Reset

 

Data pierwszego/ostatniego numeru:
maj 1997 / lipiec 2001
Ilość numerów: 52
51 - numery zwykłe
 1 - wydanie specjalne
Nakład:
    70 000 egz. (1997)
53 367 - 70 000 egz.(1998)*
    68 040 egz. (1999)**
    63 742 egz. (2000)
    b/d (2001)
* - do nr 9/98 nakład ze stopki pisma, od nr 10/98 - średni nakład jednorazowy wg ZKDP
** - łączny średni nakład jednorazowy Reset i Reset CD wg ZKDP
Liczba stron:
100-116 (1997)
       116 (1998)
100-116 (1999)
  84-108 (2000)
  84-116 (2001)
Wydawca:
ZPR Express Sp. z o.o. - Warszawa (1997-1998)
ZPR Express S.A. - Warszawa (1998-2001)
ZPR Express Sp. z o.o. - Warszawa (2001)
Adres redakcji:
ul. Chłodna 35/37, 00-867 Warszawa (1997-1999)
ul. Senatorska 13/15, 00-075 Warszawa (1999-2001)
Indeks:
338443 - edycja bez CD
347337 - edycja z CD
ISSN:
1428-2860 - edycja bez CD
1428-6041 - edycja z CD
Format:
205x282 mm - nr 1 z 5/1997- nr 24 z 4/1999
205x275 mm - nr 25 z 5/1999 - nr 51 z 7-8/2001

Redaktorzy naczelni:
Jacek [User Jama] Marczewski (1997)
Emil [Emilus] Leszczyński (1998)
Marek [Hammer] Konderski (1998-1999)
Adam Siemieński (1999)
Marek [Hammer] Konderski (1999-2000)
Jacek [DeStroyer] Grabowski (2000-2001)

Redaktorzy/współpracownicy:
Jan Buśko
Michał [CeFeK] Cegła
Michał [Krooger] Cichy
Paweł [PooH] Chmielowiec
Łukasz Denejko
Arkadiusz P. Gałecki
Krzysztof [Kilogram] Gawrysiak
Dariusz [Berger] Góralski
Marcin [G1200, Gutek] Gutkiewicz
Robert Hoch-Adler
Emil Idzikowski
Adam [Sathorn] Jagiełło
Paweł Jagóra
Witold Jakubowski
Piotr [Yanoos] Janus
Tomasz [Eldgar] Jarzębowski
Leszek Konaszewski
Paweł [Leviathan] Kozierkiewicz
Jakub Kowalski
Tomasz [Coval] Kowalski
Zofia Kurek
Piotr [Kruk] Leszczyński
Michał Macioszczyk
Michał [M.M.] Mazurkiewicz
Piotr Michałek
Łukasz Mieszkowski
Grzegorz [Gregorious] Miller
Maciej Nawrocki
Maciej [Mamut] Ogiński
Cyprian Ożyński
Jan Pachniewicz
Piotr [Bamse] Pawlak
Maciej Petrycki
Tobiasz Piątkowski
Konrad Pluciński
Agnieszka Prokopiuk
Tomasz [Dixie] Przyjemski
Kamil [RooS] Ruszkowski
Kamila Slawinski
Adam Sobieraj
Kamil Śmiałkowski
Roman Trylski
Tomasz [Turzyński] Turek
Radosław [von Radkovitsch] Walczyk
Piotr Wierzbowski
Radosław Wojciechowski
Krzysztof [Ator] Woźniak
Maksymilian [McSon] Wrzesiński

Charakterystyczne rubryki: Konkursy, recenzje, skrzynka niekontraktowa, Na Horyzoncie, Cheaty zamiast resetu, Poradniki, Multimedia, Blacha, Internet, Komiks Johny, Odloty, Komiks Pyłek, Komix, Gra miesiąca, QuakeWorld, Przygrywki, Intro, Klub strategii, Kącik Starcrafta, komiks Górsky & Butch, kolumna 114, Konsole, Karty, Dla ucha, temat numeru, kinematograf
Inne wyróżniki: białe litery tytułu na okładce z czerwoną literą "e", napis pod tytułem: magazyn gier komputerowych (nr 1-16), magazyn cyber niekulturalny (17-51), magazyn niekulturalny z cybertalerzykiem (edycja CD) powtarzające się często w szacie graficznej odcisk palca, lupa pieczątka spirala.

 

Reset nr 1 - 5/1997 Reset - miesięcznik o grach, wydawany w latach 1997-2001 przez wydawnictwo ZPR Express. Wydawcą pisma był Grzegorz Lindenberg, założyciel i pierwszy redaktor naczelny Super Expressu, który zatrudnił ekipę doświadczonych redaktorów, głównie z Secret Service. Pierwsze rozmowy w sprawie nowego tytułu toczyły się już jesienią 1996 roku, a na wiosnę 1997 rozpoczęto prace nad numerem premierowym. Redaktorem naczelnym periodyku został Jacek [User Jama] Marczewski, który wymyślił też nazwę pisma. Pierwszy numer Resetu, w nakładzie 70 tys. egzemplarzy, ukazał się w maju 1997 roku. Kosztował 3,50 zł i posiadał 100 kolorowych stron.

W chwili premiery Reset sprzedawany był jako "magazyn gier komputerowych" i koncentrował się na grach na PC. Trzon pisma był podobny jak w innych tytułach growych funkcjonujących na rynku: były nowości, zapowiedzi i recenzje, a także publicystyka, rubryka listów i konkursy. Cechą odróżniającą od konkurencji miał być swobodny styl pisania, nietypowa szata graficzna i rozbudowany dział publicystyki. Królował luźny styl i pisanie w "jajcarskiej", pełnej żartów, przekręcanych nazw i umyślnych lapsusów językowych konwencji. Layout autorstwa Mirosława Urbaniaka był bardzo charakterystyczny i bazował na symbolach odcisku palca i lupy. Dział publicystyki ("Odloty") natomiast był bardzo rozrośnięty i pochłaniał 20 i więcej procent magazynu, skupiając się prawie wyłącznie na tematach niezwiązanych z grami (UFO, filmy, literatura, historia, gry fabularne, technika wojskowa, motoryzacja, komiks itd.). Część artykułów pisana była przez czytelników. "Odloty" były czymś niespotykanym wśród czasopism o grach i z czasem stały się wizytówką Resetu.

Redakcja Resetu w 1997 roku
Redakcja Resetu w 1997 roku.

Sprzedaż pierwszego numeru osiągnęła 40 tys. egzemplarzy i była na tyle satysfakcjonująca, że wydawca postawił na dalszy rozwój i promocję pisma. Już od drugiego numeru można było nabyć sprzedawany oddzielnie krążek CD. Wystartował Reset BBS, działający w ramach sieci FidoNet, a także strona www.reset.com.pl. Czytelnicy, którzy zdecydowali się na prenumeratę, otrzymywali darmowe konta e-mailowe. Od jesieni 1997 roku redaktorzy Resetu brali udział w cyklicznych audycjach o grach w radiu ESKA. Rubryka Odloty W numerze 5 opublikowano ankietę dla czytelników, dającą im szansę ocenić i wpłynąć na kształt pisma. Pojawiła się też kwestia pisania o konsolach, chwilowo odłożono ją jednak w czasie. Decyzja ta pozwoliła reklamować się na łamach periodyku np. magazynom konsolowym (PSX Extreme, NEO Plus).

Pierwsze poważne zmiany personalne w Resecie nastąpiły po ukazaniu się ośmiu numerów. Z końcem 1997 roku zwolniony został Jacek Marczewski, w krótkim czasie szeregi redakcji opuścili Piotr [Micz] Mańkowski, Radosław [von Radkovitsch] Walczyk, Piotr [Gawron] Gawrysiak, Dariusz [Berger] Góralski i Paweł [Pejotl] Jankowski. Nowym redaktorem naczelnym został Emil [Emilus] Leszczyński, zespół uzupełnili nowi autorzy: Piotr [Kruk] Leszczyński, Kamil [RooS] Ruszkowski czy Zofia Kurek. Zorganizowano od nowa działy (QuakeWorld Roosa, strategiczny Sathorna), dokonano niewielkiego liftingu szaty graficznej (nazwy rubryk, metryczki gier, znaczki jakości), a od kwietnia 1998 roku wprowadzono cover DVD (sprzedawany wciąż osobno). Nie wszystkie zmiany były jednak przyjazne graczom. Rezygnacja np. ze wstępniaków sprawiała, że czytelnicy nie byli zorientowani, co się w piśmie dzieje, nikt nie informował ich ani o zmianach, ani o planach.

Reset CD nr 09 W lipcu 1998 roku Marek [Hammer] Konderski zastąpił Emila Leszczyńskiego. Pismo wciąż szukało nowych dróg rozwoju i wdrażało nowe pomysły. Od września uruchomiono dawno wyczekiwany dział konsolowy i zaproszono do współpracy redaktorów NEO Plus: Marcina [Gulasha] Góreckiego, Krzysztofa [Banana] Paplińskiego i Miłosza [Grabarza] Brzezińskiego. W listopadzie sprzedawany dotychczas oddzielnie Reset CD został dołączony do pisma i tym samym w sprzedaży pojawiły się dwie wersje magazynu - z płytą i bez. Na krążku można było znaleźć dema, filmy, poradniki, patche, drivery i programy narzędziowe, a także twórczość czytelników. Dla tych bez dostępu do Internetu zamieszczano także off-line'ową wersję strony www.reset.com.pl

Niecały rok po zmianie naczelnego nastąpiła kolejna roszada: Marka Konderskiego zastąpił Adam Siemieński. W owym czasie skład redakcyjny sporo rotował, doszli także nowi autorzy. W numerze 30 (10/1999) na łamy pisma powrócił wstępniak. Zmieniono szatę graficzną niektórych działów (QuakeWorld, sprzętowy), zmodyfikowano system ocen, pojawiła się także kolejna ankieta dla czytelników. Rubryka QuakeWorld Wyraźny rozkwit przeżywała rubryka QuakeWorld prowadzona przez Kamila [RooSa] Ruszkowskiego, a sam autor stał się rozpoznawalną postacią w świecie online'owych strzelanin. Kiedy jednak jego dział się rozwijał, inny - konsolowy został zamknięty. Artykuły autorów z NEO Plus przystały się ukazywać na łamach Resetu, a nikt z redakcji tematyki konsolowej nie pociągnął. Tym samym wrócono do korzeni i pisania o grach wyłącznie na PC.

Mimo zabiegów mających uatrakcyjnić i zachęcić do kupna pisma, Reset systematycznie tracił czytelników. Z początkowych 40 tysięcy miesięcznie w 1998 roku sprzedawano średnio 28 tysięcy. Rok później, głównie dzięki ukazaniu się wersji z płytą CD sprzedaż poszła o kilka tysięcy w górę, ale w 2000 znowu spadła. Próbowano temu zaradzić na różne sposoby. Uproszczono sposób zamawiania prenumeraty (infolinia), kusząc czytelników koszulkami, plecakami, pokrowcami na CD czy portfelami z logo magazynu. Braki wpływów ze sprzedaży rekompensowano reklamami wszystkiego: karmy dla ryb, akcesoriów do akwarium, lodów, przewodników turystycznych, zegarków, a nawet keczupu. Jacek [DeStroyer] Grabowski W połowie 2000 roku ściągnięto do Resetu znanego z Gamblera Jacka [DeStroyera] Grabowskiego, który miał dokonać koniecznych zmian. Niestety, jego pierwsze decyzje dotyczące m.in. wycięcia "Odlotów" z wersji magazynu bez CD i dołożenia publicystyki do wersji z płytą spotkały się z ogromną krytyką ze strony czytelników, którzy w większości kupowali wersję bez covera. Niektóre posunięcia musiały zostać cofnięte.

Wydawało się, że po kilku nietrafionych decyzjach rok 2001 będzie decydował o być albo nie być Resetu. "Drobiazgi" pokroju nowych rubryk (cover story, wkładka DOS - Dodatkowe Osiem Stron) czy zliftingowanej szaty graficznej nie miały szans ruszyć słupków sprzedaży. To musiało być "mocne uderzenie" i nadeszło ono w kwietniu wraz numerem 48. Po raz pierwszy dołączono wtedy 2 cover dyski z pełną wersją gry (SWAT 2). Od tej chwili dwie płyty i "pełniaki" stały się standardem. Reset nr 51 z 7-8/2001 Niestety, okazało się że jest już za późno. W czerwcowym, 50 numerze nie pojawił się nawet artykuł jubileuszowy. Kolejny Reset pojawił się jako numer podwójny (7-8/2001) i jak okazało się, był to numer ostatni.

Po zamknięciu Resetu grupa wiernych fanów stworzyła w 2003 roku e-zin Reset Forever, który layoutem i stylem starał się nawiązywać do oryginalnego tytułu. Nikt z redakcji zamkniętego czasopisma nie brał udziału w tworzeniu maga, który przetrwał aż cztery lata i zakończył działalność wiosną 2007 roku. Kilkanaście lat później, w trakcie imprezy Pixel Heaven 2019, wydano specjalny numer (52) Resetu. Na imprezie zorganizowano także panel dyskusyjny z redaktorami pisma, prowadzony przez Michała [Kroogera] Cichego.

 

Ciekawostki:

Reset nr 12/1997 (8) - literówka Piotr [Micz] Mańkowski w 3-częściowym cyklu felietonów "Powrócić tam: Reset", opublikowanym na blogu cdp.pl, opisał kulisy swojej pracy w Resecie. Czytelnicy nieraz zastanawiali się, co było powodem nieoczekiwanego odejścia większości autorów z pierwszej ekipy, tuż po wydaniu ośmiu numerów. Na łamach pisma nigdy o tym nie wspominano. Według Micza problemy wewnątrzredakcyjne zaczęły się jeszcze latem 1997 roku, a powodów odejścia zespołu było kilka, m.in. pretensje wydawcy, kłótnie na kolegiach redakcyjnych czy afera z Hydeparkiem). Gwoździem do trumny miała być... literówka na stronie głównej numeru grudniowego! W efekcie User Jama - redaktor naczelny otrzymał wypowiedzenie, a powiązani z nim autorzy sami zrezygnowali.


Praca nagrodzona hełmem VFX-1 W każdym magazynie o grach jednym z wabików przyciągających czytelników są konkursy. W Resecie było nie inaczej, co więcej, duży nacisk położono na to, by były one zróżnicowane. Dlatego oprócz pytań standardowych ("z jakiej gry pochodzi screen") czy banalnych ("która okładka Resetu podoba Ci się najbardziej") pojawiały sie zadania bardziej wymagające, jak stworzenie opisu tej samej gry z dwóch punktów widzenia (pozytywnego / negatywnego), stworzenie najbardziej przerażającej maszkary, narysowanie komiksu czy zaprojektowanie joysticka. Nagrodami w konkursach były najczęściej gry i sprzęt komputerowy, choć czasami można było wygrać coś innego np. rower. Najbardziej spektakularną nagrodą był hełm wirtualny VFX-1, który otrzymał zwycięzca konkursu na wykonanie rysunku UFO.



Ważne wydarzenia w historii pisma:


05.1997 - Pierwszy numer magazynu Reset pojawił się w kioskach. Redaktorem naczelnym zostaje Jacek [User Jama] Marczewski.
06.1997 - pierwsze wydanie płyty Reset CD, sprzedawanej osobno. Rusza strona internetowa pisma - www.reset.com.pl
01.1998 - zmiana na stanowisku redaktora naczelnego. Jacka [User Jamę] Marczewskiego zastępuje Emil [Emilus] Leszczyński.
04.1988 - pierwszy Reset DVD.
07.1998 - Marek Konderski zostaje redaktorem naczelnym Resetu.
09.1998 - uruchomienie działu konsolowego.
11.1998 - dołączenie Reset CD do pisma, sprzedaż dwóch wersji magazynu - z CD i bez.
03.1999 - Adam Siemieński ostaje redaktorem naczelnym Resetu.
08.1999 - zmiana na stanowisku redaktora naczelnego, nowym zostaje ponownie Marek Konderski.
06.2000 - Jacek [DeStroyer] Grabowski zostaje redaktorem naczelnym Resetu.
04.2001 - pierwsza pełna wersja gry dołączona do magazynu (SWAT 2).
06.2001 - wydanie 50 numeru Resetu.
07.2001 - ukazał się ostatni 51 numer czasopisma Reset.
08.2003 - premiera stworzonego przez fanów e-zina Reset Forever.
05.2019 - jednorazowe wydanie specjalne Resetu przy okazji imprezy Pixel Heaven.


Pełne wersje gier dołączane do pisma:


Cyberstorm 2 (Reset nr 50 z 6/2001)
Gabriel Knight: Sins of the Fathers (Reset nr 49 z 5/2001)
SWAT 2 (Reset nr 48 z 4/2001)
Wild Metal Country (Reset nr 51 z 7-8/2001)





Spis numerów pisma:






Przeczytaj o Reset nr 1 Reset nr 2 Reset nr 3 Reset nr 4
Reset nr 01 Reset nr 02 Reset nr 03 Reset nr 04
05/1997 06/1997 07/1997 08/1997
pobierz / info pobierz pobierz pobierz


Reset nr 5 Reset nr 6 Reset nr 7 Reset nr 8
Reset nr 05 Reset nr 06 Reset nr 07 Reset nr 08
09/1997 10/1997 11/1997 12/1997
pobierz pobierz pobierz pobierz


Reset nr 9 Reset nr 10 Reset nr 11 Reset nr 12
Reset nr 09 Reset nr 10 Reset nr 11 Reset nr 12
01/1998 02/1998 03/1998 04/1998
pobierz pobierz pobierz pobierz


Reset nr 13 Reset nr 14 Reset nr 15 Reset nr 16
Reset nr 13 Reset nr 14 Reset nr 15 Reset nr 16
05/1998 06/1998 07/1998 08/1998
pobierz pobierz pobierz pobierz


Reset nr 17 Reset nr 18 Reset nr 19 Reset nr 20
Reset nr 17 Reset nr 18 Reset nr 19 Reset nr 20
09/1998 10/1998 11/1998 12/1998
pobierz pobierz pobierz pobierz


Reset nr 21 Reset nr 22 Reset nr 23 Reset nr 24
Reset nr 21 Reset nr 22 Reset nr 23 Reset nr 24
01/1999 02/1999 03/1999 04/1999
pobierz pobierz pobierz pobierz


Reset nr 25 Reset nr 26 Reset nr 27 Reset nr 28
Reset nr 25 Reset nr 26 Reset nr 27 Reset nr 28
05/1999 06/1999 07/1999 08/1999
pobierz pobierz pobierz pobierz


Reset nr 29 Reset nr 30 Reset nr 31 Reset nr 32
Reset nr 29 Reset nr 30 Reset nr 31 Reset nr 32
09/1999 10/1999 11/1999 12/1999
pobierz pobierz pobierz pobierz


Reset nr 33 Reset nr 34 Reset nr 35 Reset nr 36
Reset nr 33 Reset nr 34 Reset nr 35 Reset nr 36
01/2000 02/2000 03/2000 04/2000
pobierz pobierz pobierz pobierz


Reset nr 37 Reset nr 38 Reset nr 39 Reset nr 40
Reset nr 37 Reset nr 38 Reset nr 39 Reset nr 40
05/2000 06/2000 07/2000 08/2000
pobierz pobierz pobierz pobierz


Reset nr 41 Reset nr 42 Reset nr 43 Reset nr 44
Reset nr 41 Reset nr 42 Reset nr 43 Reset nr 44
09/2000 10/2000 11/2000 12/2000
pobierz pobierz pobierz pobierz


Reset nr 45 Reset nr 46 Reset nr 47 Reset nr 48
Reset nr 45 Reset nr 46 Reset nr 47 Reset nr 48
01/2001 02/2001 03/2001 04/2001
pobierz pobierz pobierz pobierz


Reset nr 49 Reset nr 50 Reset nr 51
Reset nr 49 Reset nr 50 Reset nr 51
05/2001 06/2001 7-8/2001
pobierz pobierz pobierz




Numery Specjalne:

Wydanie specjalne z okazji Pixel Heaven 2019


Wydanie specjalne
nr 1/19 (52)



05/2019












Powrót na stronę główną Powrót do spisu pism o grach Powrót na górę strony