W katalogu wydawnictwa Gamebook pojawiła pojawiła się nowa pozycja, dedykowana fanom komputerowych gier fabularnych. Księga CRPG to polska edycja wydanej przez Bitmap Books „The CRPG Book”, pod redakcją Felipe Pepe. Pierwsza edycja pojawiła się drukiem w 2019 roku, teraz dostajemy edycję rozszerzoną, zaktualizowaną w stosunku do oryginału o 65 tytułów i powiększoną o 156 stron. Za tłumaczenie odpowiadają Daniel Kłosiński oraz Miłosz Szubert, okładka jest autorstwa czeskiego artysty fantasy Jana Pospíšila.
Określenie „książka” nie oddaje tego co trzymam w ręku, słowa „księga” albo „biblia” są jak najbardziej adekwatne. To potężne tomisko o wymiarach 26×20,5 cm, odrobinę mniejsze od Almanachu: Gier przygodowych Point and Click, za to posiadające aż 684 strony. Waży 3 kg, jest ciężkie jak diabli i w zasadzie można by nim wbijać gwoździe, jednak szkoda by było. Bo jeśli dodać do tego gruby kredowy papier i twardą okładkę (jest tradycyjnie tasiemka jako zakładka) to mamy kolejny pięknie wydany album kategorii premium, klasy „Almanachu…”, który będzie się pięknie prezentował na półce lub w gablocie.
Księga CRPG jest w pewnym sensie ewenementem, bo stworzyło ją 167 wolontariuszy z całego świata (również z Polski)! Ich teksty zredagował i złożył do kupy Felipe Pepe, mieszkający w Japonii Brazylijczyk. W efekcie obok dziennikarskich gwiazd i ludzi w branży gamingowej powszechnie znanych (Chris Avellone, Tim Cain, Scorpia) natkniecie się na nazwiska kompletnie nic Wam nie mówiące. Jedno ich łączy: to prawdziwi fani gier RPG. Jak im wyszło? Moim zdaniem świetnie!
Historia gier CRPG ujęta w książce obejmuje lata 1975-2019 i została podzielona na czteroletnie okresy. Każde czterolecie otwiera wprowadzenie z krótką charakterystyką okresu, opisem panujących ówcześnie trendów oraz prezentacją najważniejszych sprzętów, gier i wydarzeń. Na kolejnych stronach znajdują się jedno- lub dwustronicowe recenzje, których jest w sumie 346. Teksty ozdobione są zdjęciami z gier (których jest blisko 2000), komentarzami twórców i przypisami na marginesach. Rozbawił mnie sposób prezentacji spoilerów – napisane są bladą, ledwie widoczną czcionką, żeby uchronić gapy przed przypadkowym przeczytaniem przypisu. Fajny patent. Oprócz tego w recenzjach przeczytacie o okolicznościach powstawania danej gry, fabule, użytych mechanikach, przydatnych modach i miejscach, gdzie możną ją zdobyć. Mimo iż brak jest ocen punktowych, autorzy wydają swoją opinię o jakości tytułu i informują, czy warto jest w niego dziś zagrać.
Nie jestem wielkim miłośnikiem gier fabularnych, ale z tych które znam i grałem, wszystkie znalazły się książce. Oczywiście fani gatunku zauważą braki, jednak tych największych i najlepszych tytułów nie zabrakło. Najwięcej jest gier amerykańskich, europejskich (wydanych po angielsku) i japońskich. O tym, że w innych krajach i częściach świata też się robi dobre RPG-i, autorzy napomknęli w kilku dodatkowych artykułach w drugiej części książki. Poznamy tytuły z takich krajów jak Francja, Korea, Chiny, Turcja, Czechy czy Finlandia. Wracając do recenzji, niektóre serie opisywane są tytuł po tytule (Wizardry, Ultima, Fallout, Wiedźmin), inne upchano w jednym tekście (Ishar, Eye of the Beholder). Pewne wybory tytułów są lekko kontrowersyjne. Ja rozumiem że miks gatunkowy i tak dalej, ale dla mnie i większości branży Jagged Alliance 2 i Gorky 17 to przede wszystkim strategie, a Witchaven to FPS. A autorzy Księgi CRPG twierdzą inaczej. Szkoda że Assassinów Ubisoftu nie zaliczyli, tam statystyk postaci też nie brakuje.
Wspomniałem już o dodatkowych artykułach, których w książce ich nie brakuje, a w których poznacie kolejne „rolplejowe” tytuły. Na pierwszych stronach znajdziecie kilka materiałów wprowadzających, np. FAQ, poradnik jak grać w stare RPG-i, konwersje na różne platformy, pochodzenie gier fabularnych, granie na platformie PLATO itd. Pod koniec książki znajduje się drugi pakiet tekstów, a w nim m.in. wspomniane wyżej CRPG-i egzotycznych krajów, fanowskie tłumaczenia, sieciówki, gry z RPG Makera, a także indeks, słowniczek i galeria okładek. Akurat pomysł z okładkami jest średni, bo na grafikach wielkości paznokcia niewiele widać. A niektóre są naprawdę piękne i warte wyeksponowania, i lepiej by je było wrzucić w odpowiedniej jakości do recenzji.
Księga CRPG kosztuje 179,90 zł. Tak jak inne albumowe wydania Gamebooka jest droga, lecz szlachetnie wydana i warta swojej ceny. Uważam że powinna być pozycją obowiązkową dla fanów komputerowych gier fabularnych i każdego, kto chce spróbować sił w tym gatunku, a szczególnie popróbować klasyki. Jest z czego wybierać, bo według moich szacunków opisano aż 542 tytuły (jak zwykle nie zgadza mi się to z danymi od wydawcy). Dlatego mocno polecam księgę. Warto sięgnąć po portfele… albo napisać list do Mikołaja… albo wziąć udział w konkursie czytelników Zapachu Papieru.
Dziękujemy wydawnictwu Gamebook za udostępnienie książki.
źródła zdjęć:
https://ksiegacrpg.pl
https://x.com/felipepepe
Jak przekonać ludzi że moją zapłacić dwie stówy za coś, co mają w necie za darmo? Pod jakim kątem jest to lepsze? Oto jest pytanie.
No jak to, takie publikacje kupuje się dla zapachu papieru. 😉