Marcin [Jacek Fasola] Wichary

 

Rok urodzenia: 1978
Praca w pismach: Gambler (1994-2000)
Stanowisko: redaktor
Inne pseudonimy: Jim Midnite

 

Marcin Wichary Marcin [Jacek Fasola] Wichary - autor tekstów, projektant IT, typograf i programista, redaktor czasopism komputerowych i o grach. W branży zadebiutował w 1994 roku, w pismach Wydawnictwa LUPUS: PCkurier i Gambler. Pierwszy jego tekst pojawił się w rubryce "VARIA'kowo", w 11 numerze (10/1994) "magazynu elektronicznych szulerów". W stopce magazynu zaistniał od nr 18 (5/1995), najpierw jako autor, potem współpracownik (od nr 21 - 8/1995), wreszcie członek zespołu (od nr 63 - 2/1999). Pisał niewiele, znany były przede wszystkim jako twórca i redaktor "Klubu DDT" (Diskeditor Dream Team), kącika amatorów "grzebania" w game save'ach, prowadzonego na żółtych stronach. Stworzył również elektroniczną wersję "DDT" (znaną później jak "Gambler Pack"), która zamieszczana była na płytach CD dołączanych do pisma.
W jubileuszowym, 50-tym numerze periodyku (1/1998) Marcin Wichary tak został scharakteryzowany: "Prowadzi Klub DDT, jest studentem informatyki. Marcin mieszka aż w Szczecinie, co nie przeszkadza Klub DDT - logo mu być najsolidniejszym i najbardziej terminowym z naszych autorów. Tworzy DDT i TeTe-pack na krążku. Dla firmy Mirage Software opracowuje grę menedżerską Insert Coin, w której gracz prowadzi sieć salonów gier. Rzadko pisze o grach, a szkoda... Jego opis Worms po dziś dzień jest wspominany przez Czytelników i redakcję. Był to jeden z najzabawniejszych tekstów, jaki się kiedykolwiek ukazał w Gamblerze (z wyłączeniem VARIA'tkowa)." Marcin pozostawał w Gamblerze do ostatniego numeru (12/1999).

W pierwszej połowie lat 2000, w trakcie studiów, Marcin Wichary utrzymywał współpracę z większością polskich magazynów komputerowych, jak Chip, PC World Komputer, Computerworld czy Enter. W międzyczasie stworzył kilka tematycznych stron internetowych, m.in.:

W 2005 roku Marcin Wichary wyjechał na Zachodnie Wybrzeże Stanów Zjednoczonych i podjął pracę jako projektant interfejsów użytkownika, typograf i programista. Był zatrudniony w Google (2005-2012), Code for America (2013) i Medium.com (2014-2016). Od 2018 pracuje w zlokalizowanej w San Francisco firmie Figma. W 2022 roku ma się ukazać jego książka pt. Shift happens, traktująca o historii maszyn do pisania, począwszy od pierwszych analogowych urządzeń po nowoczesne klawiatury komputerowe.

Marcin Wichary jest absolwentem Wydziału Informatyki na Politechnice Szczecińskiej oraz studiów podyplomowych na Uniwersytecie Technicznym w Eindhoven (Holandia).

 

Ciekawostki:

Doodle Pac-Man
W 2010 roku Marcin Wichary stworzył "grywalne" doodle (przeglądarkowe logo Google'a) z okazji trzydziestolecia Pac-Mana. Aplikacja, napisana w HTML, JavaScript i CSS przypomina oryginał, jednak nie jest jego wierną kopią. Całość została przepisana od nowa, zawiera 256 poziomów, dodano nowe szczegóły, można ponadto grać w dwie osoby (druga steruje Ms. Pac-Man). Projekt na etapie prac konsultowany był z Google i Namco Bandai. Gra jest dostępna w bibliotece Google.


Tango i Cash Marcin Wichary jest miłośnikiem filmu "Tango i Cash" z 1989 roku, z Kurtem Russellem i Sylvestrem Stallone w rolach głównych. W 2003 roku wpadł na pomysł, by porównać polskie tłumaczenia z różnych telewizji/wydań z oryginalną ścieżką dialogową. Jak nietrudno się domyśleć, przekłady nie są dosłowne i rodzimych translatorów niekiedy ponosi fantazja. Nie można jednak jednoznacznie powiedzieć, które tłumaczenie jest najwierniejsze, ale warto to osobiście sprawdzić. Wystarczy wejść na stronę projektu. Po ostatniej aktualizacji Marcina z 2005 roku dostępne są: oryginalna amerykańska ścieżka dialogowa, oryginalne amerykańskie napisy z DVD, polska ścieżka dialogowa z kasety VHS, polska ścieżka dialogowa z wersji emitowanej w TVP, polska ścieżka dialogowa z wersji emitowanej w TVN i polskie napisy z DVD.

  

Spis artykułów:

1994
Jakie ma pan mięso? (felieton, Gambler nr 11 - 10/1994)

1995
Diskeditor Dream Team czyli Klub Grabarza (żółte strony, Gambler nr 18 - 5/1995)
Diskeditor Dream Team czyli Klub Grabarza (żółte strony, Gambler nr 19 - 6/1995)
Diskeditor Dream Team czyli Klub Grabarza (żółte strony, Gambler nr 20 - 7/1995)
Diskeditor Dream Team czyli Klub Grabarza (żółte strony, Gambler nr 21 - 8/1995)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 22 - 9/1995)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 23 - 10/1995)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 24 - 11/1995)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 25 - 12/1995)
Okruchy szczęścia (felieton, Gambler nr 14 - 1/1995)
Traktat filozoficzny (felieton, Gambler nr 16 - 3/1995)
X-COM: Terror from the Deep (opis, Gambler nr 20 - 7/1995)

1996
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 26 - 1/1996)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 27 - 2/1996)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 28 - 3/1996)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 30 - 5/1996)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 31 - 6/1996)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 32 - 7/1996)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 33 - 8/1996)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 34 - 9/1996)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 35 - 10/1996)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 36 - 11/1996)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 37 - 12/1996)
Pół stopnia w skali Richtera (felieton, Gambler nr 37 - 12/1996)
Worms (recenzja, Gambler nr 31 - 6/1996)
Worms: Reinforcements (recenzja, Gambler nr 32 - 7/1996)

1997
Absolute Pinball (recenzja, Gambler nr 38 - 1/1997)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 38 - 1/1997)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 39 - 2/1997)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 40 - 3/1997)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 41 - 4/1997)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 42 - 5/1997)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 43 - 6/1997)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 44 - 7/1997)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 45 - 8/1997)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 46 - 9/1997)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 47 - 10/1997)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 48 - 11/1997)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 49 - 12/1997)
Porucznik Rychu kontratakuje (felieton, Gambler nr 49 - 12/1997)
Wrzuć monetę (artykuł, Gambler nr 41 - 4/1997)

1997
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 50 - 1/1998)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 51 - 2/1998)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 52 - 3/1998)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 53 - 4/1998)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 54 - 5/1998)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 55 - 6/1998)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 56 - 7/1998)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 57 - 8/1998)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 58 - 9/1998)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 59 - 10/1998)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 60 - 11/1998)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 61 - 12/1998)

1997
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 62 - 1/1999)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 63 - 2/1999)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 64 - 3/1999)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 65 - 4/1999)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 66 - 5/1999)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 67 - 6/1999)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 68 - 7/1999)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 69 - 8/1999)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 70 - 9/1999)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 71 - 10/1999)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 72 - 11/1999)
Diskeditor Dream Team (żółte strony, Gambler nr 73 - 12/1999)
Grand Theft Auto: London (recenzja, Gambler nr 68 - 7/1999)
Grand Theft Auto 2 (recenzja, Gambler nr 72 - 11/1999)



Powrót na stronę główną Powrót do spisu autorów Powrót na górę strony