Strona główna » Redaktorzy/autorzy » Wojciech Oczko, [Aju]

Wojciech Oczko, [Aju]


Rok urodzenia: 1978
Praca w pismach: PSX Extreme (1997-2010), Man!ak (1999)
Stanowisko: redaktor, redaktor naczelny
Inne pseudonimy: b/d

Wojciech [Aju] Oczko – autor tekstów, redaktor czasopism o grach. Współzałożyciel i redaktor naczelny magazynów o konsolowych PSX Extreme i Man!ak. Latem 1997 roku, wspólnie z Michałem [Fenixem] Kajdanem wpadli na pomysł stworzenia pisma dedykowanego konsoli PlayStation. W efektcie współpracy powstał PSX Extreme, którego pierwszy numer pojawił się we wrześniu 1997 roku. Przez pierwsze półtora roku Aju był redaktorem naczelnym pisma, a od numeru 16 (12/1998) zamienił się funkcjami z dotychczasowym zastępcą – Przemysławem [Mr Ścierą] Ścierskim. Oprócz opisów, zajmował się komentowaniem recenzji („okiem szeryfa”) i działem newsów. W drugiej połowie 1999 roku partycypował w tworzeniu i redagowaniu pisma o grach Man!ak (ukazały się trzy numery). Wraz z upływem czasu pisał coraz mniej, co tak tłumaczył w jubileuszowym PSX Extreme nr 50: „Od początku zajmowałem się gazetą, czyli tekstami, grami, designem itd., poświęcając na to wszystkie wolne chwile, co znaczy: 24 godziny na dobę. […] Z czasem do Redakcji zawitali ludzie, którzy powoli zaczęli przejmować moje obowiązki, co jedynie wyszło PE na dobre. […] A ja? Cóż, można powiedzieć, że w pewnym sensie wypaliłem się i jedynie przyglądam się z boku, jak Ci prawdziwi wariaci tworzą kolejne numery PE. Może z czasem znowu uda mi się czynnie wrócić do PE, kto wie…”. Na łamy pisma jednak nie wrócił, koncentrując się na pracy okołoredakcyjnej: organizowaniu gier, uaktualnianiu kalendarza premier, współpracą z drukarnią, sprawami techniczno-sprzętowymi, a w późniejszym okresie sklepem PSX Extreme. Ostatecznie opuścił redakcję w 2010 roku.

Oprócz pracy w wydawnictwie, od 2007 roku Wojciech Oczko organizował, był udziałowcem i zarządzał szeregiem spółek różnych branż (AllGame, SW Global Development, Koxbox, Smart Digital Media, Tax-Effect, Expert Logistic, Impexo, Apollo13, E-Smart Digital Media). Obecnie jego firma zajmuje się handlem polskimi zamiennikami tonerów i tuszy do drukarek marki Inkdigo.

źródła zdjęć:
https://www.facebook.com/wojciech.oczko.5

Ankieta personalna Wojciecha [Aju] Oczko (PSX Extreme nr 16 – 12/1998):

Imię i nazwisko, ksywa: Wojciech Oczko, Aju
Znak zodiaku: Wodnik
Miejsce zamieszkania: Katowice
Wzrost/Waga: 178/70
Rodzeństwo:
Zwierzak: pies (Puma)
Posiadany sprzęt: PSX, PC, Amiga 500, Amiga 1200, Commodore 64
Film: 13 Posterunek
Książka: wszystko A.Christie
Muzyka/Wykonawca: Kazik i Kult
Hobby: zbieranie panienek z netu
Napój: Coca-Cola
Miejscowosć: Miami Beach
Gry na PlayStation: Tekken 3, ISS Pro ’98, MGS, Resident Evil
Co ceni w grach: grywalność
Co robi w PSX Extreme: Co nowego, opisy, 3 grosze
Tendencja przy ocenie gry: umiarkowanie
Dewiza życiowa: Żyj i pozwól żyć innym
Największe marzenie: brak, żyję z dnia na dzień
Opis redakcji: obrażalski, słomiany zapał, totalny bałaganiarz, czarna dziura, „gdzie są 3 grosze?”, niesumienny, „jakoś to będzie”, niewyraźny

Amiga 500

Dawno temu zobaczyłem jak kuzynek zabawia się Spektrusiem. Od tamtego czasu wszystko zaczęło obracać się wokół komputerów. Po długotrwałych namowach, rodzice postanowili w końcu kupić komputer, i to nie byle jaki, bo Atari. W tym celu, w roku 1986 wybraliśmy się do Berlina Zachodniego, ale pech chciał, że w całym mieście nie było Atari. Po krótkim namyśle zdecydowaliśmy się kupić Commodore 64, jak się później okazało – był to strzał w 10. A potem… potem to już wszystko poleciało bardzo szybko. Po półtora roku zjawiła się Amiga 500, która z czasem „obrosła” w CD, twardy dysk, 2,5 MB RAM-u, dwie dodatkowe stacje dysków, Action Replay… praktycznie wszystko mam gdzieś w domu (ech, stare czasy). Później dostałem jej młodszą siostrę, Amigę 1200. Potem był PC, którego z niewielkimi zmianami mam do dzisiaj. Niecałe półtora roku temu zobaczyłem w akcji PlayStation, przy której mój blaszak był niczym. Niedługo potem cieszyłem się ową zabawką grając na niej w domu W międzyczasie zauważyłem, że brakuje fachowej literatury na temat PSX’a, postanowiłem więc coś z tym zrobić.Efektem był pionierski, nieoficjalny magazyn użytkowników PlayStation – PSX EXTREME. Muszę przyznać, że pierwszy numer, powstający w wielkich mękach, nie był udany, ale z upływem czasu doszlifowaliśmy magazyn do obecnego poziomu.

Artykuł z pisma: PSX Extreme nr 16, 12/1998

Targi ECTS ’97 w Londynie: Aju i robak z Worms.
Targi ECTS ’97 w Londynie: Aju i Lara Croft.
Redakcja PSX Extreme w 1999 roku: drugi z prawej Wojciech [Aju] Oczko.
Redakcja PSX Extreme w 2001 roku: w dolnym rzędzie pierwszy z lewej Aju (zakreślony).

źródła zdjęć:
numery archiwalne PSX Extreme

1997
  • Auto Destruct (zapowiedź, PSX Extreme nr 3 – 11/1997)
  • Duke Nukem 3D (zapowiedź, PSX Extreme nr 3 – 11/1997)
  • FIFA: Road To World Cup ’98 (zapowiedź, PSX Extreme nr 3 – 11/1997)
  • Jersey Devil (zapowiedź, PSX Extreme nr 4 – 12/1997)
  • Lucky Luke (zapowiedź, PSX Extreme nr 3 – 11/1997)
  • Moto Racer (zapowiedź, PSX Extreme nr 3 – 11/1997)
  • NBA Live ’98 (zapowiedź, PSX Extreme nr 3 – 11/1997)
  • Od Redakcji (wstępniak, PSX Extreme nr 2 – 10/1997)
  • Populous: The Third Coming (zapowiedź, PSX Extreme nr 3 – 11/1997)
  • Reboot: Countdown to Chaos (zapowiedź, PSX Extreme nr 3 – 11/1997)
  • Relacja z targów ECTS (relacja /współautor/, PSX Extreme nr 2 – 10/1997)
  • Resident Evil (opis /współautor/, PSX Extreme nr 1 – 9/1997)
  • Resident Evil II (zapowiedź /współautor/, PSX Extreme nr 2 – 10/1997)
  • Shadow Master (zapowiedź, PSX Extreme nr 4 – 12/1997)
  • Skullmonkeys (zapowiedź, PSX Extreme nr 3 – 11/1997)
  • Suikoden (opis cz.1, PSX Extreme nr 1 – 9/1997)
  • Suikoden (opis cz.2 /współautor/, PSX Extreme nr 2 – 10/1997)
  • Test Drive 4 (zapowiedź, PSX Extreme nr 3 – 11/1997)
  • Theme Hospital (zapowiedź, PSX Extreme nr 3 – 11/1997)
  • Tomb Raider 2 (opis cz.1, PSX Extreme nr 4 – 12/1997)
  • Transport Tycoon (opis, PSX Extreme nr 4 – 12/1997)
1998
  • I Mistrzostwa Polski w Grach Komputerowych (relacja /współautor/, PSX Extreme nr 8 – 4/1998)
  • 21 mln. szczęśliwców (news, PSX Extreme nr 15 – 11/1998)
  • 8 mln $ w plecy… (news, PSX Extreme nr 16 – 12/1998)
  • 90 klatek X-Mena (news, PSX Extreme nr 15 – 11/1998)
  • 97 procentowy wrzesień (news, PSX Extreme nr 15 – 11/1998)
  • Ace Combat po raz trzeci (news, PSX Extreme nr 16 – 12/1998)
  • Actua Soccer 2 vs. FIFA ’98: RTWC (komentarz, PSX Extreme nr 5 – 1/1998)
  • Akuji The Heartless (news, PSX Extreme nr 15 – 11/1998)
  • Alundra (komentarz, PSX Extreme nr 7 – 3/1998)
  • Ark of Time (komentarz, PSX Extreme nr 7 – 3/1998)
  • Armored Core (komentarz, PSX Extreme nr 8 – 4/1998)
  • Azure Dreams (komentarz, PSX Extreme nr 13 – 9/1998)
  • Blast Radius (komentarz, PSX Extreme nr 13 – 9/1998)
  • Bloody Roar 2 (news, PSX Extreme nr 13 – 9/1998)
  • Bomberman Race (komentarz, PSX Extreme nr 14 – 10/1998)
  • Bomberman World (komentarz, PSX Extreme nr 8 – 4/1998)
  • Breath of Fire III (komentarz, PSX Extreme nr 9 – 5/1998)
  • Broken Sword 2 (komentarz, PSX Extreme nr 6 – 2/1998)
  • Castlevania: Symphony of the Night (komentarz, PSX Extreme nr 7 – 3/1998)
  • Chrzest Wild 9 (news, PSX Extreme nr 14 – 10/1998)
  • Circuit Breakers (komentarz, PSX Extreme nr 13 – 9/1998)
  • Civilization 2 na PSX? (news, PSX Extreme nr 15 – 11/1998)
  • Colony Wars: Vengeance (komentarz, PSX Extreme nr 15 – 11/1998)
  • Command & Conquer: Red Alert (komentarz, PSX Extreme nr 5 – 1/1998)
  • Coś na rosół (news, PSX Extreme nr 13 – 9/1998)
  • Courier Crisis (komentarz, PSX Extreme nr 6 – 2/1998)
  • Crash Bandicoot 2 (komentarz, PSX Extreme nr 5 – 1/1998)
  • Crime Killer (komentarz, PSX Extreme nr 11-12 – 7-8/1998)
  • Czy Sony pozostanie na szczycie? (news, PSX Extreme nr 15 – 11/1998)
  • Czy świnie zaczną latać? (news, PSX Extreme nr 13 – 9/1998)
  • Deathtrap Dungeon (komentarz, PSX Extreme nr 9 – 5/1998)
  • Devil Dice (komentarz, PSX Extreme nr 14 – 10/1998)
  • Diablo (komentarz, PSX Extreme nr 9 – 5/1998)
  • Dreamcast (zapowiedź /współautor/, PSX Extreme nr 13 – 9/1998)
  • Driver (zapowiedź, PSX Extreme nr 15 – 11/1998)
  • Duke Nukem: Time to Kill (zapowiedź, PSX Extreme nr 13 – 9/1998)
  • ECTS za drogi? (news, PSX Extreme nr 14 – 10/1998)
  • Electronic Entertainment Expo 1998, the (relacja /współautor/, PSX Extreme nr 10 – 6/98)
  • Europejski Capcom (news, PSX Extreme nr 14 – 10/1998)
  • Fatboyowa Fifa ’98 (news, PSX Extreme nr 15 – 11/1998)
  • Felony 11-79 (komentarz, PSX Extreme nr 6 – 2/1998)
  • Final Fantasy VIII (zapowiedź, PSX Extreme nr 11-12 – 7-8/1998)
  • Final Fantasy Tactics (komentarz, PSX Extreme nr 7 – 3/1998)
  • Final Fantasy: The Movie (news, PSX Extreme nr 16 – 12/1998)
  • Future Cop L.A.P.D. 2100 AD (komentarz, PSX Extreme nr 14 – 10/1998)
  • Gambleriada (relacja /współautor/, PSX Extreme nr 10 – 6/1998)
  • Game in my pocket… (news, PSX Extreme nr 15 – 11/1998)
  • Gex 3 i laski (news, PSX Extreme nr 15 – 11/1998)
  • Gościnne występy (news, PSX Extreme nr 14 – 10/1998)
  • Gran Turismo 2 (news, PSX Extreme nr 14 – 10/1998)
  • Granstream Saga, the (komentarz, PSX Extreme nr 13 – 9/1998)
  • Heart of Darkness (komentarz, PSX Extreme nr 13 – 9/1998)
  • Hyde Park (komentarz, PSX Extreme nr 5 – 1/1998)
  • Hyde Park (komentarz, PSX Extreme nr 6 – 2/1998)
  • Hyde Park (komentarz, PSX Extreme nr 7 – 3/1998)
  • Hyde Park (komentarz, PSX Extreme nr 8 – 4/1998)
  • Hyde Park (komentarz, PSX Extreme nr 9 – 5/1998)
  • Hyde Park (komentarz, PSX Extreme nr 13 – 9/1998)
  • Hyde Park (komentarz, PSX Extreme nr 14 – 10/1998)
  • Hyde Park (komentarz, PSX Extreme nr 15 – 11/1998)
  • International Superstar Soccer ’98 (komentarz, PSX Extreme nr 13 – 9/1998)
  • Is Dead Unity Dead? (news, PSX Extreme nr 16 – 12/1998)
  • Jaki będzie PSX 2 (news, PSX Extreme nr 13 – 9/1998)
  • Jeszcze lepsze FMV? (news, PSX Extreme nr 15 – 11/1998)
  • Jeszcze o FF8 (news, PSX Extreme nr 13 – 9/1998)
  • Jeszcze więcej robaków (news, PSX Extreme nr 16 – 12/1998)
  • Kalisto dla PSX (news, PSX Extreme nr 13 – 9/1998)
  • Klayman Klayman: Neverhood (komentarz, PSX Extreme nr 14 – 10/1998)
  • Kłopotliwe N64 (news, PSX Extreme nr 13 – 9/1998)
  • Konami ostrzega (news, PSX Extreme nr 15 – 11/1998)
  • Koniec Psygnosis? (news, PSX Extreme nr 14 – 10/1998)
  • Konkurencja na zdrowie (news, PSX Extreme nr 16 – 12/1998)
  • Koszulka nie dla każdego (news, PSX Extreme nr 14 – 10/1998)
  • Książę wraca (news, PSX Extreme nr 13 – 9/1998)
  • Kula World (recenzja, PSX Extreme nr 11-12 – 7-8/1998)
  • Liz Hurley w roli Lary (news, PSX Extreme nr 16 – 12/1998)
  • Memorki z bajerami (news, PSX Extreme nr 15 – 11/1998)
  • Messiah (zapowiedź, PSX Extreme nr 13 – 9/1998)
  • Metal Gear Solid (komentarz, PSX Extreme nr 14 – 10/1998)
  • Metal Gear Solid (opis, PSX Extreme nr 14 – 10/1998)
  • Metal Gear Solid (opis, PSX Extreme nr 15 – 11/1998)
  • Metal of Honor (news, PSX Extreme nr 16 – 12/1998)
  • Monopoly [Hasbro 1997] (komentarz, PSX Extreme nr 7 – 3/1998)
  • Monster Rancher (komentarz, PSX Extreme nr 8 – 4/1998)
  • Mystical Ninja (news, PSX Extreme nr 13 – 9/1998)
  • Najlepsze gry roku 1997 (zestawienie, PSX Extreme nr 6 – 2/1998)
  • Nawrócenie (news, PSX Extreme nr 13 – 9/1998)
  • NBA Live ’98 (recenzja, PSX Extreme nr 5 – 1/1998)
  • Niebezpieczne dziewczyny (news, PSX Extreme nr 14 – 10/1998)
  • Nightmare Creatures (komentarz, PSX Extreme nr 5 – 1/1998)
  • Ninja (komentarz, PSX Extreme nr 15 – 11/1998)
  • Nowe horyzonty (news, PSX Extreme nr 16 – 12/1998)
  • Nowe zabawki Lary (news, PSX Extreme nr 14 – 10/1998)
  • Nowy film (news, PSX Extreme nr 13 – 9/1998)
  • Nowy hokej (news, PSX Extreme nr 13 – 9/1998)
  • Nowy system walki (news, PSX Extreme nr 16 – 12/1998)
  • Obniżka ce konsol (news, PSX Extreme nr 14 – 10/1998)
  • Oddworld: Abe’s Exodus (recenzja, PSX Extreme nr 14 – 10/1998)
  • Oscar dla gry (news, PSX Extreme nr 16 – 12/1998)
  • Papierowa Lara (news, PSX Extreme nr 13 – 9/1998)
  • Parasite Eve (komentarz, PSX Extreme nr 11-12 – 7-8/1998)
  • Październik w USA (news, PSX Extreme nr 16 – 12/1998)
  • PDA – co to jest? (news, PSX Extreme nr 14 – 10/1998)
  • Pierwsze gry na PD (news, PSX Extreme nr 16 – 12/1998)
  • Piguła (newsy /współautor/, PSX Extreme nr 16 – 12/1998)
  • Plotki o PlayStation 2 (zapowiedź, PSX Extreme nr 16 – 12/1998)
  • Potęga reklamy (news, PSX Extreme nr 16 – 12/1998)
  • Powrót RR (news, PSX Extreme nr 13 – 9/1998)
  • Przyjdzie nam zaczekać… (news, PSX Extreme nr 15 – 11/1998)
  • PSX2 nadchodzi (news, PSX Extreme nr 14 – 10/1998)
  • Rascal (komentarz, PSX Extreme nr 8 – 4/1998)
  • Rayman 2 (zapowiedź, PSX Extreme nr 11-12 – 7-8/1998)
  • Red Alert: Retaliation (komentarz, PSX Extreme nr 14 – 10/1998)
  • Resident Evil 2 (komentarz, PSX Extreme nr 7 – 3/1998)
  • Rest Drive 4 (komentarz, PSX Extreme nr 5 – 1/1998)
  • Ridge Racer 1 raz jeszcze… (news, PSX Extreme nr 16 – 12/1998)
  • Riven (komentarz, PSX Extreme nr 8 – 4/1998)
  • Road Rash 3D (komentarz, PSX Extreme nr 11-12 – 7-8/1998)
  • Rosco McQueen (komentarz, PSX Extreme nr 5 – 1/1998)
  • Piłka – niespodzianka (news, PSX Extreme nr 14 – 10/1998)
  • Pitfall 3D: Beyond the Jungle (komentarz, PSX Extreme nr 9 – 5/1998)
  • Rao, baby… (news, PSX Extreme nr 16 – 12/1998)
  • Saga Frontier (komentarz, PSX Extreme nr 9 – 5/1998)
  • Silent Hill (zapowiedź, PSX Extreme nr 13 – 9/1998)
  • Sony nie boi się konkurencji (news, PSX Extreme nr 14 – 10/1998)
  • Sony umiera? (news, PSX Extreme nr 13 – 9/1998)
  • Sound of GT…, the (news, PSX Extreme nr 16 – 12/1998)
  • South Park FPP (news, PSX Extreme nr 16 – 12/1998)
  • Sportowa linia Mad Catz (news, PSX Extreme nr 16 – 12/1998)
  • Spyro the Dragon (komentarz, PSX Extreme nr 14 – 10/1998)
  • Syphon Filter (zapowiedź, PSX Extreme nr 16 – 12/1998)
  • Star Control (news, PSX Extreme nr 16 – 12/1998)
  • Świat komputerowej rozrywki (news, PSX Extreme nr 14 – 10/1998)
  • Tajemniczy Legion (news, PSX Extreme nr 16 – 12/1998)
  • Tekken 3 vs. piraci (news, PSX Extreme nr 14 – 10/1998)
  • Tekkenowe kino (news, PSX Extreme nr 13 – 9/1998)
  • Tenchu Ninhaisen (news, PSX Extreme nr 16 – 12/1998)
  • Theme Hospital (komentarz, PSX Extreme nr 9 – 5/1998)
  • Tomb Raider 2 (komentarz, PSX Extreme nr 5 – 1/1998)
  • Tomb Raider 2 (opis cz.2, PSX Extreme nr 5 – 1/1998)
  • Tomb Raider 2 (opis cz.3, PSX Extreme nr 6 – 2/1998)
  • Tomb Raider 3: Adventures of Lara Croft (zapowiedź, PSX Extreme nr 13 – 9/1998)
  • Total NBA ’98 (komentarz, PSX Extreme nr 9 – 5/1998)
  • Trzy asy Psygnosis (news, PSX Extreme nr 13 – 9/1998)
  • TV tylko o grach (news, PSX Extreme nr 14 – 10/1998)
  • Vermin – nowe dzieło Eidosu (news, PSX Extreme nr 14 – 10/1998)
  • Viper (komentarz, PSX Extreme nr 13 – 9/1998)
  • Wargames: Defcon 1 (komentarz, PSX Extreme nr 13 – 9/1998)
  • Warzone 2100 (news, PSX Extreme nr 14 – 10/1998)
  • What’s up doc? (news, PSX Extreme nr 13 – 9/1998)
  • What’s up doc? (news, PSX Extreme nr 15 – 11/1998)
  • Wing Commander IV (komentarz, PSX Extreme nr 6 – 2/1998)
  • Wipeout na kółkach (news, PSX Extreme nr 15 – 11/1998)
  • Wstępniak (wstępniak /współautor/, PSX Extreme nr 5 – 1/1998)
  • Wstępniak (wstępniak, PSX Extreme nr 7 – 3/1998)
  • WWF!!! (news, PSX Extreme nr 13 – 9/1998)
  • Wyścigi samochodowe – przegląd (komentarz, PSX Extreme nr 4 – 12/1997)
  • Wywiad z Tomaszem Wrzodakiem (wstępniak /współautor/, PSX Extreme nr 7 – 3/1998)
  • Z (komentarz, PSX Extreme nr 6 – 2/1998)
  • Zdrada Capcomu (news, PSX Extreme nr 15 – 11/1998)
  • Zielona konsola (news, PSX Extreme nr 14 – 10/1998)
  • Zręcznościowy RPG Activision (news, PSX Extreme nr 16 – 12/1998)