Komputer

 

Data pierwszego/ostatniego numeru:
kwiecień 1986 / lipiec-grudzień 1990
Ilość numerów: 52
50 - numery zwykłe
  2 - numery specjalne
Nakład:
150 000 - 200 000 egz. (1986)
150 000 - 200 000 egz. (1987)
115 000 - 200 000 egz. (1988)
  80 000 - 110 000 egz. (1989)
  b/d (1990)
Liczba stron:
  48  (1986)
  48 - 56 (1987)
  56 - 64 (1988)
  64  (1989)
  48 - 64 (1990)
Wydawca:
Krajowe Wydawnictwo Czasopism RSW "Prasa-Książka-Ruch" - Warszawa (1986-1988)
Warszawskie Wydawnictwo Prasowe RSW "Prasa-Książka-Ruch" - Warszawa (1988-1990)
Adres redakcji:
ul. Mokotowska 48, 00-543 Warszawa (1986-1987)
ul. Koszykowa 6A, 00-564 Warszawa (1988-1990)
Indeks:
36-345
ISSN:
0860-2541 - nr 04/86
0860-2514 - od nr 05/86
Format:
206x293 mm - nr 4/86-7/86
220x300 mm - nr 8/86-9/89

Redaktor naczelny:
Marek Młynarski (1986-1990)

Redaktorzy/współpracownicy (piszący o grach):
Paweł Arek
Zbigniew Blewoński
Marek Car
Grzegorz Czapkiewicz
Jerzy S. Czarnecki
Grzegorz Eider
Mieczysław Grudziński
Jarosław Karbowiak
Krzysztof Leski
Władysław Majewski
Krzysztof Matey
Tomasz Mazur
Jarosław Młodzki
Wojciech Olejniczak
Sergiusz Piotrowski
Jerzy Pusiak
Leszek Rudak
Wojciech Setlak
Jarosław Świerczewski
Marcin Topolewski
Darosław J. Toruń
Andrzej Urbankowski
Przemysław Wnuk
Szczepan Woronowicz

Charakterystyczne rubryki: Rozkosze łamania palców, Poke n,∞, Klub Mistrzów Komputera, Na cenzurowanym, PC Klan, Komputer i ∞
Inne wyróżniki: napis na okładce: popularny miesięcznik informatyczny

 

Komputer nr 1 z 4/1986 Komputer - jedno z pierwszych polskich czasopism o tematyce komputerowej, wydawane w latach 1986-1990. Autorami koncepcji magazynu byli wcześniejsi twórcy Bajtka - Marek Młynarski i Władysław Majewski. Zimą 1985 roku opuścili oni Bajtka tuż po decyzji o uczynieniu go stałym dodatkiem do "Sztandaru Młodych". Po kilku miesiącach starań otrzymali zgodę na nowy tytuł. W kwietniu 1986 roku pierwszy numer miesięcznika Komputer pojawił się w kioskach. Za główny cel redakcja obrała sobie "szerzenie kultury informatycznej wśród dojrzałych czytelników", adresując pismo raczej do starszych, zaawansowanych użytkowników ("...nauczycieli informatyki, instruktorów klubów komputerowych, operatorów sprzętu i systemów informatycznych, polityków itp."). Debiut pisma okazał się sukcesem, a 150-tysięczny nakład rozszedł się w mgnieniu oka. W efekcie jeszcze jesienią 1986 roku podjęto decyzję o zwiększeniu nakładu do 200 tysięcy egzemplarzy.

'Nauka jazdy' z logo pisma Komputer Komputer od początku stawiał na profesjonalne zastosowania komputerów tak w pracy, jak i w domu. Stało się to w szczególności widoczne od 1988 roku, kiedy powstały działy wprost nazwane "komputer w pracy" i "komputer w domu". Promowano maszyny klasy IBM PC, a także Atari ST ("STragan"). Pozostałe mikrokomputery 8- i 16-bitowe gościły na łamach magazynu, niemniej zajmowano się nimi głównie pod kątem "poważniejszych" zastosowań. Zawartość czasopisma obejmowała najczęściej opisy programów użytkowych ("PC klan"), publicystykę ("Co w kościach strzyka") i recenzje sprzętu komputerowego ("Na cenzurowanym"). Charakterystyczną rubryką Komputera był "Input-Output" - dział będący platformą komunikacji z czytelnikami. W jego ramach na uwagę zasługiwał cykl "KMK - Klub Mistrzów Komputerowych", skupiający uzdolnionych programistów. Pod patronatem Komputera Krajowe Wydawnictwo Czasopism wydawało również na kasetach magnetofonowych programy edukacyjne, logiczne i użytkowe dla ZX Spectrum. Redakcja koordynowała ponadto stworzenie Katalogu Firm Komputerowych - pierwszej dyskietkowej bazy danych o firmach komputerowych działających na polskim rynku.

Komputer - Dodatek Specjalny: 44 gry na Atari Mimo, iż grupą docelową Komputera nie byli z pewnością miłośnicy gier, część magazynu poświęcono jednak elektronicznej rozrywce. Rubryka "Rozkosze łamania palców" zawierała opisy tytułów (obszerniejsze niż w Bajtku), mapki (najczęściej reprodukcje z zachodnich pism, np. "Crash-a"), a także ułatwienia do gier (cykl "Poke n,∞"). W początkowym okresie rubryka zajmowała po kilka stron każdego numeru, z czasem jednak jej rola zmalała. Obszerne opisy i mapki zniknęły, a jedynie "Poke n,∞", redagowany przez Grzegorza Czapkiewicza, ukazywał się regularnie. Słabą aktywność na poletku gier redakcja częściowo zrekompensowała wydając w grudniu 1987 roku Komputer - Dodatek Specjalny: 44 gry na Atari, który, obok "bajtkowych" dodatków, był pierwszym magazynem poświęconym całkowicie grom. Należy pamiętać, że w tamtym okresie 8-bitowe Atari (za sprawą sprzedaży w Pewexie, Baltonie i na giełdzie) było najpopularniejszym mikrokomputerem w Polsce. Szkoda więc, że inicjatywa redakcji zakończyła się na jednym numerze.

Komputer nr 50 z 7-12/1990 Rok 1989 przyniósł przemiany ustrojowe, a wraz z nimi kryzys na rynku papieru. Rok później rozpoczęto likwidację RSW "Prasa-Książka-Ruch". Czynniki te dramatycznie wpłynęły na funkcjonowanie pisma. Kolejne numery Komputera albo ukazywały się z dużym opóźnieniem, albo nie ukazywały się w ogóle, ewentualnie łączono je kilka w jeden. W 1989 roku wydano dziesięć numerów (a tak naprawdę dziewięć, bo numer październikowy pojawił się na początku następnego roku), w 1990 - tylko pięć. Ostatni, jubileuszowy, 50-ty numer Komputera to prawdziwe kuriozum, wydane jako półrocznik (lipiec-grudzień 1990). Wewnątrz zamieszczono informację o przewidywanej zmianie wydawcy i planach na przyszłość. W rzeczywistości oznaczało to zawieszenie działalności periodyku. Wkrótce Komputer został kupiony przez IDG Polska za 200 mln zł, by w kwietniu 1992 wystartować pod kuratelą nowego wydawcy jako PC World Komputer. Częściowo nowy skład, pełny kolor, grubsza okładka - to, mimo kontynuowania starej numeracji było całkiem nowe pismo. Nie ukrywali tego sami autorzy: "[...] Nie chcemy robić drugi raz tego samego. Czasy się zmieniły i trzeba szukać nowych pomysłów." - mówił Marek Młynarski. Tym samym rozdział pt. Komputer został zakończony.

 

Ciekawostki:

Komputer nr 1 - błąd na okładce W jednym z wywiadów Marek Młynarski wspominał o pośpiechu przy składaniu pierwszego numeru Komputera, który był tak wielki, że nie zauważono błędu w podtytule na pierwszej stronie. Zamiast "popularny miesięcznik informatyczny" pojawiło się "popularny miesięcznik informacyjny". Niestety, wpadka została wychwycona już po ukazaniu się czasopisma w kioskach. Nie przeszkodziło mu to rzecz jasna w odniesieniu wielkiego sukcesu, a drugi numer miał już podtytuł taki, jak pierwotnie zakładano.

okładka rosyjska Komputera Polska edycja Komputera nie była jedyną. W ZSRR wydawano również wersję rosyjskojęzyczną, za którą odpowiadali m.in. Marek Car, Andrzej Popławski i Halina Madejczyk-Car. Radziecki Komputer był kwartalnikiem o nakładzie 100 000 egz., co czyniło go największym pismem komputerowym na tamtym rynku. Kosztował 1,5 rubla. Teksty do niego pisali radzieccy autorzy, zawierał także częściowo przedruki z edycji polskiej. Ostatni numer ukazał się w 1991 roku.


Ważne wydarzenia w historii pisma:
12.1985 - odejście z Bajtka Marka Młynarskiego i Władysława Majewskiego
04.1986 - pojawienie się w kioskach pierwszego numeru Komputera
12.1987 - wydanie Dodatku Specjalnego dla graczy 44 gry na Atari
02.1989 - odejście Władysława Majewskiego
II półrocze 1990 - wydanie ostatniego, 50 numeru Komputera
04.1992 - debiut następcy Komputera, czasopisma PC World Komputer


Numer specjalny (o grach):


Przeczytaj o Komputerze - Dodatku Specjalnym: 44 gry na Atari

Komputer
Dodatek Specjalny:
44 gry na Atari



12/1987


pobierz / info




Spis numerów pisma:




Komputer nr 1 z 4/1986 Komputer nr 2 z 5/1986 Komputer nr 3 z 6/1986 Komputer nr 4 z 7/1986
Komputer nr 1 Komputer nr 2 Komputer nr 3 Komputer nr 4
04/1986 05/1986 06/1986 07/1986
pobierz pobierz pobierz pobierz


Komputer nr 5 z 8/1986 Komputer nr 6 z 9/1986 Komputer nr 7 z 10/1986 Komputer nr 8 z 11/1986
Komputer nr 5 Komputer nr 6 Komputer nr 7 Komputer nr 8
08/1986 09/1986 10/1986 11/1986
pobierz pobierz pobierz pobierz


Komputer nr 9 z 12/1986 Komputer nr 10 z 1/1987 Komputer nr 11 z 2/1987 Komputer nr 12 z 3/1987
Komputer nr 9 Komputer nr 10 Komputer nr 11 Komputer nr 12
12/1986 01/1987 02/1987 03/1987
pobierz pobierz pobierz pobierz


Komputer nr 13 z 4/1987 Komputer nr 14 z 5/1987 Komputer nr 15 z 6/1987 Komputer nr 16 z 7/1987
Komputer nr 13 Komputer nr 14 Komputer nr 15 Komputer nr 16
04/1987 05/1987 06/1987 07/1987
pobierz pobierz pobierz pobierz


Komputer nr 17 z 8/1987 Komputer nr 18 z 9/1987 Komputer nr 19 z 10/1987 Komputer nr 20 z 11/1987
Komputer nr 17 Komputer nr 18 Komputer nr 19 Komputer nr 20
08/1987 09/1987 10/1987 11/1987
pobierz pobierz pobierz pobierz


Komputer nr 21 z 12/1987 Komputer nr 22 z 1/1988 Komputer nr 23 z 2/1988 Komputer nr 24 z 3/1988
Komputer nr 21 Komputer nr 22 Komputer nr 23 Komputer nr 24
12/1987 01/1988 02/1988 03/1988
pobierz pobierz pobierz pobierz


Komputer nr 25 z 4/1988 Komputer nr 26 z 5/1988 Komputer nr 27 z 6/1988 Komputer nr 28 z 7/1988
Komputer nr 25 Komputer nr 26 Komputer nr 27 Komputer nr 28
04/1988 05/1988 06/1988 07/1988
pobierz pobierz pobierz pobierz


Komputer nr 29 z 8/1988 Komputer nr 30 z 9/1988 Komputer nr 31 z 10/1988 Komputer nr 32 z 11/1988
Komputer nr 29 Komputer nr 30 Komputer nr 31 Komputer nr 32
08/1988 09/1988 10/1988 11/1988
pobierz pobierz pobierz pobierz


Komputer nr 33 z 12/1988 Komputer nr 34 z 1/1989 Komputer nr 35 z 2/1989 Komputer nr 36 z 3/1989
Komputer nr 33 Komputer nr 34 Komputer nr 35 Komputer nr 36
12/1988 01/1989 02/1989 03/1989
pobierz pobierz pobierz pobierz


Komputer nr 37 z 4/1989 Komputer nr 38 z 5/1989 Komputer nr 39 z 6/1989 Komputer nr 40-41 z 7-8/1989
Komputer nr 37 Komputer nr 38 Komputer nr 39 Komputer nr 40-41
04/1989 05/1989 06/1989 07-08/1989
pobierz pobierz pobierz pobierz


Komputer nr 42 z 9/1989 Komputer nr 43 z 10/1989 Komputer nr 44-46 z 1-3/1990 Komputer nr 47 z 4/1990
Komputer nr 42 Komputer nr 43 Komputer nr 44-46 Komputer nr 47
09/1989 10/1989 01-03/1990 04/1990
pobierz pobierz pobierz pobierz


Komputer nr 48 z 5/1990 Komputer nr 49 z 6/1990 Komputer nr 50 z 7-12/1990
Komputer nr 48 Komputer nr 49 Komputer nr 50
05/1990 06/1990 07-12/1990
pobierz pobierz pobierz


Numer Specjalny (broszura):


Komputer: Tajniki ZX Spectrum


Komputer
Tajniki ZX Spectrum



pobierz






Programy na ZX Spectrum wydane pod patronatem Komputera:


ZX Spectrum: Polskie Logo ZX Spectrum: Ortografia ZX Spectrum: Grafika ZX Spectrum: Nauka jazdy
1. Polskie Logo 2. Ortografia 3. Grafika 4. Nauka jazdy


ZX Spectrum: TIM ZX Spectrum: Magiczne krzyże ZX Spectrum: Wykres ZX Spectrum: Arytmetyka
5. TIM 6. Magiczne krzyże 7. Wykres 8. Arytmetyka


ZX Spectrum: Słówka ZX Spectrum: The Trap Door ZX Spectrum: Test inteligencji ZX Spectrum: Trzy wymiary
9. Słówka 10. The Trap Door 11. Test inteligencji 12. Trzy wymiary


ZX Spectrum: Szybka pamięć taśmowa ZX Spectrum: Klio 1 ZX Spectrum: Oddział Cobra ZX Spectrum: Smok Wawelski
13. Szybka pamięć
taśmowa
14. Klio 1 15. Oddział Cobra 16. Smok Wawelski


ZX Spectrum: Czytaj i pisz po Angielsku ZX Spectrum: Polski edytor tekstu ZX Spectrum: Klio 2 ZX Spectrum: Geografia
17. Czytaj i pisz
po Angielsku
18. Polski edytor
tekstu
19. Klio 2 20. Geografia


ZX Spectrum: Ułamki ZX Spectrum: Gwiezdne Imperium

21. Ułamki 22. Gwiezdne
Imperium






Powrót na stronę główną Powrót do spisu pism o grach Powrót na górę strony