Tadeusz Zieliński, [Zooltar]

 

Rok urodzenia: 1976
Praca w pismach: Gambler (1996-1999), Komputer Świat GRY (2000-2012), Play (2000-2012), Top Secret (2002-2003), PSX Extreme (2015-dziś)
Stanowisko: redaktor
Inne pseudonimy: ZooltaR

 

Tadeusz [Zooltar] Zieliński Tadeusz [Zooltar] Zieliński - dziennikarz, autor tekstów, redaktor programów telewizyjnych i czasopism o grach. Debiutował w Gamblerze nr 3/1996, gdzie pisał o grach na PC i na konsole, prowadził także kącik gier 3D na żółtych stronach. Swoje opisy/recenzje podpisywał często zmodyfikowaną ksywką (np. Lord Zooltar, Zooltar-800, Cyber-Zooltar itp.). W jubileuszowym, 50-tym numerze Gamblera z 1/1998 tak został scharakteryzowany: "Szef działu PlayStation, prowadzi Klub 3D, student dziennikarstwa. Obecnie mój (Aleksa Uchańskiego - przyp. aut.) kolega ze szkolnej ławy, co dla nas obu jest (jak mniemam) wielką przyjemnością, zresztą już dawniej bardzo się lubiliśmy. ZooltaR jest najlepszym redakcyjnym znawcą kultury amerykańskiej w szerokim tego słowa znaczeniu. Jak nikt umie opowiadać o grach i lokować je w kulturowym galimatiasie. Jego domena to gry 3D, bijatyki i w ogóle gry akcji. Straszny warchoł i choleryk, ale szybko się uspokaja i wtedy jest sympatycznym i mądrym facetem. Jeden z naszych najlepszych autorów. Gwiazda." Zooltar pozostawał w Gamblerze do ostatniego numeru (12/1999).

Play Extra - Konsole nr 1/2008 Kolejnym etapem dziennikarskiej kariery Tadeusza Zielińskiego było wydawnictwo Axel Springer Polska, gdzie spędził 12 lat. Był redaktorem sztandarowych periodyków growych Axela: Komputer Świat GRY i Play. Brał również udział w reaktywacji periodyku Top Secret. Niestety magazyn, który pojawił się w kioskach w październiku 2002 roku, ukazywał się tylko przez 4 numery. Zooltar opuścił wydawnictwo w 2012 roku po zamknięciu KŚG i Play'a. O czasopismach papierowych jednak nie zapomniał. Od 2015 roku współpracuje z PSX Extreme, pisząc m.in. felietony z cyklu "Dwóch zgryźliwych tetryków" i do rubryki "Headshot".

Oprócz pracy w prasie growej, całe życie zawodowe Tadeusz Zieliński związał z grami. W latach 2005-2012 współpracował z siecią Canal+, gdzie w paśmie Hyper+ (wcześniej Hyper) prowadził programy Review Territory i E-sport. Następnie przez rok pracował w cdp.pl (dawniej CD-Projekt) jako redaktor, menadżer ds. komunikacji ze społecznością i rzecznik prasowy. Ze swoimi zainteresowaniami e-sportowymi znalazł także czas na komentowanie rozgrywek e-sportowych w League of Legends w ESL Poland. W 2013 roku przeniósł się na jakiś czas do Dublina, gdzie studio Riot Games zatrudniło go na stanowisku koordynatora polskiej społeczności wspomnianego League of Legends. W latach 2014-2015 był analitykiem kreatywnym w CD Projekt Red i producentem wykonawczym na platformie sprzedażowej Kinguin. Od 2015 roku pracuje w Flying Wild Hog, obecnie na stanowisku Game Designera. Poza tym jest współprowadzącym programy telewizyjne Faux Paux i Deja Vu, emitowane w kanale Polsat Games.

Tadeusz Zieliński jest absolwentem dziennikarstwa na Uniwersytecie Warszawskim.

 

Ciekawostki:

Zooltar w Deja Vu W programie telewizyjnym Deja Vu, emitowanym na antenie Polsat Games, Tadeusz Zieliński i Radosław Nałęcz wspominają branżę elektronicznej rozrywki sprzed lat, opowiadając o sprzęcie, akcesoriach, grach, prasie i innych zjawiskach minionych czasów. Odcinek nr 5 Deja Vu poświęcony był historii polskiej prasy o grach. Autorzy, omawiając poszczególne tytuły, prezentowali fizyczne egzemplarze czasopism. Pochodziły one... z kolekcji Zapachu Papieru. Telewizja Polsat Games wypożyczyła od autora strony wspomniane pisma. Po emisji programu pisma zostały zwrócone.


Quake 2 W Secret Service nr 1/2000 (75) w Przeciekach jeden z czytelników opisał zabawną rozmowę z Zooltarem w Canal+, w której podobno ten "dał plamę": "Program [...] poświęcony był przemocy w grach [...]. Po kilku ciekawych przykładach na to, jacy musimy być chorzy, aby grać np. w Carmageddon, któremu pan Zieliński - jak to powiedział - chętnie obniżyłby ocenę za brutalność (bo nie lubi krwawych gier), prowadzący rzucił nagle pytanie: "A jaka jest Pana ulubiona gra". Odpowiedź zaskoczyła mnie totalnie: "Q2". Na pytanie, o czym jest ta gra pan Zieliński spanikował i dał plamę. Żeby nie wyszło na to, że krytykuje sam siebie, rzucił, że Q2 to... UWAGA!!! "Paintball przez Internet". Kurcze! Myślałem że spadnę z krzesła! Ładny mi paintball. Grałem trochę w Q2, a teraz nagle okazało się, że to czerwone na ziemi to nie krew, ale zwykła farba.[...]"

 

Fragment artykułu Marcina Kosmana pt. "20 lat temu ukazał się pierwszy numer „Gamblera”. Czym był Miesięcznik Elektronicznych Szulerów?" z serwisu Polygamia.pl, w którym Tadeusz [Zooltar] Zieliński wspomina początki zainteresowania konsolami i "wkręcenie się" do Gamblera:

Tadeusz [Zooltar] Zieliński w 1998 roku Moja fascynacja konsolami zaczęła się we Francji. Rodzina miała wszystkie konsole świata - od SNES-a po nowiutkiego wtedy PSX (tu grało się w Wipeouta i Tekkena) i Saturna (zdecydowanie do Soniców i Battle Arena Toshinden). Spodobało mi się bardzo. Potem sam dostałem czy kupiłem PSX-a i jakoś już tak się przyjęło. Z Froggerem (moim przez lata najbliższym kolegą z redakcji) potrafiliśmy do 5 rano grać w Tekkena 2. On twardo tylko Niną, ja skakałem z postaci na postać.
Do redakcji dostał się - jak to zwykle bywa - przez przypadek. - Chodziłem do liceum z bratem jednego z autorów (Kristoff - pozdrawiam), a że byliśmy obaj amigowcami, zakumplowaliśmy się i wymienialiśmy grami. Do tego wszyscy razem jeździliśmy jednym autobusem do szkoły. Zdałem maturę, poszedłem na jakieś studia i pewnego dnia (do dziś pamiętam w którym miejscu - przystanek Sobieskiego-Dolna) spotkałem Krzyśka i zaczęliśmy gadać. Powiedział, że pracuje w Gamblerze, ja spytałem (żartem) czy mnie wkręci, on (żartem) odpowiedział, żebym coś napisał, to on to da komu trzeba. Napisałem (opis Ascendancy - takiego klona Master of Orion), oddałem, gdzieś w międzyczasie było ustawione przez Gulasha (z którym chodziłem do podstawówki, a później spotkaliśmy się na jednym kierunku) spotkanie z Alexem. Tekst się spodobał, więc zlecono mi kolejny. I tak już jakoś zassało. Moi rodzice tak naprawdę dopiero kilka lat temu przyznali, że nie mieli racji kiedy mnie gonili od gier.

  

Galeria:

Zooltar i Emil [Emilus] Leszczyński w studiu, w którym powstawał program telewizyjny o grach Escape, 1996 rok.
Pierwszy Ogólnopolski Turniej Quake'a na Gambleriadzie '97. Na zdjęciu od lewej: Zooltar, YoonioR, RegulatoR.
Ekipa czasopisma Play. Górny rząd, drugi od prawej: Tadeusz [Zooltar] Zieliński.
  

Spis artykułów:

1996
Ascendancy (opis, Gambler nr 28 - 3/1996)
Battle Arena Toshinden 2 (recenzja, Gambler nr 35 - 10/1996)
Bermuda Syndrome (recenzja, Gambler nr 32 - 7/1996)
Big Red Racing (recenzja, Gambler nr 31 - 6/1996)
Crash Bandicoot (zapowiedź, Gambler nr 36 - 11/1996)
Cybermage (recenzja, Gambler nr 29 - 4/1996)
Destruction Derby 2 (zapowiedź, Gambler nr 36 - 11/1996)
Formula 1 (zapowiedź, Gambler nr 36 - 11/1996)
Gender Wars (opis, Gambler nr 35 - 10/1996)
Gex (recenzja, Gambler nr 36 - 11/1996)
Komiks - jedenasta muza (artykuł, Gambler nr 33 - 8/1996)
Ostatnie tango w Paryżu (artykuł, Gambler nr 31 - 6/1996)
Rise 2: Resurrection (opis, Gambler nr 32 - 7/1996)
Soul Edge (zapowiedź, Gambler nr 36 - 11/1996)
Space Bucks (recenzja, Gambler nr 31 - 6/1996)
Space Hulk: Vengeance of the Blood Angels (recenzja, Gambler nr 35 - 10/1996)
Tekken 2 (recenzja, Gambler nr 35 - 10/1996)
Tekken 2 (opis, Gambler nr 37 - 12/1996)
Terminator: Future Shock (opis, Gambler nr 29 - 4/1996)
Total Distortion (recenzja, Gambler nr 31 - 6/1996)
Total Mayhem (recenzja, Gambler nr 35 - 10/1996)
Tydzień ucieczki (artykuł, Gambler nr 35 - 10/1996)
WipEout 2097 (zapowiedź, Gambler nr 36 - 11/1996)
Witchaven 2 (recenzja, Gambler nr 32 - 7/1996)



Powrót na stronę główną Powrót do spisu autorów Powrót na górę strony