsze wystarczało, dlatego niewielu czytelników zdobywało co miesiąc komplet punktów. W czołówce co rusz zdarzały się przetasowania, a konkurs ostatecznie wygrała osoba nie będąca faworytem.

Grafika Tomka Bagińskiego, Gambler nr 5/95.

W latach 1994-1996 rubrykę Galeria Gamblera wspierał swoimi pracami Tomek Bagiński, młody uczeń Społecznego Liceum Ogólnokształcącego z Białegostoku. Niespełna 10 lat później, w 2003 roku, Tomasz Bagiński otrzymał nominację do Oscara za krótkometrażowy film animowany pt. „Katedra”.

Pełne wersje gier dołączane do pisma:
  • 7 dni i 7 nocy (Gambler nr 57 z 8/1998)
  • A.D. 2044 (Gambler nr 58 z 9/1998 (cz.1), nr 59 z 10/1998 (cz.2))
  • America Civil War (Gambler nr 65 z 4/1999)
  • Ardeny (Gambler nr 57 z 8/1998)
  • Battlecruiser 3000 A.D. (Gambler nr 53 z 4/1998)
  • Caesar (Gambler nr 71 z 10/1999)
  • Capitalism (Gambler nr 64 z 3/1999)
  • Crystals of Arborea (Gambler nr 68 z 7/1999)
  • Dawn of Aces (Gambler nr 60 z 11/1998)
  • Deus PL (Gambler nr 69 z 8/1999)
  • Dink Smallwood (Gambler nr 73 z 12/1999)
  • Harpoon Classic ’97 (Gambler nr 66 z 5/1999)
  • iM1A2 Abrams (Gambler nr 67 z 6/1999)
  • Ishar: Legend of the Fortress (Gambler nr 68 z 7/1999)
  • Ishar 2: Messengers of Doom (Gambler nr 69 z 8/1999)
  • Ishar 3: The Seven Gates of Infinity (Gambler nr 70 z 9/1999)
  • Katharsis (Gambler nr 61 z 12/1998 (cz.1), nr 62 z 12/1998 (cz.2))
  • Manic Miner PC (Gambler nr 53 z 4/1998)
  • Mega Blast (Gambler nr 59 z 10/1998)
  • Metal Mutant (Gambler nr 70 z 9/1999)
  • Nowy Teenagent (Gambler nr 60 z 11/1998)
  • Piotrków 1939 (Gambler nr 58 z 9/1998)
  • Robinson’s Requiem (Gambler nr 68 z 7/1999)
  • ShockForce (Gambler nr 66 z 5/1999)
  • Skaut Kwatermaster CD (Gambler nr 63 z 2/1999)
  • Sołtys (Gambler nr 62 z 1/1999)
  • Tajemnica Statuetki (Gambler nr 59 z 10/1998)
  • Time Warriors (Gambler nr 71 z 10/1999)
  • Transarctica (Gambler nr 57 z 8/1998)
  • WarBirds (Gambler nr 59 z 10/1998, nr 66 z 5/1999)
Spis numerów pisma:

Gambler nr 1
12/1993
pobierz / info

Gambler nr 2
1/1994
pobierz

Gambler nr 3
2/1994
pobierz

Gambler nr 4
3/1994
pobierz

Gambler nr 5
4/1994
pobierz

Gambler nr 6
5/1994
pobierz / news

Gambler nr 7
6/1994
pobierz / news

Gambler nr 8
7/1994
pobierz

Gambler nr 9
8/1994
pobierz

Gambler nr 10
9/1994
pobierz

Gambler nr 11
10/1994
pobierz

Gambler nr 12
11/1994
pobierz

Gambler nr 13
12/1994
pobierz

Gambler nr 14
1/1995
pobierz

Gambler nr 15
2/1995
pobierz

Gambler nr 16
3/1995
pobierz

Gambler nr 17
4/1995
pobierz

Gambler nr 18
5/1995
pobierz

Gambler nr 19
6/1995
pobierz

Gambler nr 20
7/1995
pobierz

Gambler nr 21
8/1995
pobierz

Gambler nr 22
9/1995
pobierz

Gambler nr 23
10/1995
pobierz

Gambler nr 24
11/1995
pobierz

Gambler nr 25
12/1995
pobierz

Gambler nr 26
1/1996
pobierz

Gambler nr 27
2/1996
pobierz

Gambler nr 28
3/1996
pobierz

Gambler nr 29
4/1996
pobierz

Gambler nr 30
5/1996
pobierz

Gambler nr 31
6/1996
pobierz / news

Gambler nr 32
7/1996
pobierz

Gambler nr 33
8/1996
pobierz

Gambler nr 34
9/1996
pobierz

Gambler nr 35
10/1996
pobierz

Gambler nr 36
11/1996
pobierz

Gambler nr 37
12/1996
pobierz

Gambler nr 38
1/1997
pobierz

Gambler nr 39
2/1997
pobierz

Gambler nr 40
3/1997
pobierz

Gambler nr 41
4/1997
pobierz

Gambler nr 42
5/1997
pobierz

Gambler nr 43
6/1997
pobierz

Gambler nr 44
7/1997
pobierz

Gambler nr 45
8/1997
pobierz

Gambler nr 46
9/1997
pobierz

Gambler nr 47
10/1997
pobierz

Gambler nr 48
11/1997
pobierz

Gambler nr 49
12/1997
pobierz

Gambler nr 50
1/1998
pobierz

Gambler nr 51
2/1998
pobierz

Gambler nr 52
3/1998
pobierz

Gambler nr 53
4/1998
pobierz

Gambler nr 54
5/1998
pobierz

Gambler nr 55
6/1998
pobierz

Gambler nr 56
7/1998
pobierz

Gambler nr 57
8/1998
pobierz

Gambler nr 58
9/1998
pobierz

Gambler nr 59
10/1998
pobierz

Gambler nr 60
11/1998
pobierz

Gambler nr 61
12/1998
pobierz

Gambler nr 62
1/1999
pobierz

Gambler nr 63
2/1999
pobierz

Gambler nr 64
3/1999
pobierz

Gambler nr 65
4/1999
pobierz

Gambler nr 66
5/1999
pobierz

Gambler nr 67
6/1999
pobierz

Gambler nr 68
7/1999
pobierz

Gambler nr 69
8/1999
pobierz

Gambler nr 70
9/1999
pobierz

Gambler nr 71
10/1999
pobierz

Gambler nr 72
11/1999
pobierz

Gambler nr 73
12/1999
pobierz

Wydanie specjalne:

Gambleriada
Wiosna 1997
23-25.05/97
pobierz