CD-Action

Data pierwszego/ostatniego numeru: kwiecień-maj 1996 / obecnie
Ilość numerów: 334
335 - numery zwykłe i specjalne (znajdujące się w głównej numeracji)*
* - ostatni liczony numer 02/2023
Nakład:
12 500 - 40 000 egz. (1996)
60 000 - 70 000 egz. (1997)
70 000 - 90 000 egz. (1998)
93 000 - 160 000 egz. (1999)
160 000 - 200 000 egz. (2000)
188 333 egz. (2001)*
172 448 egz. (2002)
153 260 egz. (2003)
139 980 egz. (2004)
147 814 egz. (2005)
141 634 egz. (2006)
140 790 egz. (2007)
137 792 egz. (2008)
132 866 egz. (2009)
131 645 egz. (2010)
131 631 egz. (2011)
130 792 egz. (2012)
129 140 egz. (2013)
127 568 egz. (2014)
128 308 egz. (2015)
125 934 egz. (2016)
122 161 egz. (2017)
113 308 egz. (2018)
75 000 egz. (2019)
40 000 - 73 000 egz. (2020)
45 000 egz. (2021)
30 000 egz. (2022)
25 000 egz. (2023)
* - od 2001 zaprzestano regularnego podawania nakładu w stopce magazynu, w związku
z tym w latach 2001-2018 zamieszczony jest średni nakład jednorazowy (wg ZKDP)
Liczba stron:
52 - 102 (1996)
102 - 116 (1997)
116 - 124 (1998)
124 - 196 (1999)
196 - 204 (2000)
148 - 204 (2001)
148 - 164 (2002-2005)
148 - 172 (2006)
148 - 180 (2007)
148 - 172 (2008)
132 - 148 (2009-2011)
132 (2012-2018)
124 - 132 (2019)
112 - 124 (2020)
124 - 148 (2021)
124 - 164 (2022)
164 (2023)
Wydawca:
Silver Shark Sp. z o.o. - Wrocław (1996-2002)
Bauer Sp. z o.o., Sp.k. - Warszawa (2002-2020)
Gaming Tech Esports Media S.A. - Warszawa (2020-obecnie)
Adres redakcji:
ul. Tęczowa 25, 53-602 Wrocław (1996-1999)
ul. Dembowskiego 57/61, 51-670 Wrocław (2000-2002)
ul. Sukiennice 6, 50-107 Wrocław (2002-2017)
ul. Oławska 11, 50-123 Wrocław (2017-2018)
ul. Antoniego Słonimskiego 1a, 50-304 Wrocław (2018-2020)
pl. Świętego Macieja 21/2a, 50-244 Wrocław (2020-obecnie)
Indeks:
334561 - numery zwykłe (1996-obecnie), numery specjalne (2001-2002)
379166 - numery specjalne* (2003-2011)
* - od roku 2012 numery trzynaste nie są traktowane jako specjalne i mają
ten sam index, co numery zwykłe
ISSN: 1426-2916
Format:
210x297 mm - nr 01/1996-10/2019
210x276 mm - nr 11/2019-obecnie
Redaktorzy naczelni:
Jerzy [Fred] Kucharz (1996)
Mariusz [Mariusz] Turowski (1996-1997)
Jerzy [Mac Abra] Poprawa (1997)
Zbigniew [Zibi] Bański (1997-2007)
Jerzy [Mac Abra] Poprawa (2007-2015)
Maciej [Qn'ik] Kuc (2015-2016)
Jerzy [Mac Abra] Poprawa (2016-2017)
Dawid [spikain] Bojarski (2018-2019)
Michał [enki] Kuszewski - red. prow. CDA (2019-2020)
Dawid [spikain] Bojarski (2020-2023)
Witold [Witold] Tłuchowski - red. nacz. czasopism (2023-obecnie)
Redaktorzy/współpracownicy:
Michał Amielańczyk
Jarosław Baran
Daniel [Cormac] Bartosik
Hubert Bartz
Sławomir Błyskal
Dawid [spikain] Bojarski
Łukasz [Nietoperek] Bonczol
Aleksander Borszowski
Jacek Brzezowski
Rafał [Eugeniusz Siekiera] Fluderski
Krzysztof [Lordareon] Gonciarz
Michał Grabacki
Krzysztof Herla
Robert Hubacz
Maciej [Eld] Jakubski
Jan [Jankiel] Jankowski
Adam Jędrychowski
Krzysztof [Lord Yabol] Kaliszewski
Grzegorz Karaś
Krzysztof Kawa
Marcin Kępski
Bartłomiej [Klus] Kluska
Jakub [Kominck] Kominiarczuk
Dawid Kozłowski
Zygmunt Kraczkowski
Michał Krasnodębski
Kamil [Berlin] Krupiński
Piotr Krzysztofik
Grzegorz Kubera
Piotr Lasoń
Aleksander Lemiec
Marek Lenc
Maciej [Mike-L] Lewczuk
Natalia Lipińska/Kaśków
Sławomir [SLip] Lipowski
Michał Łukasiewicz
Tomasz [Ghost] Matusik
Krzysztof Mielnik
Paweł [Mr Jedi] Musiałowski
Łukasz Nowak
|
Aleksander [Allor] Olszewski
Paweł Omelko
Wojciech Orawski
Przemysław [Tiges] Ostrowski
Lucjan Pakulski
Marek Pawlik
Norbert Petrich
Paweł Płaza
Wojciech Podgórski
Izabela Pogiernicka
Paweł Raban
Michał Reinholz
Rafał Ruderski
Witold Rudolf
Adam Saczko
Andrzej [E(l) G(eneral) M(agifico)] Sawicki
Patryk Sawicki
Marcin [Yasiu] Serkies
Agnieszka [Jaspin] Siejka
Andrzej [Czarny Iwan] Sitek
Adam [Skorpik] Skorupa
Tymon [Hut Sędzimir] Smektała
Jacek [Gem.ini] Smoliński
Maciej Smoliński
Marcin [Campari] Sołtys
Adam Szumilak
Michał Szwed
Tomasz Szymański
Daniel Śniegoń
Wojciech [Blood] Tarczyński
Krzysztof Tomicz
Marcin Traczyk
Andrzej Tunkiel
Radosław [von Radkovitsch] Walczyk
Rafał Wieliczko
Błażej Wiśniewski
Mateusz [Papkin] Witczak
Piotr Wyrzykowski
Magdalena Ziemba
|
Charakterystyczne rubryki:
Action Redaction, Królestwo Chaosu, Świnka, Kalejdoskop, Sufler, Scena Komputerowa, Pomocna dłoń, Poradnik Hackera, Na luzie, Za pięć dwunasta, Action Net, Kursy,
FPP Zone, Przemyślenia, The Coruscant Globe, Gamewalker, Tawerna RPG, Polska wersja (Polonizacja), O grach inaczej, Kaszanka zone, Nie tylko gramy, Veto,
Z lotu pingwina, Freeware, Komórka mobilnego gracza, Nie daj się nabrać, Unplugged, Gry wiecznie żywe, Odmienne stany grywalności, Cyberstrefa,
Temat numeru, Kolekcjoner, Wznowienia, Życie w Sieci, Konfigurator, Modulator, Magazyn prawie kulturalny, CD-Action Mobile, Szpile, Gry kontrowersyjne,
Zza kulis, Gry niezależne, 3 pytania do..., Wielcy branży, Retro granie, Kulisy branży, Technologie, Dałbym 10, Wydarzenie, Muzeum techniki.
Inne wyróżniki: napis na okładce: najlepiej sprzedający się magazyn komputerowy w Polsce (od nr 43 z 12/1999), logo na okładce
z dyskobolem stojącym na płycie kompaktowej (1996-2020).
CD-Action - miesięcznik o grach (obecnie wydawany w cyklu kwartalnym), publikowany od roku 1996 do chwili obecnej.
Periodyk o najdłuższym stażu na polskim rynku prasy growej. Debiutancki numer, przygotowany prawie w całości przez redakcję wrocławskiego magazynu PC Shareware,
ukazał się 1 kwietnia 1996 roku. Nakład CD-Action wynosił 12 500 egzemplarzy. Magazyn liczył 52 kolorowe strony, zawierał płytę CD
i kosztował 9,50 zł. Wydawcą została firma Silver Shark, a pierwszym redaktorem naczelnym Jerzy Kucharz. Periodyk, który początkowo planowano wydawać w cyklu dwumiesięcznym,
reklamował się jako prasa komputerowa dla posiadaczy komputerów PC niezależnie od stopnia informatycznego wtajemniczenia. Pierwsze numery zawierały dużą ilość opisów programów
użytkowych, edukacyjnych i shareware, a także testy sprzętu i gier. Te ostatnie nie traktowano jeszcze jako priorytetu, przez co wydawca nie widział problemu
z reklamowaniem np. czasopisma Gambler.
Zarówno pozytywny odbiór czytelników, jak i premiera nowego konkurencyjnego tytułu (PC Gamer Po Polsku) sprawiły, iż
błyskawicznie przestawiono CD-Action na miesięczny cykl
wydawniczy. W krótkim czasie powstały stałe rubryki: recenzje, opisy, scena, tipsomaniak, sprzęt, listy i publicystyka. Liczba i ilość zajmowanego przez działy miejsca
szybko ulegały zmianom, bo tytuł dynamicznie się rozwijał, niemniej wiele z nich miało zadomowić się w piśmie na stałe. Od trzeciego numeru magazyn
przy niezmienionej cenie zwiększył objętość o osiem stron. Wkrótce potem Mariusz Turowski zastąpił Jerzego Kucharza na stanowisku redaktora naczelnego. Do
końca roku nakład wydawnictwa wzrósł kilkukrotnie, a w trakcie kolejnych dwunastu miesięcy sięgnął 70 000 egzemplarzy. Było się czym chwalić, nic więc dziwnego, że w kwietniu 1997
roku redakcja z dumą ogłosiła przystąpienie CD-Action do Związku Kontroli Dystrybucji Prasy (ZKDP). Jesienią 1997 roku nastąpiły kolejne roszady na
pozycji redaktora naczelnego - we wrześniu nowym został Jerzy [Mac Abra] Poprawa, by miesiąc później zostać zmienionym przez Zbigniewa Bańskiego.
Począwszy od pierwszego numeru znakiem rozpoznawczym CD-Action stała się płyta CD z polskim menu,
dołączana do każdego egzemplarza pisma. W odróżnieniu od konkurencji nie wydawano periodyku w dwóch edycjach - z krążkiem i bez, lecz wyłącznie z CD.
W początkowym okresie kompakty zawierały pełne lub czasowe wersje programów użytkowych, graficznych i muzycznych, a także dema gier. Od
numeru 5/1996 (5) podniesiono cenę magazynu do 12,95 zł, za to zwiększono liczbę płyt do dwóch. Przez jakiś czas standardem był jeden CD działający pod DOS-em,
a drugi pod Windowsem. W grudniowym numerze 7/1996 (7) po raz pierwszy zamieszczono pełną wersję gry (Prawo Krwi). W kolejnych wydaniach "pełniaki" nie pojawiały się lub były
rzadkością. Dopiero po niemal dwóch latach od chwili premiery, począwszy od nr 12/1997 (19), w CD-Action regularnie zaczęły
pojawiać się pełne wersje gier - dobrych, choć wiekowych już produkcji (Dawn Patrol, Betrayal at Krondor, Pacific Islands itd.).
Rosnąca popularność CD-Action nie wszystkim w branży była na rękę. Solą w oku zarówno innych redakcji,
jak i rodzimych dystrybutorów stała się szczególnie Kolekcja CDA, zainicjowana w połowie 1998 roku (od nr 26 z 7/1998). Obejmowała ona sprzedaż w cenie magazynu (niecałe 15 zł!)
pełnych wersji światowych hitów sprzed 1-2 lat (Unreal, Fallout, Dark Colony, GTA itd.). Całokompaktowe gry, spakowane w plastikowe pudełka,
po włożeniu wyciętych z wnętrza magazynu okładek wyglądały prawie tak samo atrakcyjnie co ich komercyjne, box-owe odpowiedniki. Jednak zdaniem polskich
dystrybutorów praktyki tego typu wpływały niekorzystnie na rynek legalnie wydawanych gier. Sytuacja pomiędzy obiema stronami stawała się coraz bardziej
napięta. W efekcie dyskusji ostatecznie we wrześniu 1999 roku zawarto porozumienie, na mocy którego czasopisma
miały zaprzestać zamieszczania pełnych wersji gier. CD-Action, sygnatariusz umowy był jednocześnie pierwszym periodykiem growym,
który ją po zaledwie dwóch miesiącach złamał. Tym samym Kolekcja CDA powróciła w dawnej formie na łamy magazynu, dystrybutorzy musieli się z tym faktem pogodzić, a konkurencja... cóż,
coraz bardziej zostawała w tyle. Kolejne tytuły traciły czytelników, redukowały nakłady i po jakimś czasie upadały (Gambler,
Secret Service, Reset, PC Games CD).
Trzy lata po premierze na okładce CD-Action pojawił się napis: "Najlepiej sprzedający się magazyn
komputerowy w Polsce". W owym czasie nakład periodyku sięgał 160 tys. egzemplarzy, by rok później dobić do 200 tysięcy! Pismo, wciąż znajdujące się na fali wznoszącej, nie tylko
w relatywnie krótkim czasie osiągnęło pozycję lidera w Polsce, ale również zaczęło być postrzegane jako solidna marka za granicą. Przykładem może być zaszczyt reprezentowania Polski i
Europy Wschodniej podczas przyznawania nagród na targach ECTS 1999 w Londynie. Prestiż CD-Action przydawał się także podczas spotkań
biznesowych, co umożliwiło m.in. nawiązanie współpracy z angielskimi magazynami PC Format, PC Guide i PC Answers.
W efekcie od numeru 11/1999 (42) zaczęły się pojawiać przedruki ze wspomnianych periodyków, głównie kursy programowania, testy programów
i poradniki sprzętowe. Samo pismo zwiększyło objętość aż o 64 strony (ze 132 do 196)!
Mimo, iż w opinii krytyków CD-Action święcił sukces tylko dzięki pełnym wersjom, papierowe wydania bezustannie
ulepszano, poprawiano, dodawano nową zawartość. Pozwoliło to na wypracowanie własnego, unikalnego stylu. Na przestrzeni lat na łamach
magazynu pojawiało się wiele pomysłowych działów i rubryk (Gamewalker, Kaszanka Zone, Szpile itd.) nie spotykanych u konkurencji, jednocześnie starano się
przywiązać fanów do czasopisma na różne sposoby. Najprostszą metodą było drukowanie okładek do pudełek na płyty z bieżącego wydania w następnym numerze.
W drugiej połowie 1998 roku powstała witryna internetowa CD-Action, umożliwiająca
na starcie szybki e-mailowy kontakt z redakcją, a gdy udostępniono forum, również wymianę poglądów z autorami i innymi czytelnikami.
Dla osób bez dostępu do sieci funkcje społecznościowe pełniły płyty CD i niektóre rubryki w piśmie. Na kompakty wrzucano twórczość fanów: teksty
(zbierane w Action Magu), grafiki, e-ziny, a także programy. W papierowych wydaniach komunikację z czytelnikami zapewniało
Action Redaction. W tym nietypowym dziale listów na porządku dziennym były gorące dyskusje i "mocna" wymiana zdań.
O popularności rubryki niech świadczy fakt, że od premiery na łamach CDA (nr 5/1996) minęło ponad 25 lat, a ona wciąż elektryzuje fanów.
Duża zasługa w tym prowadzących - Mr. Jediego i Smugglera. Ten drugi zyskał sławę dzięki ciętym, bezkompromisowym ripostom, w których szczególnie piętnował
piractwo. W efekcie jest do dzisiaj najbardziej znanym redaktorem CD-Action, mając rzesze zarówno fanów, jak i antyfanów.
Jednym z oryginalnych pomysłów wydawnictwa Silver Shark była decyzja o stworzeniu drugiego czasopisma,
będącego uzupełnieniem CD-Action. Periodyk nosił nazwę Action Plus i, począwszy od 1998 roku,
ukazywał się co miesiąc oferując instrukcje, opisy przejścia, tipsy i poradniki do gier opisywanych w aktualnym numerze CDA. Nie wszystkim pomysł
się spodobał. Rozwiązanie to z jednej strony odciążało wydanie głównie, z drugiej zmuszało do wydania dodatkowych pieniędzy na tak naprawdę suplement
pełnoprawnego magazynu. Action Plus status pisma satelickiego utrzymywał przez trzy i pół roku. W połowie 2001 roku oddzielił
się od CD-Action i usamodzielnił. Dwa lata później zakończył działalność.
W latach 2000 CD-Action utrzymywał pozycję rynkowego lidera, mimo iż na rynku
pojawiło się kilka nowych tytułów (Click!, Komputer Świat GRY, Play).
Z jednej strony pomagało wsparcie dużego wydawcy - firmy Bauer, która przejęła pismo na początku 2002 roku. Z drugiej widać było ciągłą pracę nad
rozwojem pisma, dostosowywaniem go do bieżących trendów i zmieniających się wymagań czytelników. Preferowano ewolucję kosztem rewolucji. Radykalne zmiany
zdarzały się, choć rzadko. Przykładowo należy do nich decyzja z 2001 roku o redukcji objętości periodyku o prawie 30%! Do kosza poszły poradniki
sprzętowe, kursy, testy, opisy programów użytków itd. Zgodnie z maksymą "więcej grania, mniej czytania", w ramach rekompensaty dorzucono dodatkową płytę CD.
Z innych zmian można wymienić: wprowadzenie trzynastu wydań w ciągu roku (2001), wydawanie magazynu w wersjach z CD i DVD (2005-2006), wydania z
alternatywnymi okładkami (2005). W 2007 roku stanowisko redaktora naczelnego objął Jerzy [Mac Abra] Poprawa. CD-Action za jego
kadencji zaczęło zmierzać w kierunku przekształcania się w czasopismo multiplatformowe. Proces ten można uznać za dokonany po opublikowaniu w 2009 roku
pierwszej recenzji gry konsolowej - GTA IV.
Ostatnie dziesięciolecie to niezagrożony prymat CD-Action wśród czasopism o grach, spowodowany w dużej mierze upadkiem
konkurencji. Rosnący spadek zainteresowania wydawnictwami papierowymi odbił się jednak na wszystkich, w tym CDA. Pierwszym symptomem nadchodzącego kryzysu
była karuzela na stanowiskach redaktora naczelnego, rozpoczęta w 2015 roku. Najpierw Jerzy Poprawa został zastąpiony przez Macieja [Qn'ika] Kuca,
by po roku powrócić, a w kolejnym 2017 znowu zrezygnować, tym razem na rzecz Dawida [spikaina] Bojarskiego. A to i tak nie koniec roszad. W drugiej połowie 2018 roku zrezygnowano z cover DVD
na rzecz zdrapek z kodami, tłumacząc to ograniczeniami płyty jako nośnika danych. Jednocześnie dało się zauważyć spadek liczby topowych gier,
dołączanych do pisma. To z kolei tłumaczono zmianami w polityce wydawniczej firm. Prawda jednak jest taka, że w ciągu ostatnich kilku lat sprzedaż magazynu
gwałtownie spadła (średnia za 9 miesięcy 2019 roku to 38 tys. sprzedanych egzemplarzy - dwa razy mniej niż w 2017 roku!). To wymusiło cięcia w kosztach, jak
zmniejszenie formatu pisma, drukowanie na gorszym papierze czy zredukowanie liczby stron. W październiku 2019 roku doszło również do
reorganizacji i konsolidacji redakcji CD-Action i PC Format w jedną platformę redakcyjną o nazwie Tech. Redaktorem
naczelnym platformy został Adam Chabiński, a redaktorem prowadzącym odpowiedzialnym za CDA Michał [enki] Kuszewski. Powyższe kroki kazały z niepokojem patrzeć na
przyszłość CD-Action, a czytelnicy zastanawiali się, czy świętowanie w 2019 roku wydania 300 numeru nie jest czasem łabędzim
śpiewem jednego z najbardziej zasłużonych magazynów o grach w historii. Spekulacje zakończyły się 27 kwietnia 2020 roku, kiedy Bauer ogłosił plany
zamknięcia części tytułów, w tym CDA, a wszyscy redaktorzy magazynu otrzymali wypowiedzenia.
Kiedy wydawało się, że CD-Action przechodzi do historii, a kolejne wydawane numery są numerami pożegnalnymi, w lipcu 2020 roku
pojawił się komunikat, że prawa do marki CDA oraz PC Format przejęła agencja gamingowa Fantasyexpo. W związku z tym w sierpniu
2020 roku powołano spółkę Gaming Tech Media Esports S.A., w której 100% akcji posiada Fantasyexpo. Jednocześnie na stronie beesfund.com rozpoczęła się
zbiórka funduszy na doinwestowanie obu tytułów. Pierwszy CD-Action pod auspicjami nowego wydawnictwa ukazał się 25 sierpnia 2020
roku (nr 312), a na stanowisko redaktora naczelnego powrócił Dawid [spikain] Bojarski.
Rok 2021 upłynął pod znakiem zmian. Oprócz klasycznego wydania, CD-Action zaczął być dostępny w wersji cyfrowej.
W marcu uruchomiono nową wersję sklepu internetowego https://sklep.cdaction.pl, w maju - kanał na YouTube, w grudniu - odświeżony oficjalny serwis https://cdaction.pl.
Ze względu na wzrost cen papieru i inflację, na początku stycznia 2022 roku redakcja ogłosiła zmianę cyklu wydawniczego pisma z czterotygodniowego na kwartalny.
Ciekawostki:
Kim jest Smuggler? To pytanie od lat zadają sobie czytelnicy CD-Action. Jest w redakcji prawie od początku, wypromował
się głównie dzięki rubryce Action Redaction, gdzie dał się poznać jako mistrz ciętej riposty. Nigdy nie oszczędza czytelników, zwłaszcza tych pochwalających piractwo,
sam też obrywa mocno. To jego bezkompromisowa postawa w dużej mierze przyczyniła się do powstania frakcji antyfanów CDA. Tylko kim on jest? Nigdy nie
ujawnił swojej twarzy ani personaliów. Wielu uważa, że podrabia styl Piotra Kaczkowskiego z Trójki (który nie pozwalał się fotografować) lub też Kopalnego
z Top Secret (który o tyle nie mógł się ujawnić, że nie istniał). Bawiono się w zgadywanki, wymieniano kolejne nazwiska (Zbigniew Bański,
Jerzy Poprawa, Tomasz Matusik itp.), szukano redaktorów o podobnych zainteresowaniach (Garfield, dobra whisky), przeglądano profile na
Naszej Klasie, postawiono również tezę, że, podobnie jak Kopalny, tajemniczy redaktor CD-Action po prostu nie istnieje i na co dzień wciela się w
niego wiele osób. Dzisiaj, po latach, mimo braku oficjalnego potwierdzenia ze strony CDA większość fanów odgadła już, kto jest kim. Ale, choć trudno w
to uwierzyć, wciąż istnieje grupa czytelników poszukująca odpowiedzi na pytanie: "Kim do diabła jest Smuggler!?"
|